Przeglądaj wg Autor "Koenig, Franciszek"
Teraz wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja ecenzje i omówienia nadesłanych książekWoźniak, Robert J.; Pierskała, Rudolf; Pośpiech, Remigiusz; Koenig, Franciszek; Wiśniewski, Piotr; Pucia, Mariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w GliwicachKoenig, Franciszek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Kompozycje liturgiczne Gizeli Marii Skop zamieszczone w śpiewniku „Exsultate Deo” i ich duszpasterska percepcja na przykładzie modlitewnika i śpiewnika „Droga do nieba”Koenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)The article presents the composing output of Gizela Maria Skop (born 1939), the representative of the contemporary Polish composers of liturgical chants. Her compositions are embedded in the liturgical reform of Vatican Council II and emerged in close correlation to the biblical and liturgical texts. Thanks to the skilful combination of text and melody, her compositions gained a considerable appreciation and have become a part of the canon of the commonly used liturgical chants. In the article above the author discussed explicitly eighteen chants composed by Gizela M. Skop featured in both the liturgical song book “Exultate Deo” and the prayer book and song book “Droga do nieba” (Opole 2001 20062). Making use of the composer’s personal comment, the author presented as far as possible the history of each chant, its textual foundation and its potential inspirations in the area of melodics. The significant element of the discussion are the indications concerning the use of chants within the framework of the liturgical celebrations throughout the entire liturgical year.Pozycja Lejtmotyw Miłosierdzia Bożego w kulturze muzycznej od średniowiecza do współczesnościKoenig, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)The leitmotif of God’s Mercy has been present in the musical culture of all eras, from the Middle Ages, when it was present in Gregorian chants, to present times. The basis for the songs created in the course of centuries were usually biblical texts praising the mystery of God’s Mercy and Grace. The way of expressing the leitmotif of God’s Mercy depended on how the text was combined with the factors of a musical style of a given era. In our times, we can witness the creation of many compositions including the leitmotif of God’s Mercy. This is connected with the cult of Divine Mercy being intensively developed in recent years, especially during the pontificate of St. John Paul II. What triggered the development of the cult was first the revelation given to St. Sister Faustina in the 1930s, written down in her diary, and later the cult of St. John Paul II and the blessed Rev. Michał Sopoćko. Therefore, the basis for the content of contemporary compositions connected with the cult of Divine Mercy are first and foremost the words from the diary of Sister Faustina. Contemporary compositions including the leitmotif of God’s Mercy were and are created among others by I. Pfeiffer, S. Ziemiański and R. Twardowski.Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa „Musik als Brücke. Transferbewegungen des 17. bis 19. Jahrhunderts zwischen dem deutschsprachingen Ostmitteleuropa und den westlischen Nachbarländern” (Ratyzbona, 4–7 sierpnia 2014 r.)Koenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Omówienie nadesłanych książekKoenig, Franciszek; Sobeczko, Helmut Jan; Miklaszewska, Joanna; Pośpiech, Remigiusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Omówienie nadesłanych książekKoenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Omówienie nadesłanych książekSobeczko, H.J.; Nowak, Daniel; Miklaszewska, Joanna; Pośpiech, Remigiusz; Bodzioch, Beata; Koenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013)Pozycja Omówienie nadesłanych książekPrzyczyna, Wiesław; Koenig, Franciszek; Poźniak, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011)Pozycja Recenzje i omówienia nadesłanych książekGlombik, Konrad; Potoczny, Mateusz; Pośpiech, Remigiusz; Miklaszewska, Joanna; Koenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Recenzje i omówienia nadesłanych książekPotoczny, Mateusz; Grajewski, Czesław; Koenig, Franciszek; Wiśniewski, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)Pozycja Recenzje i omówienia nadesłanych książekPotoczny, Mateusz Rafał; Koenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)Pozycja Śp. ks. profesor Karol Mrowiec CMKoenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Sprawozdanie z premiery Oratorium Rudzkiego Henryka Jana BotoraKoenig, Franciszek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)