Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Kotecki, Dariusz"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    „Bądź wierny aż do śmierci” (Ap 2,10)
    Kotecki, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2007)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dyskusja panelowa wokół dokumentu „Natchnienie i prawda Pisma świętego”
    Kotecki, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Godność kapłańska w świetle Ap 1,6
    Kotecki, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)
  • Miniatura
    Pozycja
    Jezus wychowuje swoich uczniów w Mk 1,35-39
    Kotecki, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)
    The article focuses on the issue of Jesus as the master educator of his disciples in Mark 1:35-39. The study provided is based on the principles of narrative and contextual analysis. The article consists of three parts: (1) Analysis of Mark 1:35-39; (2) Mk 1:35-39 in the context of 1:14-20; (3) Jesus master educator in 1:35-39 in the context of the Gospel of Mark. The pericope shows a certain tension between what Jesus must accomplish in terms of his mission given by the Father and what his disciples expect from him. The attitude of Simon and his companions (Andrew, Jacob and John) is expressed in Peter’s actions (“pursued him [Jesus]”) and in the apostles’ common words: “Everyone is looking for you” (1:37). He shows that they have not yet reached the ideal personality as proposed by Jesus, which should be expressed in the attitude of repentance and faith (cf. 1:15). Their attempt to limit Jesus’ mission to Capernaum shows also that they are not yet ready to meet the goal of their vocation i.e. become fishers of men. In such context, through his command “Let us go somewhere else to the towns nearby, so that I may preach there also; for that is what I came for” (1:38), Jesus corrects their attitude and invites them to strengthen their bond with him in the perspective of a universal mission. In this way Jesus reveals himself as an educator, who encourages his disciples by his own example and his own words (encouragement, commands, reproaches, prohibitions and questions) to absolute clinging to him.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kim jest chrześcijanin? Szokująca odpowiedź Mk 8,34
    Kotecki, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ks. dr Mirosław Gierko (23 XII 1976 – 23 VI 2017)
    Kotecki, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2018)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kto może zostać potępiony? Lektura kontekstualna Ap 21,8
    Kotecki, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019)
    Autor artykułu dokonuje analizy kontekstualnej Ap 21,8. Tekst ten mówi o karze wiecznej, używając metafory jeziora ognia i siarki. Analiza tego obrazu w kontekście Apokalipsy św. Jana, całej Biblii, jak i literatury pozabiblijnej, prowadzi do wniosku, że jest to miejsce czy stan wiecznego potępienia, pozbawione nadziei, bez żadnej możliwości odmiany losu tych, którzy tam się znajdą. Jest ostatecznym pozbawieniem się możliwości wspólnoty z Bogiem. Ap 21,8 wymienia również listę potencjalnie zagrożonych wiecznym potępieniem. Analizowana w świetle pozostałych list z Apokalipsy św. Jana (9,20-21; 21,27; 22,15) pokazuje, że nie jest ona kompletna, a raczej rodzaj portretu lub modelu kogoś, kto może zostać potępiony. Wszystkie wymienione w tym tekście wady czy grzechy – w większym lub mniejszym stopniu – odnoszą się do idolatrii albo są jej konsekwencją. Stają się w ten sposób obrazem świata pogańskiego, w którym żyją chrześcijanie i który może zagrażać im od wewnątrz. W takim kontekście Ap 21,8 jest rodzajem przestrogi dla chrześcijan powołanych do wspólnoty zbawionych. Celem ich życia jest udział w Mieście Świętym (doskonałej wspólnocie z Bogiem i Barankiem), a nie w „jeziorze ognia i siarki”. Chrześcijanie mają żyć jak zbawieni, a nie jak ludzie tego świata, świata pogańskiego zanurzonego w idolatrii. Perykopa Ap 21,8-9 odczytana w kontekście całej księgi wskazuje na wszystkie szanse i możliwości, jakie otrzymują chrześcijanie, aby mieć udział w nieograniczonym życiu wiecznym.
  • Miniatura
    Pozycja
    Od kerygmatu Jezusa do kerygmatu Kościoła w Ewangelii według św. Marka
    Kotecki, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Studium Pisma Świętego na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2001-2012)
    Kotecki, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2013)
  • Miniatura
    Pozycja
    Władza świecka w świetle Apokalipsy św. Jana
    Kotecki, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2008)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zagadkowe wyrażenie „anioł Kościoła” w Apokalipsie według św. Jana
    Kotecki, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2006)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zrozumieć Apokalipsę? Szkice egzegetyczno-teologiczne
    Kotecki, Dariusz (Wydawnictwo Bonus Liber, 2021)
    Apokalipsa Janowa, ostatnia księga Nowego Testamentu i całej Biblii chrześcijańskiej, należy do jednej z najtrudniejszych do interpretacji w całym kanonie. Opisane w niej wizje mogą przerażać i niejednokrotnie prowadzą do odłożenia tej księgi. Czytelnicy nie są w stanie przebrnąć przez trudne, zagadkowe i niezrozumiałe opisy przeróżnych wizji. Ks. prof. dr hab. Dariusz Kotecki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), jeden z najlepszych znawców Apokalipsy w Polsce, z niezwykłą erudycją wskazuje wpierw na kilka niezbędnych kluczy umożliwiających „otwarcie” tajemnicy tej księgi, by następnie rozdział po rozdziale, wizja po wizji, odkrywać przed czytelnikiem orędzie tej księgi. Dzięki aktualizującemu komentarzowi ks. Koteckiego starożytny tekst Apokalipsy staje się ponownie listem Jezusa, zwycięskiego Baranka, do swego współczesnego już Kościoła.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi