Przeglądaj wg Autor "Kowalczyk, Marian"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 35
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aktualizacja wierności Chrystusa w pallotyńskim posługiwaniu kapłańskimKowalczyk, Marian (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)In accordance with the watchword of the Year of Priesthood, announced by pope Benedict XVI: “The faithfulness of Christ – the faithfulness of a priest”, the article presents the actualization of the faithfulness of Christ in the Pallottine priestly ministry. The content of the article draws attention to Christ whose faithfulness we are trying to follow up to standards of the faithfulness of St. Vincent Pallotti, who – as the father of the Pallottine Family and founder of the Union of Catholic Apostolate that incorporates all the Church’s states into apostolate – is rightly called the great apostle of Rome. Considering the universalism of Pallotti’s idea of apostolate, both in the objective and subjective dimension, we restrict ourselves to presenting only chosen aspects of the thoroughly substantiated issue. We are doing it by firstly showing St. Vincent’s admiration for Christ’s ideal of priestly faithfulness, and then the ideal of fulfillment of Christ’s faithfulness in the Jerusalem upper room community. The culmination of the disquisition is the reflection on the mentioned above watchword of the Priesthood Year from the point of view of deepening of each priest’s identity, and particularly a Pallottine of the 21st century. It is strongly underlined that both the patron of the Priesthood Year, St. Jean- Baptiste-Marie Vianney – the parish priest of Ars, and St. Vincent Pallotti – the apostle of Rome, who lived at more or less the same time, can show to the priests of the 21st century how to cope with temptations threatening their saving mission in the community of God’s people, and also all over the world, which is still hostile, to a large extent, to the contents of God’s revelation, accomplished fully in the words and acts of Jesus, as the only begotten Son and the primal Apostle of the Preeternal Father. The point of the article states one sure thing: the most efficient means of a fight for man, for his great dignity of God’s child is nowadays – ultimately – authentic faithfulness to Christ, the only priest of the New and everlasting Covenant and to his Gospel preached for centuries in the Church and by the Church.Pozycja Błogosławiona matka Teresa z Kalkuty: święta od „nocy ciemnej”Kowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2009)Pozycja Czas w aspekcie stworzeniaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2001)Pozycja Deklaracja „Dominus Iesus” jako wołanie o osobiste włączenie się w dzieło zbawieniaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2002)Pozycja Die Rolle der Enzykliken von seliggesprochenem Johann Paul II. Für die Gestaltung des ChristenlebensKowalczyk, Marian (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Artykuł zawiera pogłębioną refleksję teologiczną nad treścią encyklik, beatyfikowanego w Niedzielę Miłosierdzia, 1 maja 2011 roku, wielkiego Papieża Polaka, błogosławionego Jana Pawła II. W pierwszym paragrafie wykazano, że program Jego pontyfikatu zawiera przesłanie dwóch programowych encyklik: Redemptor hominis i Dives in misericordia, z którymi w sposób nierozłączny łączy się trzecią, mianowicie encyklika o Duchu Świetym Dominum et Vivificantem. Ojciec Święty akcentuje w ten sposób trynitarny charakter życia chrześcijańskiego, które koncentruje się na paterologicznym, chrystologicznym i pneumatologicznym usposobieniu całego ludu Bożego. Następnie został ukazany wpływ encyklik społecznych Jana Pawła II na systemy polityczne świata, a zwłaszcza upadek komunizmu oraz troskę o solidarność międzyludzką, kreacyjny i zbawczy wymiar pracy, sprawiedliwość i pokój. Kolejny paragraf skoncentrował się na encyklikach dotyczących zbawczego posłannictwa Kościoła, z wyakcentowaniem niezastąpionej roli Eucharystii i inicjatyw ekumenicznych. Konkluzje artykułu stanowi prezentacja życia wiary, nadziei i miłości na wzór Maryi, która doskonale łączy fides et ratio, a naszego Błogosławionego – oddanego całkowicie do dyspozycji Matki Najświętszej (Totus Tuus) – bezustannie upewniała w przekonaniu zaczerpniętym od sług Bożych kard. Augusta Hlonda i kard. Stefana Wyszyńskiego, że „zwycięstwo, kiedy przyjdzie, będzie to zwycięstwo przez Maryję”.Pozycja Doniosłość objawień maryjnych w potwierdzonej świętością życia odpowiedzi wiary na pełnię objawienia w ChrystusieKowalczyk, Marian (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2009)Pozycja Eklezjalno-apostolski charakter bierzmowaniaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 1992)Pozycja Eucharist – Celebration of the Paschal MysteryKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Treść artykułu prezentuje Eucharystię jako celebrację misterium paschalnego, dzięki której lud Boży włącza się w dzieje zbawienia: od wcielenia przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie aż po zesłanie Ducha Świętego i paruzję, czyli powtórne przyjście Chrystusa w chwale. Konkretnie rzecz biorąc przeprowadzone wywody ukazują najpierw paschalny wymiar ustanowienia Eucharystii, następnie zapoznają z eucharystyczną celebracją Paschy w mocy Ducha Świętego oraz uwypuklają personalną obecność Chrystusa jako naszej Paschy podczas powtarzania Wieczerzy Pańskiej, w końcu zaś przedstawiają Eucharystię jako liturgię niebiańską, wskazując na Maryję, zwaną przez błogosławionego Jana Pawła II „Niewiastą Eucharystii”, w której Kościół kontempluje nie tylko swój najdoskonalszy wzór celebracji Eucharystii jako misterium paschalnego, ale również antycypowane urzeczywistnienie nowego nieba i nowej ziemi, których człowiek i cała wspólnota ludzka z tęsknotą oczekuje.Pozycja Eucharystyczna przemiana człowieka i świataKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2005)Pozycja Ikona PrzemienieniaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2008)Pozycja Kontemplacja oblicza Jezusa przez wiaręKowalczyk, Marian (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2002)Pozycja Macierzyńskie pośrednictwo MaryiKowalczyk, Marian (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2013)Pozycja Maryja – święta i niepokalana modelem KościołaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)In the theological reflection after Vatican II, the process „from Mary to the Church” was completed by another, complementary one, „from the Church to Mary,” she who has already reached that perfection to which the Church still aspires. That is why Mary is rightly referred to as the model of the Church, especially because of her obedience to the Word and openness to the Holy Spirit. Staying in the current of the Magisterium of the Church, and especially reflecting on the teaching of successive popes of the past two centuries, it is fair to say that the Immaculate Conception of Mary was important not only for the Mother of God herself, but to the whole Church, which is also holy and immaculate. The arguments of the article entitled Mary – Sacred and Immaculate as model of the Church, adapting to the following post-conciliar Mariological indications, first show Mary as a model of the Church in the mystery of the Immaculate Conception, and then focus on the holiness of the Church as a reflection of Mary’s life form and Mary’s maternal mission. The reflection ends with the last sentence of the encyclical Lumen Fidei, which is like a kind of fruit of the Year of Faith, and at the same time – for the first time in the history of the Church – the work of two popes: Pope Benedict XVI and Francis. These are the words of a prayer addressed to Mary: „Remind us that those who believe are never alone. Teach us to see all things with the eyes of Jesus, that he may be light for our path. And may this light of faith always increase in us, until the dawn of that undying day which is Christ himself, your Son, our Lord!” (Lumen fidei, No. 60)Pozycja Maryjne dziedzictwo Prymasa Tysiąclecia w programie Jubileuszu JasnogórskiegoKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2001)Pozycja Maryjny wymiar apostolstwaKowalczyk, Marian (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2012)Pozycja Męczeństwo wyznawców Chrystusa w kontekście wizji piekła jako skutek kryzysu wiary według pierwszej i trzeciej części sekretu fatimskiegoKowalczyk, Marian (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2018)Pozycja Opatrzność Boża w ujęciu personalistycznymKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2002)Pozycja Ponowne odkrycie Ducha ŚwiętegoKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 1998)Pozycja Radykalizm ewangeliczny w formacji kapłańskiejKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2003)Pozycja Sąd szczegółowy i ostatecznyKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)The article Particular and last judgement considers theories dealing with the distinction between the two types of God’s judgment: those closer to the Orthodox tradition generally acknowledge only the final parousia, prior to which souls ‘sleep’ It happens that theologians of this option justify the doctrine of apocatastasis, claiming that Christ will repeat his coming many times until all are saved. Others, including almost everyone who prefers Protestant approaches, reject the final parousia, especially understood cosmologically, and thus, also the last judgment. They favour the parousia and individual judgment, arguing that there are as many parousias as people dying, each individual judgment already being the last judgment. A vast majority of Catholic theologians, following the guidelines of the Magisterium of the Church, accept the particular judgment and the last judgment, though their references are interpreted in different ways, ranging from a failure to distinguish the particular judgment to the acknowledgement of two separate judgments: one at the moment of death and the other at the end of the world, associated with the second coming of Christ in glory. Only then will it be publicly disclosed what good deeds each person performed and what he failed to do in his earthly life, together with all its consequences.