Przeglądaj wg Autor "Kubicki, Dominik"
Teraz wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dialog ekumeniczny Kościołów a oikoumene pojmowane ewangelicznieKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013)In the context of the present ecumenical dialogue as well as the division of Christendom or its trivial acceptance, the author analyses various ways to overcome the lack of the in-depth dialogue among ecumenical communities and churches in the present spiritual situation of the postmodernity and challenges of globalization. The author does it through a new understanding of missionary in the reception of human oikoumene in a sense of associations of civilizations as cultural forms of Christendom. Consequently he is able to intelligibly grasp ecumenism as it is understood in the Gospel – in its direct sense of the New Testament term of hē oikouménē (“the whole inhabited world”).Pozycja Inspirations and Challenges in Practising Theology in Poland as a Post-communist and EU Member CountryKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)W odniesieniu do faktu odejścia społeczeństw Europy Środkowej i Wschodniej od komunizmu autor artykułu podejmuje refleksję nad wyzwaniami Kościoła i katolicyzmu oraz moralnymi zobowiązaniami eklezjalnych wspólnot wiary, wynikającymi z nowej sytuacji wszystkich społeczeństw integrującej się Europy po decyzji kierownictwa Związku Sowieckiego o likwidacji komunizmu w 1991 roku. Podstawowym wyzwaniem, przed jakim stają wspólnoty kościelne, okazuje się bowiem wspomożenie i w pewnym zakresie stymulowanie oczekiwanego pożądanego rozwoju społeczeństwa polskiego - i w ogóle społeczeństw postkomunistycznych - wobec dokonującej się pogłębionej integracji państw członkowskich Unii Europejskiej w kontekście globalizującego się świata społeczności kontynentalnych. Społeczeństwa postkomunistyczne UE we współczesności początków XXI stulecia z jednej strony zmuszone są przezwyciężyć skutki podlegania jako społeczność prawie półwiecznej indoktrynacji ideologią komunistyczną, a także przełamania wpływów wykształconych dawnych struktur władzy i partyjnej nomenklatury, zaś z drugiej strony stają przed wyzwaniem kształtowania nowej rzeczywistości zintegrowanej UE. W takiej perspektywie autor podejmuje próbę nakreślenia odpowiedzi na postawione zapytanie - w czym Kościół w jego eklezjalnych wspólnotach wiary poszczególnych człowieczych podmiotów tkwiących w społeczności państwa oraz eklezjalnej hierarchii, a zwłaszcza poprzez dzieło refleksji teologicznej i praktykę naukowo-dydaktyczną ze strony środowiska teologicznego, związanego z ośrodkami uniwersyteckimi i uczelnianymi, może inspirować i twórczo wspomagać konieczny rozwój społeczeństwa polskiego - w warunkach transformacji ustrojowej oraz europejskiej integracji państw członkowskich UE. Powyższa kwestia stanowi bowiem historyczny przełom rozstrzygający o uzyskaniu praktycznego statusu żywego i dynamicznego społeczeństwa UE bądź społeczności cywilizacyjnej półprowincji.Pozycja Moral Assistance of Ecumenical Dialogue in the Process of European IntegrationKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)W kontekście dokonującego się procesu integracyjnego państwa członkowskich Unii Europejskiej autor podejmuje próbę zbadania, czy wspomaganie bądź wspomożenie jakości moralnej europejskiej integracji ze strony ekumenicznych wspólnot chrześcijańskich i Kościołów nie stanowiłoby pogłębienia ich dążeń ekumenicznych. Bowiem, z jednej strony, pozostają one jedynym organizmem instytucjonalnym, zdolnym do takiego moralnego działania, a jednocześnie w pewnym sensie wezwanym dla dobra społeczności unijnych; zaś z drugiej strony ich wspólne zaangażowanie w perspektywie oceny moralnej jakości integracji państw członkowskich UE pozwoliłoby nie tylko przyczynić się do skutecznego osiągnięcia celów integracyjnych społeczności i społeczeństw europejskiego Zachodu, ale także – niejako równolegle – położyć trwalsze podwaliny wykształconej zintegrowanym moralnym działaniem Wspólnoty ekumenicznej.Pozycja Praca i bezrobocie w doktrynie chrześcijańskiejKubicki, Dominik (Uniwersytet Szczeciński, 2003)Pozycja Problem koncepcji teologicznej: wiara teologa i wiara Ecclesiae Christi. Czy możliwy jest ekumeniczny dialog w kwestii locus theologicus?Kubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)W kontekście nadchodzących obchodów 500-lecia reformacji i współczesnych dylematów epistemologicznych obecnej postmoderności autor przedkłada kwestię realiów dialogu ekumenicznego. Na ile w oparciu o stan wiedzy naukowej dotyczącej mediewalnej Christianitas, Uniwersytetu i metody scholastycznej, wpływu orientalnej kultury hellenistycznej na wykształcenie się zrębów ideowych nowożytności oraz w oparciu nowe odkrycia w sprawie Akwinatowej koncepcji teologii i metody historyczno-krytycznej Kościoły dialogu ekumenicznego są w stanie zweryfikować fundacyjne stanowisko teologiczne Marcina Lutra i poczynić realny postęp teologiczny? Na ile są w stanie poczynić postęp w ekumenicznym dialogu w imperatywie rozpoznania wiary teologa w wierze Kościoła Chrystusa i Kościoła Ducha Świętego?Pozycja Prognozowany kryzys społeczno‑ekologiczny XXI w. jako konsekwencja procesów globalizacyjnych końca XX w.?Kubicki, Dominik (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2010)Odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie udzielono w trzech etapach. W pierwszym scharakteryzowano kwestię globalizacji. W drugim zwrócono uwagę na potrzebę dokonania właściwego rozróżnienia w ramach analizy stanu ludzkich społeczności, które podlegają procesom globalizacyjnym. W ramach trzeciego etapu zarysowano możliwość przezwyciężenia bezradności ideologicznych wizji odnoszących się do kwestii społecznych, które dotyczą dokonujących się tzw. społeczno‑ekologicznych procesów mondializacyjnych.Pozycja Samotność teologa – samotnością mistyka i twórcyKubicki, Dominik (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2010)W kontekście opublikowanego w 2005 r. osobistego dziennika Yves Congara OP (1904–1995), datowanego na lata 1946–1956, autor artykułu podnosi kwestię mistycznej samotności teologa w jego refleksji naukowej nad słowem objawionym. Ukazuje, że doświadczenie osamotnienia mistyka w Kościele katolickim przez Y. Congara i doznanego pewnego niezrozumienia ze strony jego społeczności hierarchicznej wobec prezentowanych przez siebie wyników badań teologicznych dotyczących eklezjologii, nie będąc wyłącznym udziałem piszącego Journal d’un théologien, zdaje się stanowić nieodłączną charakterystykę wszystkich czyniących refleksję nad słowem objawionym, jeżeli tylko podejmują próbę pogłębionego jego rozumienia jako Słowa, które przemawia w ludzkim „dziś”. Autor rozważań proponuje usytuowanie rozumienia Congarowego problemu w perspektywie miejsca i roli teologa w Kościele, a więc pozostającego w szczególnym mistycznym i teologicznym oraz teologicznie twórczym „twarzą w twarz” wobec Słowa w jego wydarzaniu się w człowieczej rzeczywistości, następujących ludzkich pokoleń.Pozycja Teologia katolicka a młodsza Europa globalizacyjnej współczesności (cz. 1)Kubicki, Dominik (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)In view of the contemporary integration of the EU member states and in the context of the fast globalizing world of today, the author raises the issue of civilizational backwardness, which by the political and intellectual representatives of the Western world (and hence its societies) is widely identified with the notions of post-totalitarian and postcommunist Central and Eastern European societies, and thus with the Polish society and those practising theology in the Catholic Church in Poland at the beginning of the 21st century. In the first part of his reflection, the author postulates defining the civilizational ‘youngerness’ with respect to the evident relativity of the idea of civilizational backwardness in the historical perspective, especially taking into consideration the ever-changing political, cultural and civilizational domination in Europe. Later on he outlines the hope which he cherishes towards those practising theology and reflecting upon the evangelical message, who bring it into effect through their faith and spread it on in their communities in local churches of the Catholic Church in Poland. Those faith communities, with their morally creative members, stem from the tradition of Polish social, philosophical and theological thought, shaped in the course of the vicissitudes that the Polish society and the country itself underwent due to Poland's specific location on the border between the European East and West.Pozycja Teologia katolicka a młodsza Europa globalizacyjnej współczesności (cz. 2)Kubicki, Dominik (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)In view of the contemporary integration of the EU member states and in the context of the fast globalizing world of today, the author raises the issue of civilizational backwardness, which by the political and intellectual representatives of the Western world (and hence its societies) is widely identified with the notions of post-totalitarian and postcommunist Central and Eastern European societies, and thus with the Polish society and those practising theology in the Catholic Church in Poland at the beginning of the 21st century. In the first part of his reflection, the author postulates defining the civilizational 'youngerness' with respect to the evident relativity of the idea of civilizational backwardness in the historical perspective, especially taking into consideration the ever-changing political, cultural and civilizational domination in Europe. Later on he outlines the hope which he cherishes towards those practising theology and reflecting upon the evangelical message, who bring it into effect through their faith and spread it on in their communities in local churches of the Catholic Church in Poland. Those faith communities, with their morally creative members, stem from the tradition of Polish social, philosophical and theological thought, shaped in the course of the vicissitudes that the Polish society and the country itself underwent due to Poland's specific location on the border between the European East and West.Pozycja W sprawie warunku pozostawania teologii polskiej benedicta dla narodu i społeczeństw Zachodu. Imperatyw przezwyciężenia wyłączności paradygmatu neopozytywistycznego i neokantowegoKubicki, Dominik (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)The author stresses that only in cooperation with the Church hierarchy can theology fully become benedicta for the postmodern present, overcoming the spiritual atmosphere of postmodernism marked by neo-positivism and neo-kantism.Pozycja Współczesność globalizujących się ludzkich społeczności wyzwaniem dla teologii katolickiej, a zwłaszcza teologii uprawianej w PolsceKubicki, Dominik (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Założenia teologii jako wiary in statu scientiae. Poszukiwania nowego projektu teologicznegoKubicki, Dominik (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Общественно-экологические последствия культурнорелигиозных глобализационных процессов конца XX столетияKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011)W kontekście aktualnych procesów globalizacyjnych współczesności początków XXI stulecia autor podnosi doniosłość wyartykułowywanej refleksji także ze strony społeczności postkomunistycznych i posttotalitarnych, integrującej się Unii Europejskiej i jej państw członkowskich. Doniosłość wynika z konieczności podjęcia refleksji, która nie byłaby naznaczona jednostronnością postrzegania oraz interpretowania współczesnych procesów integracyjnych, jaką zdaje się być przeniknięta myśl intelektualna Zachodu europejskiego i zaatlantyckiego. Bowiem refleksja czyniona przez intelektualistów Zachodu zdaje się nie wychwytywać ważności faktu, że świeckie zamienniki religijności, czyli totalitaryzm i zachodni konsumpcjonistyczny kapitalizm, stały się zaledwie karykaturą ludzkich aspiracji oraz ideałów, powodując z kolei wypaczanie się intelektualnych koncepcji, stanowiących podstawę kształtowania kolejnych etapów mondializacji. Refleksja artykułu została rozwinięta w trzech etapach. W pierwszym autor podjął próbę scharakteryzowania potęgującej się aktualności zagadnienia globalizacyjnego. W drugim etapie refleksji skoncentrował się na podniesieniu konieczności rozróżnień w analizach stanu ludzkich społeczności na obecnym etapie procesu globalizacyjnego. Podniósł ważność rozpoznania zróżnicowania etapów rozwoju historycznego ludzkich społeczności, które zostały zastane przez globalizacyjną równoczesność, wynikłą z możliwości techniczno-technologicznych. Natomiast w etapie trzecim i ostatnim podjął próbę zarysowania możliwości przezwyciężenia bezradności ideologicznych wizji w sprawie rozwiązania kwestii społecznych w konsekwencjach społeczno-ekologicznych procesów mondializacyjnych w zróżnicowaniu kontynentalnych lokalności kulturowo-religijnych.