Przeglądaj wg Autor "Kubies, Grzegorz"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Instrumenty muzyczne w Księdze AmosaKubies, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015)References to music are common elements of prophetic literature, especially in the Books of the Major Prophets (Isaiah, Jeremiah and Ezekiel), indirectly indicating writers’ interests in that form of art. There are five musical terms mentioned in the Book of Amos: šôpār - horn (Am 2,2; 3,6), qînāh - lamentation, dirge (Am 5,1; 8,10), nēḇel - probably lyre (Am 5,23; 6,5), šîr - song (Am 5,23; 6,5; 8,3.10) and kǝlê-šîr - instruments of song, string instruments (Am 6,5). The purpose of the article is to interpret the musical motifs excluding two related to singing in the biblical and archeomusicological contexts. Am 5,23 and 6,5 can be linked with real musical performance practices in sacred and secular environments in ancient Israel/Palestine. Am 2,2 confirms how important part in the Near East played signal aerophones, whereas Am 3,6 reflects characteristic aspects of Amos’s vocational narrative. The figure of Kind David in Am 6,5 is analyzed in the context of the origin of musical instruments. The comparative materials for Am 2,2; 3,6; 5,23 and 6,5 are mainly the prophetic Books.Pozycja Miriam, muzykująca prorokiniKubies, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2017)W niniejszym artykule ukazano postać Miriam interpretowaną jako archetyp kobiety muzyka oraz aspekty muzyczne zarysowane w Wj 15, 20–21, w perspektywie kulturowej, uwzględniającej wybrane teksty starotestamentowe oraz inne źródła literackie i archeologiczne/ikonograficzne pochodzące ze starożytnego Izraela/Palestyny, Egiptu i Mezopotamii, mieszczące się zasadniczo w interwale czasowym: XIV/XIII w. p.n.e. – VI/V w. p.n.e. Materiał porównawczy został dobrany w oparciu o kryterium zasadzające się na związkach pomiędzy profetyzmem a muzyką oraz powiązaniach kobiet ze śpiewem (šîr), grą na bębnach (tōp) i tańcem (māḥôl).Pozycja Mojżesz i srebrne trąbki Izraelitów (Lb 10, 1–10)Kubies, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2023)W niniejszym artykule fragment z Księgi Liczb 10, 1–10, w którym Mojżesz otrzymuje polecenie wykonania dwóch trąbek ( חֲ צֲֹצְֹרְָָה ) ze srebra, został ukazany w perspektywie badawczej uwzględniającej przede wszystkim konteksty biblijny i historyczny, a także archeo-muzykologiczny. W przeciwieństwie do zmitologizowanych relacji pochodzących z różnych obszarów Śródziemnomorza na temat wynalazców i pierwszych konstruktorów instrumentów muzycznych, fragment ten zawiera oryginalne ujęcie genezy aerofonu (Lb 10, 1–2). Ze względu na skromne możliwości melodyczne trąbki ḥǎṣōṣěrâ, podobnie jak ich egipskie pierwowzory šnb, nie były instrumentami muzycznymi sensu stricto. Zazwyczaj posługiwali się nimi kapłani wywodzący się od Aarona oraz lewici. W Księdze Liczb 10, 2–10 znalazły się historycznie wiarygodne informacje technologiczne (Lb 10, 2) oraz rozwinięty profil użytkowy aerofonu (Lb 10, 2–10), który w dużym stopniu odzwierciedla przywoływany materiał porównawczy ze Starego Testamentu (działania wojenne, sakralne uroczystości w Jerozolimie).Pozycja Muzykujące anioły w ikonografii XV wiekuKubies, Grzegorz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pozycja Sacrum i profanum w obrazie „Maria in sole” Geertgena tot Sint Jans (część I)Kubies, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013)This little painting (24.6 x 18.1 cm) Maria in sole by Geertgen tot Sint Jans from the Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam which served as the right wing of a diptych transmits religious, cosmological and secular ideas. Its pendant, the left wing which is exhibited in the National Galleries of Scotland in Edinburgh depicts Passion Scenes with Saint Dominic and Saint Jerome. The study is divided into two parts. In the fist one, after presenting the painter active in Haarlem (famulus ac pictor who lived with the knightly monks of the Commandery of Saint John) in the second half of the 15th century, I discuss the painting in two contexts. Apocalyptical Andachtsbild – mulier amicta sole (Rev 12,1), the Virgin Mary clothed in the light of Christ and Rosarium Pirginis Mariae expressed among others by the three concentric rings formed by translucent angels (they represent three mysteries of the Rosary: joys, sorrows and glories of the Virgin Mary) belong to the field I called in the title of the article sacrum. Both sections are accompanied by theological and iconographie reflections. Four thematic sections of the study are as follows: Et signum magnum paruit in caelo: mulier amicta sole Rosarium Virginis Mariae Motus autem non est ens completum, sed est via in ens... Musica coelestis vel mundanaPozycja Sacrum i profanum w obrazie „Maria in sole” Geertgena tot Sint Jans (część II)Kubies, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The second part of the study of the painting Maria in sole by Geertgen tot Sint Jans from the Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam is divided into two sections. Both are accompanied by theological and iconographic reflections as well. The Christ Child playing two handbells is depicted at the moment of generating the very first movement, creative “energy”, first sound that is going to be taken up by one of the angel musicians holding the same idiophones. Christ, incarnated God is perceived as the Musicus initiating the heavenly harmony represented by the three angelic rings. Profanum aspects in that Marian work of art are reflected in the outermost ring where angels play various musical instruments which I interpret as an incomplete catalogue of the 15th century instruments; the main reference work is Musica getutscht und aussgezoge written in 1511 by Sebastian Virdung. Four thematic sections of the study are as follows: Et signum magnum paruit in caelo: mulier amicta sole / Rosarium Virginis Mariae / Motus autem non est ens completum, sed est via in ens... / Musica coelestis vel mundana