Przeglądaj wg Autor "Kulik, Bogdan"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apostolstwo Dobrej Śmierci – duszpasterstwo, formacja, działalność wydawnicza i naukowaKulik, Bogdan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Artykuł jest szczegółową analizą działalności Apostolstwa Dobrej Śmierci, w celu ukazania konkretnych sposobów głoszenia chrześcijańskiej nadziei życia wiecznego. Zagadnienie zostało podjęte w związku z pandemią, spowodowaną wirusem wywołującym COVID-19, która ukazała konieczność nieustannego przypominania wymiaru wiecznego życia ludzkiego. Badanie aktywności Apostolstwa koncentruje się na jej głównych formach i wykazuje znaczącą rolę Apostolstwa w propagowaniu mentalności eschatologicznej tak w czasie pandemii, jak i poza nią.Pozycja Apostolstwo Dobrej Śmierci – historia i misjaKulik, Bogdan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)On July 22, 1908, Pope Pius X established the Association of Our Lady of a Happy Death as universal for the whole Church. On May 30, 1987, the Primate of Poland, Cardinal Joseph Glemp, approved the Polish Branch of the Association at the Shrine to the Virgin Mary in Górka Klasztorna. He also permitted the Missionaries of the Holy Family to carry out this work. The purpose of the Association is the propagation of prayer and preparation for a good death. The article presents in details history and mission of the Association, also called the Apostolate of Good Death.Pozycja „Czyściec na ziemi” – możliwość, natura i skutkiKulik, Bogdan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Celem artykułu jest przypomnienie, że w świetle wypowiedzi Magisterium Kościoła, teologów i mistyków warto podjąć refleksję nad tzw. „czyśćcem na ziemi”, czyli świadomym i dobrowolnym procesem oczyszczania się z konsekwencji grzechów, który jeśli nie zostanie ukończony przed śmiercią, swoje dopełnienie będzie miał po niej, w stanie nazywanym czyśćcem. Artykuł składa się z trzech części omawiających kolejno: możliwość, naturę i skutki tzw. „czyśćca na ziemi”, a zostaje zwieńczony wnioskiem natury praktycznej, zachęcającym do odpowiedzialnego zaangażowania we własny rozwój duchowy.Pozycja Eschatologia w teorii i w praktyce. Próba prezentacji zagadnienia na podstawie wybranych tekstów ks. Jana Berthiera MSKulik, Bogdan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Artykuł jest próbą prezentacji dwóch tekstów ks. Jana Berthiera MS – założyciela Misjonarzy Świętej Rodziny: traktatu o rzeczach ostatecznych i praktycznej metody towarzyszenia umierającym. Celem artykułu nie jest krytyczna analiza eschatologii Berthiera, lecz wykazanie na jej przykładzie konieczności łączenia akademickiego wykładu eschatologii (teoria) z duszpasterstwem (praktyka). Dokonana prezentacja prowadzi do trzech wniosków: 1) nieustająca konieczność obecności eschatologii w nauczaniu i praktyce Kościoła; 2) potrzeba aktualizowania rozumienia jej treści i sposobu przekazu; 3) waga spójności teorii i praktyki eschatologicznej.Pozycja Odpusty jako realna pomoc w przemianie życiaKulik, Bogdan (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023)Nauka o odpustach należy do oficjalnego nauczania Kościoła. Konstytucja apostolska Indulgentiarum doctrina św. Pawła VI z 1967 roku pozostaje do dzisiaj impulsem do dalszej refleksji nad historią, teologią, praktyką odpustów, a także nad ich znaczeniem dla życia człowieka. Jednak do tej pory nie zostało bezpośrednio podjęte zagadnienie, jaki wpływ ma praktyka odpustów na konsekwencje przeszłości, teraźniejszość i przyszłość osób starających się odpusty zyskiwać. W związku z tym celem artykułu jest próba ukazania, w jaki sposób proszenie o odpusty może realnie przemieniać konsekwencje naszego „wczoraj” oraz nasze „dziś” i „jutro”. Refleksja będzie dotyczyła przede wszystkim definicji odpustu i warunków koniecznych do jego otrzymania. Studium zostanie zwieńczone wnioskami oraz propozycjami dalszego namysłu nad tym, jaki zachodzi związek między odpustami i życiem człowieka.Pozycja The apocalyptic thought in the early Church as a response to the fears in the 21st centuryKulik, Bogdan (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024)This article concerns the Christian understanding of the concept of “apocalypse.” It presents an original way of renewing eschatological thought in the modern world. Current events, social movements and ideologies are often seen as apocalyptic phenomena, because they instill fear, hopelessness, and a false understanding of God. The focus is on the issue of the apocalyptic thought of the early Church, its essence being faith in the resurrection and second coming of Jesus Christ. Based on the theological analyses of the apocalyptic doctrine of the early Church and the Revelation (Apocalypse) of John, the author proposes a method to overcome the fears people are experiencing in the 21st century. The cure for all fears is hope, which is a constitutive element of the Christian apocalyptic thought.Pozycja Zbawczy charakter misterium Bożego Narodzenia. Próba prezentacji dynamicznej wizji WcieleniaKulik, Bogdan (Uniwersytet Szczeciński, 2015)Dzieło zbawienia człowieka przez Jezusa Chrystusa osiągnęło swój szczyt w Jego męce, śmierci i zmartwychwstaniu, lecz rozpoczęło się już w momencie przyjęcia natury ludzkiej przez Syna Bożego. Świadczy o tym Pismo Święte i Tradycja, które uczą, że głównym celem działania zbawczego jest uwolnienie człowieka od grzechu i przywrócenie mu pełni życia. Ponieważ destrukcyjna moc grzechu objawia się przede wszystkim jako: 1) zerwanie relacji z Bogiem, 2) śmierć, 3) utrata sensu życia, dlatego tych trzech konkretnych konsekwencji grzechu dotyczy zbawcze działanie Boga w akcie wcielenia. Zbawienie posiada podwójny aspekt: jest obdarowaniem dobrem (aspekt pozytywny) przy jednoczesnym uwolnieniu od zła (aspekt negatywny). W konsekwencji wcielenie Syna Bożego jest: 1) obdarowaniem obecnością i uwolnieniem od samotności, 2) obdarowaniem życiem i uwolnieniem od śmierci; 3) obdarowaniem nadzieją i uwolnieniem od bezsensu. Odpowiednim momentem do głoszenia tej prawdy jest uroczystość Bożego Narodzenia, która winna być szczególną okazją do pogłębienia refleksji nad misterium uwalniającego spotkania człowieka z Bogiem w nowo narodzonym Emmanuelu.