Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Lemek, Katarzyna"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Działalność punktów katechetycznych w województwie szczecińskim w latach 1962–1970 w świetle materiałów instytutu pamięci narodowej oddział w Szczecinie
    Lemek, Katarzyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)
    Kościół, wierny posłannictwu Chrystusa głoszenia Ewangelii, wypełnia tę misję niezależnie od sytuacji politycznej danego kraju, dostosowując sposób głoszenia prawd wiary do panujących warunków i możliwości odbiorców. Kiedy w Polsce władza komunistyczna, dążąca do laicyzacji systemu oświaty, ustawą z 15 lipca 1961 roku usunęła nauczanie religii ze szkół, Kościół przeniósł katechizację do punktów katechetycznych. Niniejszy artykuł stanowi próbę zaprezentowania metod pracy SB, dążącej do pełnej kontroli i utrudniania nauki religii. Działalność operacyjna SB była skoncentrowana na uzyskaniu statystycznych danych o punktach, wymuszaniu na duchowieństwie podporządkowania się zarządzeniom państwowym dotyczącym rejestracji i składania sprawozdań z punktów katechetycznych. Mimo licznych działań bezpieki utrudniających działalność duszpasterską Kościół zorganizował sprawnie działającą sieć punktów katechetycznych, dając dzieciom i młodzieży możliwość wzrastania w wierze i kształtowania chrześcijańskiego systemu wartości. Ofiarna praca katechetów represjonowanych przez władze państwowe była wspierana przez kurię gorzowską, która dążyła do zdynamizowania pracy katechetycznej. Dokumenty wytworzone przez Samodzielną Sekcję, a następnie Wydział IV szczecińskiej bezpieki są udostępniane przez Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, stanowiąc ważny materiał źródłowy do dalszych badań.
  • Miniatura
    Pozycja
    Katechumenat jako źródło inspiracji dla katechezy w świetle Dyrektorium o katechizacji
    Lemek, Katarzyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2023)
    Postępujące w Polsce procesy laicyzacji, szczególnie dotyczące najmłodszego pokolenia wchodzącego w dorosłość, powinny prowadzić do zakwestionowania skuteczności tradycyjnego modelu duszpasterstwa skoncentrowanego na szkolnej nauce religii i oddziaływaniu na praktyki sakramentalne. Na podstawie analizy Dyrektorium o katechizacji i wcześniejszych dokumentów katechetycznych w artykule ukazano model katechumenalny jako ten, który ma pomóc doprowadzić już ochrzczonych do wiary dojrzałej. Studium tematu pozwoliło na sformułowanie wniosku, że katechumenat ponowny (pochrzcielny), uwzględniający indywidualną sytuację człowieka jest procesem formacyjnym trwającym całe życie oraz postulatu o pilne wypracowanie nowych modeli wprowadzania w chrześcijaństwo w oparciu o styl i dynamikę tej instytucji.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obecność tekstów biblijnych zawierających przemoc (Rdz 4-11) w wybranych podręcznikach do nauki religii
    Lemek, Katarzyna (Wydawnictwo Pallottinum, 2021)
    The article attempts an analysis of selected religious education student textbooks and of methodology guides for teachers published after 2001 based on their interpretation of the biblical verses from Genesis 4–11. The pericopes under consideration describe the process of the spread of evil, which is manifested in subsequent acts of violence perpetrated by men, as well as reveal God who comes to rescue. The analysis of religious education materials is conducted from the perspective of the following three hermeneutic principles: historical/literary, theological, and existential.
  • Miniatura
    Pozycja
    Troska o katechezę pierwszego metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Mariana Przykuckiego
    Lemek, Katarzyna (Uniwersytet Szczeciński, 2020)
    Opracowanie przybliża siedem lat posługi pasterskiej abp. Mariana Przykuckiego jako czas licznych przedsięwzięć katechetycznych. Metropolita zabiegał o właściwe miejsce lekcji religii w szkole, troszczył się o współpracę środowisk katechetycznych, rozwijał szkolnictwo katolickie. Poprzez reorganizację organów kurialnych i utworzenie Wydziału Wychowania Katolickiego dążył do tego, aby posługa katechetyczna była realizowana na jak najwyższym poziomie dla dobra Ludu Bożego nad Odrą i Bałtykiem.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi