Przeglądaj wg Autor "Maliszewska, Anna"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Feminizm a postmodernizm. Czy teologia feministyczna ma przyszłość? Zarys problematykiMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2012)W teoriach feministycznych oraz w postmodernistycznych teoriach dotyczących ludzkiej płciowości i seksualności obserwuje się zjawisko rezygnowania ze ścisłych podziałów płciowych. Rodzi się zatem pytanie: czy feminizm, a tym samym teologia feministyczna, które zakładają ów podział, mają jeszcze rację bytu? Jaka jest wzajemna relacja feminizmu i postmodernizmu odrzucającego jakiekolwiek esencjonalistyczne myślenie? Czy wykluczają się one wzajemnie? Aby zbadać te zagadnienia, w artykule przedstawiono najpierw poglądy autorek, które uznawane są za reprezentantki tzw. feminizmu postmodernistycznego. Następnie przedstawiono poglądy na seksualność reprezentowane przez teorię queer, które wydają się całkowicie realizować postulaty postmodernistyczne. Na końcu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, na ile feminizm i teologia feministyczna mogą inspirować się myślą postmodernistyczną, nie tracąc przy tym swej tożsamości.Pozycja Macierzyństwo i dziewictwo w teologii feministycznej. Stanowisko Elizabeth A. JohnsonMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2012)Jednym z ważniejszych problemów podejmowanych przez teologię feministyczną jest kwestia ról społecznych przypisywanych kobietom. Wśród nich wyróżniają się dwie – matka i dziewica. Elizabeth Johnson jako przedstawicielka teologii feministycznej również podejmuje te zagadnienia, proponując następujące ich rozumienie. Macierzyństwo postrzegane jest przez Johnson zarówno jako doświadczenie szczęściorodne, jak i niosące ze sobą możliwość cierpienia, a także jako źródło kobiecej siły. Johnson sprzeciwia się stereotypowemu postrzeganiu matki jedynie jako czułej opiekunki, ale podkreśla, że matka potrafi być też agresywną obrończynią swoich dzieci. Kładzie nacisk i na to, że kobieta posiada wartość ze względu na samą siebie, nie zaś poprzez fakt bycia matką. W ten sposób chce wyzwolić kobiety od przymusu bycia matkami oraz od przymusu całkowitego poświęcenia matek na rzecz dzieci. Dziewictwo rozumiane jest przez Johnson jako wyraz kobiecej autonomii. Teolożka podkreśla, że dziewictwo Maryi musi być interpretowane w sposób duchowy, aby nie stało się źródłem deprecjacji kobiecej płciowości.Pozycja Pierwsza Osoba Trójcy Świętej w teologii Elizabeth A. Johnson. Analiza „She Who Is...” na tle tendencji teologii feministycznejMaliszewska, Anna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób Elizabeth Johnson opisuje Pierwszą Osobę Trójcy. Aby uwypuklić charakterystyczne cechy Pierwszej Osoby, autorka artykułu ukazuje najpierw jak Johnson przedstawia dwie pozostałe osoby Trójcy. Następnie autorka przechodzi do części poświęconej Pierwszej Osobie Trójcy, którą Johnson nazywa Matka – Mądrość i przedstawia teologię amerykańskiej zakonnicy na tle innych teolożek feministycznych, które również ukazują Boga jako Matkę. Wnioski są następujące. 1° Johnson przypisuje dużą rolę językowi mówiącemu o Bogu. 2° Jonson jest skłonna przypisywać cechy i działania Bogu w ogólności, nie zaś konkretnym Boskim Osobom. 3° Pomimo tego, możemy wskazać jedną cechę odróżniającą Pierwszą Osobę Trójcy od pozostałych – jest nią bycie źródłem i celem całego stworzenia, a także boskim praźródłem w samej Trójcy.