Przeglądaj wg Autor "Maliszewska, Anna"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dogmat o dziewictwie Maryi w kontekście współczesnych pytań o moralną ocenę technik sztucznego zapłodnieniaMaliszewska, Anna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2016)Mary’s virginity is one of the most problematic dogmas for mentality of modern people. In this context, Church’s objection to using assisted reproduction techniques (in vitro and artificial insemination) which lead to conception of human person without sexual intercourse and – at the same time – the faith in virginal conception of Jesus, seems to be the most difficult issue to understand. This paper will try to answer the question: does the faith in virginal conception stand in opposition to Church’s ban of using techniques of assisted reproduction? And also: does the dogma of Mary’s virginity shed some light on the problem of adequate way of human conception? Moreover, for methodological reasons text will deal with the appropriate interpretation of virginal conception of Jesus because it is the necessary starting point to further analysis.Pozycja Feminizm a postmodernizm. Czy teologia feministyczna ma przyszłość? Zarys problematykiMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2012)W teoriach feministycznych oraz w postmodernistycznych teoriach dotyczących ludzkiej płciowości i seksualności obserwuje się zjawisko rezygnowania ze ścisłych podziałów płciowych. Rodzi się zatem pytanie: czy feminizm, a tym samym teologia feministyczna, które zakładają ów podział, mają jeszcze rację bytu? Jaka jest wzajemna relacja feminizmu i postmodernizmu odrzucającego jakiekolwiek esencjonalistyczne myślenie? Czy wykluczają się one wzajemnie? Aby zbadać te zagadnienia, w artykule przedstawiono najpierw poglądy autorek, które uznawane są za reprezentantki tzw. feminizmu postmodernistycznego. Następnie przedstawiono poglądy na seksualność reprezentowane przez teorię queer, które wydają się całkowicie realizować postulaty postmodernistyczne. Na końcu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, na ile feminizm i teologia feministyczna mogą inspirować się myślą postmodernistyczną, nie tracąc przy tym swej tożsamości.Pozycja Jill Harshaw, God Beyond Words: Christian Theology and the Spiritual Experiences of People with Profound Intellectual Disabilities, London–Philadelphia 2016, ss. 208Maliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2017)Pozycja Kościół kobiet. Teologiczno-feministyczne postulaty odnowy struktur KościołaMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2015)Teologia feministyczna, dążąc do wyzwolenia kobiet w świecie i Kościele, często podejmuje kwestię hierarchii w Kościele. Wynika to z faktu, że dyskryminacja kobiet w Kościele jest w tej perspektywie najbardziej widoczna. Wydaje się, że dwoma najważniejszymi postulatami poprawy pozycji kobiety w Kościele i równości wszystkich członków Kościoła są zmiana postrzegania urzędów kościelnych (jako służby, a nie dominacji) oraz ordynacja kobiet. Postulaty te są od siebie nawzajem zależne. W niniejszym tekście szczególnie gruntownie przyjrzymy się drugiemu z nich. Przedstawimy argumenty wysuwane przeciw i za ordynacją kobiet. Zwrócimy również uwagę na istotną dla wyzwolenia kobiet kwestię języka, stosowanego w opisie Boskiego misterium. Według teolożek feministycznych jedynie język inkluzywny otwiera drogę do postrzegania kobiet jako tak samo bliskich rzeczywistości Boga, jak mężczyzn. Ukażemy również teologię feministyczną jako kontynuatorkę pewnych soborowych koncepcji eklezjologicznych oraz jako teologię będącą w pewnym sensie owocem Soboru Watykańskiego II.Pozycja Krytyka twórczości teologicznej Elizabeth A. Johnson podjęta przez Konferencję Episkopatu Stanów Zjednoczonych. Studium przypadkuMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2015)Kościół ufundowany jest na wyznaniu wiary w prawdziwego Boga. Z tego powodu ortodoksja, czyli poprawna wiara czy też poprawna chwała Boga, jest dla Kościoła kwestią fundamentalną. Tam zaś, gdzie ortodoksja jest czymś tak istotnym, tam pojawia się możliwość i ryzyko herezji. Tak też było w ciągu całej historii Kościoła, nie inaczej jest również dziś. Przez wieki Kościół zmienił swą praktykę w odniesieniu do szerzących nieprawowierną nauką. W artykule tym ukażemy przykład współczesnej interwencji Magisterium oraz przyjrzymy się poglądom, które zostały uznane za błędne. Przypadek Elizabeth A. Johnson, który poddamy analizie, jest dobrym przykładem tego, w jaki sposób współcześnie przebiegają spory na linii teolog – Magisterium Eccelesiae z powodu obszernej dokumentacji tego wydarzenia. Z tego samego powodu (obszerności źródeł) tekst ograniczy się do niezbyt szczegółowego zreferowania poglądów amerykańskiej teolożki oraz ich oceny ze strony Episkopatu Stanów Zjednoczonych. Postaramy się jednak poddać pewnej analizie poglądy, który stały się szczególnym celem krytyki biskupów.Pozycja Ks. Sławomir Kołata, Komplementarność modeli w teologii trynitarnej, Kraków 2017, ss. 228Maliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2017)Pozycja Macierzyństwo i dziewictwo w teologii feministycznej. Stanowisko Elizabeth A. JohnsonMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2012)Jednym z ważniejszych problemów podejmowanych przez teologię feministyczną jest kwestia ról społecznych przypisywanych kobietom. Wśród nich wyróżniają się dwie – matka i dziewica. Elizabeth Johnson jako przedstawicielka teologii feministycznej również podejmuje te zagadnienia, proponując następujące ich rozumienie. Macierzyństwo postrzegane jest przez Johnson zarówno jako doświadczenie szczęściorodne, jak i niosące ze sobą możliwość cierpienia, a także jako źródło kobiecej siły. Johnson sprzeciwia się stereotypowemu postrzeganiu matki jedynie jako czułej opiekunki, ale podkreśla, że matka potrafi być też agresywną obrończynią swoich dzieci. Kładzie nacisk i na to, że kobieta posiada wartość ze względu na samą siebie, nie zaś poprzez fakt bycia matką. W ten sposób chce wyzwolić kobiety od przymusu bycia matkami oraz od przymusu całkowitego poświęcenia matek na rzecz dzieci. Dziewictwo rozumiane jest przez Johnson jako wyraz kobiecej autonomii. Teolożka podkreśla, że dziewictwo Maryi musi być interpretowane w sposób duchowy, aby nie stało się źródłem deprecjacji kobiecej płciowości.Pozycja Małżeństwo obrazem Trójcy w katechezach papieża FranciszkaMaliszewska, Anna (Księgarnia Św. Jacka, 2016)Analogia pomiędzy małżeństwem a Trójcą była rozwijana niemal od samych początków chrześcijańskiej myśli teologicznej, choć nie zawsze spotykała się z aprobatą, również wśród największych myślicieli (jak na przykład Augustyn czy Tomasz z Akwinu). Ta teologiczna tradycja jest kontynuowana przez papieża Franciszka, który w swoich katechezach o małżeństwie i rodzinie używa porównania małżeństwa do Trójcy Świętej. Podobieństwo to ma wyrażać się w zjednoczeniu małżonków na wzór jedności Osób Trójcy, ich otwarciu na innych (przede wszystkim na potomstwo) oraz we wzajemnym poszanowaniu: w absolutnej równości żony i męża przy zachowaniu ich specyficznej tożsamości jako kobiety i mężczyzny.Pozycja Pierwsza Osoba Trójcy Świętej w teologii Elizabeth A. Johnson. Analiza „She Who Is...” na tle tendencji teologii feministycznejMaliszewska, Anna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób Elizabeth Johnson opisuje Pierwszą Osobę Trójcy. Aby uwypuklić charakterystyczne cechy Pierwszej Osoby, autorka artykułu ukazuje najpierw jak Johnson przedstawia dwie pozostałe osoby Trójcy. Następnie autorka przechodzi do części poświęconej Pierwszej Osobie Trójcy, którą Johnson nazywa Matka – Mądrość i przedstawia teologię amerykańskiej zakonnicy na tle innych teolożek feministycznych, które również ukazują Boga jako Matkę. Wnioski są następujące. 1° Johnson przypisuje dużą rolę językowi mówiącemu o Bogu. 2° Jonson jest skłonna przypisywać cechy i działania Bogu w ogólności, nie zaś konkretnym Boskim Osobom. 3° Pomimo tego, możemy wskazać jedną cechę odróżniającą Pierwszą Osobę Trójcy od pozostałych – jest nią bycie źródłem i celem całego stworzenia, a także boskim praźródłem w samej Trójcy.Pozycja Pope Francis’ Concept of Theology: Existence Does MatterMaliszewska, Anna; Słomka, Jan (Księgarnia Św. Jacka, 2020)Documents published by Pope Francis are theological texts in the full meaning of the word. Francis writes in the first person. It is not only a rhetorical figure, but also an evidence of his “authorship” of the texts. This article seeks to present Francis’ concept of theology. His theology builds on faith, which is prior to any form of reasoning. Reasoning, including theology, is merely a servant of faith: a servant that always remains outside the mystery of faith, or the encounter of a human being with God. Therefore, the first two parts of the article are devoted to Francis’ perception of faith. The transmission of faith, or evangelization, takes place in the proclamation of the kerygma. Here also, theology plays an ancillary role. The Church lives in the world, and that determines the tasks of theology: seeking an answer to the question about what it means to be a Christian here and now. Thus, theology should study various aspects of our existence, and particularly various cultures, in the light of faith. Francis, however, distances himself from liaising theology with modern sciences. Francis’ recognition of the primacy of God’s grace leads him to an emphasis on the significance of dialogue in the study of theology. It is interesting how Francis perceives the role of the Magisterium of the Church: it is ancillary not only to faith, but, to a certain degree, also to theology. Moreover, as it turns out, theology understood in such a way draws richly from the works of modern philosophy: existentialism and the related philosophy of dialogue.Pozycja „Świat to ciało Boga”. Granice metafory z punktu widzenia doktryny katolickiejMaliszewska, Anna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2016)“World is God’s body” is a metaphor developed in feminist theology. This paper tries to examine this metaphor by the lens of Catholic Church teaching. For this purpose poses a question of proper relation between God and world, of incarnation and human nature. The article tries to show the assumptions on which the metaphor “world is God’s body” is built and to name errors which it can produce while not forgetting about its positive sites.