Przeglądaj wg Autor "Mateja, Erwin"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Badania nad liturgią w Polsce po Vaticanum II (historia – kierunki badań – metodologia). 50 Sympozjum Wykładowców Liturgiki w Wydziałach Teologicznych i Wyższych Seminariach Duchownych (Licheń, 9-11 września 2014 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)Pozycja Czasopismo „Liturgia Sacra” – 30 lat w służbie świętości i piękna liturgii. Historia i perspektywyMateja, Erwin; Potoczny, Mateusz Rafał (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2024)Artykuł stanowi refleksję dotyczącą idei i misji pierwszego w Polsce czasopisma liturgicznego „Liturgia Sacra” (zał. 1995). Autorzy wychodzą od prezentacji wiodących europejskich tytułów i ambicji stojących za powołaniem ich do życia. Następnie prezentują dorobek, jaki przez trzy dekady swego istnienia „Liturgia Sacra” wniosła w przestrzeń badań nad liturgią. W artykule zwrócona została uwaga na środowiskotwórczy charakter czasopisma i zagrożenia związane z jego dalszym istnieniem. W ostatnim punkcie zamieszczono apel do polskiego liturgisty.Pozycja Diakonat stały w służbie Kościoła lokalnego. Sympozjum na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu OpolskiegoMateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011)Pozycja Ex oriente lux? Liturgie Kościołów wschodnich i zachodnia kultura (Sympozjum AKL, Wiedeń, 3‒7 wrzesień 2018 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)Pozycja Globalizacja a katolickie szkolnictwo wyższe ‒ nadzieje i wyzwania. Konferencja przedstawicieli wyższych uczelni katolickich (Watykan, 2-6 grudnia 2002)Mateja, Erwin (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Heute Gott feiern. Sympozjum z okazji 50-lecia Niemieckiego Instytutu Liturgicznego w TrewirzeMateja, Erwin (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1997)Pozycja Krzyż i Maryja w badaniach Jerzego Józefa Kopcia CPMateja, Erwin (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Rev. Prof. Jerzy Kopeć’s extensive research legacy exhibits liturgy as a multidimensional and multifaceted reality. Among the variety of research issues undertaken by the famous liturgist there was the one concerning the Passion and the Marian cult as seen from the historical perspective. Rev. Prof. Kopeć’s research on Christ’s Passion reveals clearly how the cult developed from its earliest manifestations, first focusing primarily on Christ’s Cross and the salvific power of His death, then on the highlighting of the sinfulness of man, up to the moment where the historical marking of the soteriological role of Christ’s Cross and Passion as a way of redemption from sin became prominent. Rev. Prof. Kopeć made a link between theology and the particular forms of cult, which allowed a wider insight into the current manifestations of Passion devotion. A similar view can be held on his research of the Marian cult. Rev. Prof. Kopeć analysed the roots of the cult and their influence on its growth. He showed how this cult related to the doctrine of the Church and to the phenomenon of popular piety.Pozycja Ks. prof. dr Heinrich Hennings (1926-1994)Mateja, Erwin (Wydawnictwo Św. Krzyża w Opolu, 1996)Pozycja Kształtowanie się przedtrydenckiego kalendarza śląskiegoMateja, Erwin (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pozycja Kult Świętych – nowe Martyrologium Romanum. XLV Sympozjum Wykładowców Liturgiki w Wydziałach Teologicznych i Wyższych Seminariach Duchownych (Lublin, 8-10 września 2009 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Liturgia domowa sprawowana przez małżonków w codziennościMateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2020)The description of the Christian family as the “home sanctuary of the Church” shows that it is a place of preparation of its members for participation in the liturgy celebrated in the parish community. At the same time, it is also a place of extension the house of worship celebrated in the parish church. One of the main needs of a family and marriage is religious family culture, expressed at home in a joint prayer. Its nurture is to lead to the creation of a specific religious ritual of the family. For such a ritual to be also accepted and practiced by the young generation, it must be something genuinely experienced by the spouses. The formation that children receive from their parents is to help them love their own family and what is important to Catholic spouses and parents. This article is an attempt to show the richness of family prayers, but also religious customs and practices associated with the liturgical year and sacraments or blessings receined.Pozycja Liturgia i psychologia. Sympozjum na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu ŚląskiegoMateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Liturgia i religijny pluralizm (Sympozjum AKL, Monaster/Niemcy, 1-5 września 2014 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)Pozycja Liturgia Opus Trinitatis. Epistemologia liturgica (Rzym, 31 października – 3 listopada 2001 r.)Mateja, Erwin (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Liturgia w różnych Kościołach. Podstawowe kwestie liturgiczne w międzykonfesyjnej perspektywie Sympozjum AKL (Chur / Szwajcaria, 3-7 wrzesień 2012 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Liturgia wobec umierania i śmierci w kontekście zsekularyzowanego społeczeństwa (Sympozjum AKL, Schmochtitz, 18-23 wrzesień 2000 r.)Mateja, Erwin (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000)Pozycja Liturgie anlässlich der Staats- und Nationalfeierlichkeiten in Polen. Geschichte, Probleme und HerausforderungenMateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)The history of Poland since its Baptism in 966 A.D. shows how certain social events were combined with liturgical celebrations. This paper aims to show not only the history of this phenomenon but also some related problems. The combination of some religious motifs with the national celebrations used to be related to both internal and/or external threats. One example is the case of the so-called “Lwów Oath” of King John Casimir, who on April 1st, 1656, with a solemn religious and state act, consecrated the Republic to the protection of the Mother of God and whom he proclaimed as the Patron and Queen of the Kingdom of Poland and of all its people. This fact contributed decisively to the fact that Jasna Góra became a national sanctuary in which Polish people had the chance to define their identity, especially during the period of the Partition of Poland. This process, originated in 17th century and led to the formulation of a famous principle: a Pole – a Catholic. During the interwar period this stereotype supported the attempts to unite Catholicism with nationalism, and after the Second World War it gained an anti-communist character. An interesting phenomenon became the so-called “Masses for Homeland” celebrated by Blessed Rev. Jerzy Popiełuszko, the chaplain of “Solidarność”; the liturgies gathered crowds of the faithful. Although Popiełuszko always emphasized the religious dimension of those gatherings, from the social point of view they were, indeed, “prayer-patriotic meetings”. The final part of this study shows how the liturgical celebrations were incorporated into patriotic and national celebrations after 1989. This process grew stronger due to the number of Catholics who are citizens of this country. A certain problem arises here from the dissatisfaction of the people who do not make any links between religious and secular events. A common sense of purpose seems to be indispensable for organizers of such celebrations: they can neither irritate their opponents nor harm the Church. And more, the Liturgy itself cannot be used instrumentally. Another problem to be solved is to bring together the liturgical rules and the norms of the uniformed, which take part in the ceremonies discussed. It seems, however, that with a little goodwill and reason it is possible to overcome these problems for the benefit of those who need these kind of celebrations.Pozycja Liturgisches Jahrbuch (2009), nr 1, 2-3,4Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Liturgisches Jahrbuch 65 (2015), nr 1-4Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa „Między liturgiką a performatyką” (Opole, 23-24 listopada 2011 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »