Przeglądaj wg Autor "Mawanzi, Cesar"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Die Verflechtung der afrikanischen Kultur mit dem christlichen Glauben im theologischen Diskurs der GegenwartMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Autor artykułu usiłuje ukazać, w jaki sposób zrozumienie symbolicznego sposobu myślenia Afrykańczyków może ułatwić przekaz chrześcijańskiego orędzia. Zarówno w codziennym życiu, jak i w percepcji Objawienia Afrykańczycy posługują się różnymi symbolicznymi konstruktami. Symbol ma charakter egzystencjalny i stanowi najbardziej żywy wyraz każdej religii. W odczytaniu sposobu myślenia ludzi Afryki leży zatem klucz do zrozumienia ich życia, religii i kultury. Dzięki bogactwu znaczeń, symbol stanowi sposób komunikacji, który przekazuje ukryty sens życiowych doświadczeń i wyraża tajemnicę Boga. Dlatego teoria symbolu stanowi istotny przedmiot afrykańskiej teologii. Ważnym wyzwaniem tej teologii pozostaje znalezienie trafnych i czytelnych form wyrazu chrześcijańskiej wiary, tak by dotarły one i były zrozumiałe dla Afrykańczyków, zakorzenionych w określonym sposobie symbolicznego myślenia. W zmaganiu o właściwy język o Bogu rodzi się zatem fundamentalne pytanie o tożsamość i wiarę Afrykańczyków w ich konkretnym zakorzenieniu we własnej kulturze. Tylko jasne określenie relacji pomiędzy oboma faktorami umożliwi dalszy wzrost znaczenia afrykańskiego dyskursu kulturowego i teologicznego.Pozycja Dieu et l’Afrique – entre l’impasse et le désenchantementMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Autor artykułu w konkluzji swego przedłożenia zastanawia się czy Afryka może doświadczyć w przyszłości symptomów sekularyzacji. Jednak aktualnie na horyzoncie jawi się raczej zróżnicowane doświadczenie transcendencji w kulturze Afryki. Staje się ono podstawą dla określonych postaw etycznych, które są też wypadkową wiary i doświadczenia osobistego. Koniunkcja wiary i rozumu nie jest tu identyczna z doświadczeniem kultury zachodniej. Dlatego proklamacja wiary w Jezusa Chrystusa przy zastosowaniu kategorii platońskich, kartezjańskich czy tomistycznych może nie trafiać do odbiorcy, który doświadcza swej wiary w komunii z historią. Na jej kanwie odkrywa dar życia i jego Dawcę. Afrykańczyk wyraża swą wiarę też przy pomocy różnych form językowych przejętych ze świata mitów, rytów i wierzeń, które wypowiadają świat niewidzialny. Stąd też uprawnione wydają się wysiłki wcielenia tego bogactwa kulturowego w dyskurs teologiczny Afryki. Wydają się one analogiczne do prób osadzenia współczesnej myśli chrześcijańskiej w kontekście postmodernistycznym.Pozycja Dominique Kahang’a – éthique transculturelle de la vie face aux défis de la modernité: Pathos, Responsabilité et DestinMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)In this paper the author attempts to determine a cross-cultural ethic. It shall be understood as a place, from which deliberations are made to critically contemplate the living situation of todays humans with the future in mind. The Principle of Responsibility of Hans Jonas provides a baseline for our reflection. In view of the world economic structures, the geostrategic and political parameters of the world, Globalisation reveals itself as a mechanism which leads to neoliberalism. The turbulences, wars, and actions of terrrorism deliver the evidence that the Great Powers have already been challenged to initiate a new world politic order which renounces violence. The method of cummunity (collaborative) ethic as developed by the Philosopher Dominique Kahang’a proceeds from the thought of consciousness of our ecology (environment) as well as a Dialog with the purpose of achieving peace between the religions and the nations. Human rights, national constitution and democratic values of a constitutional state are also being considered in African countries.