Przeglądaj wg Autor "Melnichuk, Tetyana"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Теоретико-практические аспекты планирования и организации работы с родителями в процессе социально-психологической реабилитации ребенка, оказавшегося в сложных жизненных обстоятеьствах в УкраинеMelnichuk, Tetyana; Udovenko, Julia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2018)Artykuł poświęcony jest poznaniu specyfiki organizacji i formy pracy socjalno-psychologicznej z dziećmi i ich rodzicami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej, w oparciu o instytucje pomocy społecznej, takie jak: domy dziecka, ośrodki socjalizacyjno-rehabilitacyjne, centra wspierania dziecka i rodziny. Artykuł omawia treść i elementy procesu rehabilitacji dzieci narażonych na niekorzystne warunki socjalizacji. Stwierdzono, że najbardziej sprzyjające warunki dla skutecznej pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem społecznym występują wówczas, gdy dziecko, będąc w instytucji opieki społecznej, ma całościowo zaplanowaną strategię pracy z nim samym oraz jego otoczeniem rodzinnym. Autorki opracowały koncepcyjne podejście do indywidualnego planowania pracy z dzieckiem i rodziną, będących w trudnych warunkach życiowych. Zaproponowano elementy indywidualnego planowania pracy z dzieckiem i jego rodzicami lub osobami, które ich zastępują, w oparciu o ocenę potrzeb i zasobów zarówno dziecka, jak i jego najbliższego otoczenia społeczno-rodzinnego. Stwierdzono, że pierwszoplanowym zadaniem pracy z dzieckiem jest kompleksowa ocena potrzeb dziecka oraz jego otoczenia. Skoncentrowanie uwagi pracowników socjalnych, pedagogów społecznych oraz psychologów na właściwym sformułowaniu celów rehabilitacji konkretnej kategorii dzieci prowadzi do efektywnego działania w zapewnieniu dziecku i jego najbliższemu otoczeniu wsparcia w aspekcie socjalnym oraz psychospołecznym.