Przeglądaj wg Autor "Mielnik, Dawid"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Biblijny Lewiatan – realnie istniejące zwierzę czy mityczny potwór morski?Mielnik, Dawid (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017)Celem niniejszego opracowania jest próba ustalenia, czy na kartach Biblii Hebrajskiej Lewiatan funkcjonuje jako realnie istniejące zwierzę czy mityczny potwór morski. Osiągnięcie postawionego celu jest możliwe dzięki analizie tych fragmentów Pisma Świętego, w których pojawia się kluczowy termin. Opracowanie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej nastąpiło przybliżenie postaci Lewiatana w literaturze pozabiblijnej, w drugiej natomiast miały miejsce właściwe analizy konkretnych urywków biblijnych pod kątem sposobu prezentacji w tych tekstach wspomnianego stworzenia. W świetle przeprowadzonych analiz należy uznać za bardziej prawdopodobne, że na kartach Pisma Świętego Lewiatan funkcjonuje jako mityczny potwór morski. Nie ma zaś takich tekstów, które jednoznacznie interpretowałyby to stworzenie jako jakieś realnie istniejące zwierzę wodne.Pozycja Czym Mojżesz rozgniewał Boga? Problem przyczyny gniewu Bożego w narracji Wj 4,24-26Mielnik, Dawid (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)Celem niniejszej pracy jest ocena najważniejszych propozycji egzegetów usiłujących wytłumaczyć przyczynę gniewu Bożego w narracji Wj 4,24-26. Autor przywołał i omówił cztery rozwiązania proponowane przez badaczy, które odniósł do omówionych we wcześniejszej części opracowania trudności generowanych przez kontrowersyjną perykopę. W świetle przeprowadzonych w pracy analiz należy stwierdzić, że żadne z przywołanych rozwiązań nie udziela zadowalających odpowiedzi na postawiony problem. W przypadku każdej propozycji bowiem pewne trudności pozostają nierozwiązane. Nie zmienia to jednak tego, że najlepszym wyjaśnieniem przyczyny gniewu Bożego wydaje się być odwołanie do nieobrzezania któregoś z bohaterów narracji. Chociaż ta propozycja słabo wpisuje się w kontekst perykopy, to jednak najlepiej radzi sobie z wewnętrznymi napięciami opowiadania.Pozycja Debata studencka na temat kary śmierci zorganizowana przez Koło Naukowe Teologów. Lublin, KUL, 19 marca 2012 rokuMielnik, Dawid (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Droga do „Summorum Pontificum”. Kolejne regulacje Kościoła w zakresie dostępu do tradycyjnych obrzędów liturgicznych rytu rzymskiego w świetle oceny teologicznej i filozoficznejMielnik, Dawid (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2017)The paper attempts to reconstruct access conditions for the traditional liturgy of the Roman Rite against a background of subsequent documents that specify the circumstances in which the unreformed Holy Mass may be celebrated. The article offers an assessment of three most important documents that set out the principles and conditions for the celebration of the traditional liturgy: Summorum Pontificum, Quattuor Abhinc Annos and Ecclesia Dei. As the study demonstrates, access to the unreformed Holy Mass rite was gradually extended and facilitated though the motu proprio Ecclesia Dei introduced no serious changes in this respect. However, even Benedict XVI’s document did not grant the faithful complete access to the entire liturgical tradition of the Roman Catholic Church as there are still certain customs and ceremonies that cannot be preserved and celebrated under the present regulations.Pozycja Kevin Symonds, On the Third Part of the Secret of Fatima (St. Louis, MO: En Route Books and Media 2017). Ss. 582. $26,95. ISBN 978-1-950108-23-7Mielnik, Dawid (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021)Pozycja Polska bibliografia biblijna za lata 2013-2014Florczyk, Łukasz; Mielnik, Dawid (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015)Pozycja The Good Friday oration as defined in the rubrics in the light of the twentieth-century liturgical reformsMielnik, Dawid (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2022)The present paper is an attempt to analyse the changes in the Good Friday oration in the light of the rubrics. This was made possible thanks to the analyses of the changes within certain categories in the liturgical books. The source material included Benedict XV’s Roman Missal, Ordo Hebdomadae Sanctae Instauratus and two typical editions of the revised Roman Missals from 1970 and 2002. The paper was divided into six parts. Firstly, the Good Friday oration was placed within the whole liturgy and its structure was presented. The next parts showed the question of the persons involved in the liturgy and their liturgical vestments. Finally, the place and manner of saying the oration were discussed. The analyses have led to the conclusion that the scope of the changes introduced in the rubrics was relatively large. While the place of the Good Friday prayer within the entire liturgy was not changed, its order was significantly modified. The categories of persons who directly participated in the prayer were changed. Another modification was related to the liturgical vestments and their colour. The places from which the Solemn Intercessions were said were clearly defined, and another way of praying the oration was added.