Przeglądaj wg Autor "Misiak, Roman"
Teraz wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Geneza kwestii narodowej w płaszczyźnie intelektualnejMisiak, Roman (Uniwersytet Szczeciński, 2012)The development of modern nations changed at the turn of the 20th Century. In the age of the growing perturbation related to the European integration project or the failure of the so called „post-politics” (which proclaims the end of the significance of a nation as an important subject of social life), the analysis of the origins of the intellectual concept of a „nation” assumes significance. Scholarly reflections contained in this article center around the following issues: the conceptual legacy of antiquity and the Middle Ages, elements of modern achievements (individualism and social contract theory), the contribution of ideas developed during revolutionary periods, and the comprehension of „nation” in the nineteenth century. Reflection on these issues delineates the basic structure of the article, which is preceded by an introduction and ends with a summary containing the synthetic conclusions derived from this analysis.Pozycja Jan Szczepański, "Korzeniami wrosłem w ziemię", Wydanie Trzecie, Ustroń 2009, ss. 128.Misiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Pozycja Kościół - islam - świeckie państwo w Europie. Międzynarodowa Konferencja Naukowa (Warszawa-Falenica 19-21 czerwca 2011 r.)Misiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Pozycja Kościół katolicki w Polsce a życie społeczne. Studium socjologiczno-pastoralneMisiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006)Pozycja Kosmopolityzm jako zagrożenie życia narodowego w nauczaniu społecznym KościołaMisiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2009)Cosmopolitism as a threat to national life from the point of view of the social teaching of the Church. The sources used here are the pronouncements of the following Popes: Pius XII, John XXIII, Paul VI and John Paul II. The social teaching of the Church underlines erroneous ontological and ethical presuppositions that underlie cosmopolitism. Those presuppositions lead to the false understanding of the existence of a nation and to apotheosis of freedom of an individual. It precludes a proper determination of the obligations toward the national community. In the light of Magisterium Ecclesiae, cosmopolitism, understood as underestimation and rejection of the national values, harms man in the final analysis, for it makes the full growth of man impossible, and it obscures fundamental need for social identity. Thus, it threatens the peaceful coexistence in the family of nations.Pozycja Ks. Piotr Wawrzyniak, człowiek – kapłan - społecznik (1849-1910). Wystawa na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego (1-15 grudnia 2010 roku)Misiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Pozycja Nacjonalizm jako skrajność narodowa w nauczaniu społecznym KościołaMisiak, Roman (Uniwersytet Szczeciński, 2015)Magisterium Kościoła jak dotąd nie wypowiedziało się w sposób systematyczny i całościowy na temat nacjonalizmu. Artykuł przybliża węzłowe kwestie na ten temat i opisuje reakcje papieży na zagrożenia płynące z aberracji skrajnego nacjonalizmu, które przejawiają się tak w postawach, jak i w ideologiach, prowadząc do konfliktów i wojen. W zasadzie analizie poddano enuncjacje papieskie od Benedykta XV do papieża seniora Benedykta XVI. Osnowę przeprowadzonych analiz stanowi szczególnie wiedza z zakresu katolickiej nauki społecznej, filozofii społecznej i politologii. Nauczanie społeczne Kościoła, czerpiąc argumentację z prawa naturalnego i Objawienia, wyznacza narodom i narodowym wartościom wysoką rangę we wspólnocie ludzkiej. Równocześnie jednak przestrzega przed czynieniem z nich wartości najwyższych czy absolutnych. Ten podstawowy błąd skrajności nacjonalizmu w istotny sposób narusza równość ludzi i godzi w godność człowieka, poświęcając je brutalnie na ołtarzu narodowych interesów. Skrajny nacjonalizm postrzegany jako ideologia o charakterze totalnym, która dąży do stania się wręcz religią lub jako nieludzki system społeczno-polityczny, są w nauczaniu społecznym Kościoła zdecydowanie potępiane.Pozycja Obowiązki wobec narodu w nauczaniu społecznym KościołaMisiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Magisterium Ecclesiae, impegnando la sua autorità nella promozione e difesa dei diritti umani, non cessa di ricordare gli impegni in confronto della propria comunità nazionale. Lo stava facendo con la variabile intensità seguendo lo sviluppo dell’insegnamento sull’agrumeto della nazione in genere. Nella luce dell’insegnamento sociale della Chiesa, la nazione è il bene comune di tutti i suoi membri. Nei suoi discorsi pubblici, Giovanni Paolo II (basando sull’insegnamento dei suoi Predecessori e del Concilio Vaticano II) ha rivelato tanta attenzione ai doveri e agli impegni riguardo alla nazione. Il dono dell’ampio patrimonio nazionale, quale attraverso la famiglia e altri gruppi sociali insegna, istruisce ed educa dando la profonda identità umana e rendendo possibile il pieno sviluppo umano, viene indicato da questo Grande Papa il fonte dei doveri alla propria nazione. La coscienza di ricevere questo dono, richiede di confermarlo, mantenerlo e moltiplicare il patrimonio di cui si è diventato il portatore. Ci sono due obblighi che richiedono di essere realizzate riguardo alla propria nazione: la fedeltà e l'amore. Partendo da questi due impegni, Giovanni Paolo II rileva i doveri particolari. Il compimento degli impegni riguardo alla propria nazione dovrebbe – secondo Il Santo Padre - rendere sensibile ogni individuo agli stessi impegni riguardo ai membri delle altre nazioni, ciò in conseguenza conduce alla reciproca conoscenza, collaborazione e arricchimento per il bene comune di tutta l'umanità.Pozycja Rok 1989 - konsekwencje. Demokracja ‒ pluralizm – uczestnictwo. Konferencja naukowa, Zakład Katolickiej Nauki Społecznej Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu, 29 listopada 2011 r.Misiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Pozycja Socjolog (i nie tylko) w poszukiwaniu roli zawodowejMisiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012)Pozycja Solidarność międzypokoleniowa. Konferencja naukowa (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 22–24 czerwca 2015 roku)Misiak, Roman (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Pozycja Świętowanie Dnia Pańskiego w perspektywie tożsamościMisiak, Roman (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012)The paper considers the topical issue of The Sunday-term changes in personal and collective identity. Transformation and modernization of modem societies emphasize the urgency the issues of identity formation and duration, are also factor in the celebration of Sunday. The direction of analysis give the following questions: What is identity?, The role it plays in shaping the Sunday celebration of the Christian identity? And what is the connection between these realities? The source is a sociological analysis of literature and the message of John Paul II in his apostolic letter Dies Domini to celebrate Sunday. Dynamism and extent of social change of modem societies entails an identity crisis phenomenon. It also affects Christians. The creation of Christian identity is combined with the fact of the resurrection of Christ, giving rise to celebrate the Lord’s Day practice. Sunday Celebrations creates and renews the personal and collective identity of Christians. Cultivation of the day or the cessation points ultimately on the high valorization of the human person, whose decisions and choices related to the responsibility for shaping their own identity.Pozycja Uwarunkowania społeczne powstawania narodów w EuropieMisiak, Roman (Uniwersytet Szczeciński, 2013)Pytanie o miejsce i rolę społeczności narodowych w wyłaniającej się architekturze naszego świata wydaje się być bardzo doniosłe i brzemienne w następstwa. Dzisiejsza, europejska perspektywa skłania do analizy szeroko pojętych uwarunkowań społecznych powstawania narodów w XIX w. oraz naświetlenia przyczyn i następstw zamanifestowania się tego procesu w postaci ruchów narodowych. Powstawanie nowoczesnych narodów w minionych dwóch stuleciach doznało wyraźnego zdynamizowania dzięki procesom dokonującym się w europejskich społeczeństwach, pod wpływem rewolucji burżuazyjnodemokratycznej i rozpoczętej wcześniej w Anglii rewolucji przemysłowej. Wydarzenia te zapoczątkowały szereg procesów modernizacyjnych, które wiodły do dynamicznego przeobrażenia stosunków społecznych w Europie. Kruszył się stary porządek feudalny, wsparty w sferze politycznej na monarchii, ustępując miejsca nowemu ładowi, w którym na pierwszy plan wysunęło się państwo narodowe. Kwestia narodowa, ujęta jako postulat odrębnego zinstytucjonalizowanego bytu narodu, zyskała prawo obywatelstwa. Podjęte analizy zmierzają do naświetlenia odpowiedzi na pytanie, jak do tego doszło? Strukturę argumentacji porządkuje odniesienie do typologicznego ujęcia procesów emancypacji narodowej, tj. modelu zachodnioeuropejskiego, akcentującego instytucję państwa, oraz modelu środkowo-wschodnioeuropejskiego, podkreślającego znaczenie języka i kultury dla powstania narodu.