Przeglądaj wg Autor "Murawski, Roman"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Co to jest katecheza?Murawski, Roman (Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Ottonianum", 1995)Die Rückkehr des Religionsunterrichts in die Schule hat noch einmal deutlich das Problem zur Diskussion gestellt, worin in dieser Situation Katechese besteht. Von der Antwort auf diese Frage hängt ab, ob sie in der neuen Wirklichkeit ihren evangelisatorischen und formativen Charakter verliert oder nicht. Die Kirche leistet den Katechesedienst sowohl in der Familie, als auch in der Gemeinde und der Schule, wobei sie sich darum bemühen muß, daß keines der konstitutiven Elemente verlorengeht: das biblische Element - Weitergabe der erlösenden Botschaft, das theologische Element - Vertiefung der Glaubenstradition - und das existentielle Element, das den Impuls zur Lebensveränderung bildet. Dokumente aus dem Religionsunterricht beweisen, daß die Schulkatechese mit der Familienkatechese und der Einführung in die Kirche in der Pfarrgemeinde verbunden sein muß.Pozycja Katecheza korelacjiMurawski, Roman (Wydawnictwo Pallottinum, 1983)Pozycja Katechumenat dwudziestego wiekuMurawski, Roman (Wydawnictwo Pallottinum, 1983)Pozycja Ks. Andrzej Kiciński. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II. Lublin: Wydawnictwo KUL 2007 ss. 472. ISBN 83-7363-641-5.Murawski, Roman (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja „Szkoły katechetyczne” we wczesnym chrześcijaństwieMurawski, Roman (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Catechetical institutions were established even in ancient Christianity. They were so-called theological schools, also called – among others by Eusebius – catechetical schools. They were founded by Christian thinkers, philosophers, who in this way wanted to make a contribution to evangelization. We know that such a school in Rome in the middle of the 2nd century was run by St Justin. However, the schools in Alexandria and the Palestinian Caesarea, and especially Origen’s educational and catechetical work in them, are best known. Both the Alexandrian and Caesarean schools raise discussions about their character among scholars. At present the opinion is dominant that not so much a catechetical school expressis verbis should be seen in them, but rather a missionary school for young people of pagan origin sympathizing with Christianity, where a kind of introduction to Christian religion was taught, and the teaching started from the common foundation of Greek philosophy. As such, it taught theological truths, preparing the pupils to pre-baptismal catechesis.Pozycja Wiara a wychowanieMurawski, Roman (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)Autor poszukuje odpowiedzi na kluczowe pytanie: czym jest wychowanie w wierze, zamiast dociekać, jak wychować dzieci do wiary. Zadanie to wydaje się szczególnie trudne ze względu na brak profesjonalnych badań w tej dziedzinie, zarówno w literaturze krajowej, jak i zagranicznej. Brak fachowej literatury jest motywacją do prowadzenia badań na ten temat. Inną trudnością jest to, że wiara jest złożonym zjawiskiem. Z jednej strony jest to dar od Boga, z drugiej zaś – to akt wolnej woli człowieka. Mimo że wiara jest łaską, pod uwagę brane są wszystkie czynniki ludzkie, albowiem wiara jest zawsze „wcielona” wszystkim ludziom. Ponadto wiara może być analizowana w różnych wymiarach. Wszystko to sprawia, że proces wychowania w wierze jest niezwykle skomplikowany. W swojej pracy autor skupia się na wybranych aspektach problemu. W pierwszej części odnosi się do terminologicznych niejasności związanych z omawianym tematem. Następnie przechodzi do katechezy w służbie wiary. Trzecia część jest refleksją na temat relacji między wiarą a wychowaniem.