Przeglądaj wg Autor "Muszala, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Etyczne problemy w biomedycynie za pontyfikatu Jana Pawła IIMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2003)It is impossible to show the vastness of John Paul II's teaching on bioethical subjects, which has taken place since the beginning of his Pontificate. A very cursory selection of examples presented in the paper on the subject of “in vitro” impregnation, abortion, euthanasia only just outlines the Pontiffs way of solving these questions and his very scrupulous analysis of all new problems. It should be stated that owing to the Pope's great sensitivity to these problems, we have now a considerable number of texts dealing with various problems and phenomena in a very detailed way. On the bases of these documents the Catholic Church undertakes bravely a creative dialogue with biomedic sciences in order to serve an individual human being at every stage of his earthly existence, with an aim of his integral well-being.Pozycja Kwestie bioetyczne w encyklice Laudato si’ papieża FranciszkaMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)Artykuł podejmuje refleksję nad wątkami bioetycznymi zawartymi w ostatniej encyklice papieża. W punkcie pierwszym analizuje modele filozoficzne we współczesnej bioetyce, szczególnie rozpowszechnione w ostatnich latach, takie jak: scjentyzm, utylitaryzm, model absolutnej autonomii i personalizm. W punkcie tym ukazano również ocenę tych sposobów filozofowania dokonaną przez papieża Franciszka i jego wniosek, że jedynie model personalistyczny jest adekwatny do właściwego rozwiązania kwestii ekologicznej i bioetycznej. W punkcie drugim opisane są trzy modele ekologiczne: model antropocentryczny, biocentryczny i partnerski. Ukazana jest także refleksja Franciszka w tej kwestii: relacja człowieka do przyrody powinna mieć charakter partnerski i uwzględniać fakt odpowiedzialności człowieka przed Bogiem za działania wobec przyrody. Człowiek powinien być nie władcą tego świata, lecz sługą mającym na celu dobro stworzeń i winien szanować nadane przez Boga prawa. W trzeciej części omówiono kazusy bioetyczne poruszone w encyklice Laudato si’. Dotyczą one początków życia człowieka (status embrionu ludzkiego, aborcja), przemocy wobec dzieci, godności osoby cierpiącej i starszej oraz bioetyki ekologicznej (zadawanie cierpień zwierzętom i żywność GMO).Pozycja Medycyna luksusowa w ujęciu etyczno-społecznymMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2005)A new brand of medicine, the so called “luxury medicine” is said to have developed in recent years. As opposed to the medicine in its traditional meaning it is not limited to saving human life, but it carries out certain projects and aspirations of individual people. It can be defined by a few features which distinguish it from the basic medicine: it is not therapeutic in character, its costs far excede the achieved or expected clinical results; some circumstances make even basic surgical procedures luxury medicine. Is luxury medicne wrong? Not necessarily. It is true that some of its procedures (possibly the majority) are impossible to be accepted from the ethical point of view, for example, the selection of human embryos, or the notion of a supplementary mother. However, there are also procedures, which – though they constitute a certain "luxury" in a global view – do not have to be regarded as immoral or suspect. The sheer fact of high costs or non-therapeutic nature of some medical procedures do not mean that they should automatically be assessed in a negative light. In human society there have always been differences in the financial status of citizens and some people will be able to afford medical procedures that are beyond basic medeine. Similarly, it would be a utopian idea to totally separate health care or pharmaceutics from financial dependencies. It seems, therefore, that everything depends on the general idea of society. If the good of every individual human being is the most important goal, regardless of developmental or financial status, the unquestionable right to live and have one's health taken care of, then medicine has grounds to become a means of common brotherhood and an arena of simple human love, help and kindness.Pozycja Odwieczny akt generatio Syna jako model dla teologii, bioetyki i duchowościMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2013)The article analyzes the influence of the dogmatic truth of the begetting of God’s Son by the Father for theology, bioethics and spirituality. The inner life of God is a main subject of the theological reflection. God the Father is in the incessant movement to another – to the Son. He is still begetting His Son in eternal now. There is why theology should describe God not in static or stagnant terms but as a being in constant act of forgetting about himself; as a primal source of all constructive activity in the world. The act of begetting the Son has also its repercussions for bioethics, especially these concerning every human procreation. The Father is begetting His Son in Himself and in the act of love. The same conditions are supposed to be kept in case of the conception of every child. Because the procreation is a participation of man in the God’s creation, it should take place in the act of love and inside the female body. As for spirituality, the eternal act of begetting the Son by the Father shows the inner orientation of every human life as a service for others and the attitude of self-offering.Pozycja Początkowe stadia życia ludzkiego według św. PawłaMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2013)The article makes an attempt to decode the concept of the human conception in the mothers womb represented by the Apostle of Nations. His opinion in this issue is based on two fragments from the Old Testament: Jb 10: 8–10 and Ps 139: 13–16. They represent the one seed theory, saying that a new man is formed only from the man’s seed; the role of the mother comes down to be a container receiving male semen. They also express a conviction, that every human life is under God’s special protection from the very beginning. Therefore it demands a total respect, the same respect as for a child already born. The article analyze also three expressions of embryological meaning, used by St. Paul: “from the mother’s womb” (ἐκ κοιλίας μητρός; Ga 1: 15), “Christ is formed in you” (μορφωθῇ; Ga 4: 19) and “child born abnormally” (ἔκτρωμα; 1 Kor 15: 8).Pozycja Les problèmes éthiques de la procréation médicalement assistéeMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2009)Referat analizuje kwestię moralną związaną ze sztucznym zapłodnieniem. W pierwszej części omawia pokrótce kliniczne początki wspomagania przy poczęciu dziecka oraz stopień ich obecnego zastosowania w różnych krajach. Opisuje różne metody zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro) oraz wewnątrzustrojowego (in vivo). Następnie analizuje te metody pod kątem etycznym rozpatrując przede wszystkim dwa kryteria oceny: 1. prawo rodziców do posiadania potomstwa; 2. prawo embrionu do życia, terapii i bezpieczeństwa swej osoby. W odniesieniu do kryterium drugiego przedstawia i poddaje krytyce różne opinie tzw. opóźnionej hominizacji, zakładające uczłowieczenie embrionu ludzkiego w późniejszym momencie po zapłodnieniu (kryterium 14-go i 40-go dnia, 7 miesiąca, narodzin, akceptacji przez rodziców i społeczeństwo). W dalszej części ukazuje głos Kościoła katolickiego w omawianej kwestii, optujący za tzw. homoniacją równoczesną (tzn. w momencie zapłodnienia), przytaczając istotną opinię z Instrukcji Donum vitae. W ostatniej partii ukazuje etycznie godziwe - z punktu widzenia etyki personalistyczno-chrześcijańskiej - formy zaradzenia dramatowi niepłodności: tzw. wspomaganie przy poczęciu, adopcję oraz rodzicielstwo społeczne. Równocześnie omawia pewne niebezpieczne tendencje eugeniczne związane z metodą zapłodnienia pozaustrojowego.Pozycja Wiara jako fundament życia – opcja fundamentalnaMuszala, Andrzej (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)The article tries to give the answer to the questions: can faith become the fundamental option of the man and how far can it lead? As an introduction it presents faith as set of truths in which the Church believes. Then, it describes faith as the fundamental option which consists of the internal attitude of the man who accepts generally revealed truths, though not always transferring its demands to specific categorical acts. In another case, a man lives with a perfect trust to God; he completely agrees all his choices with the professed faith. The man not only believes in God in theory, but practically trusts in God in every moment of his life. The third attitude, although occurring rather rarely, is a plunge into the dark night of faith. It occurs when the man neither feels faith, nor enjoys it, but entirely and radically stays in orientation to God in all single categorical acts. The description of this state is shown on the example St. Teresa from Lisieux.