Przeglądaj wg Autor "Naab, Erich"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bernhard von Clairvaux’ Beitrag zur GnadenlehreNaab, Erich (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002)Bernard z Clairvaux analizuje w perspektywie dysputy z Piotrem Abelardem relację łaski do wolnej woli. Przy rozróżnieniu między nieutracalną wolnością woli a sposobem „chcenia” dostrzega Bernard na drodze samopoznania w cogitatio bramę wpadową łaski, przez którą Chrystus przybywa do człowieka. W relacji totus-totus szuka się przezwyciężenia konkurencji między laską a wolnością oraz znajduje się zjednoczenie Boga i człowieka w woli.Pozycja Juden und Christen im Bund und Streit. Theologiegeschchitliche EntwicklungenNaab, Erich (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Niemiecki Dogmatyk, prof. dr. Erich Naab, z Katolickiego Uniwersytetu w Eichstätt, uczeń prof. dr. Michaela Seybolda (+2005), przedstawia tekst „Żydzi i chrześcijanie w przymierzu i w sporze. Z dziejów teologii”, w którym wychodzi od soborowej deklaracji Nostra aetate, ale głównie chce wyakcentować rozwój teologiczny relacji między Żydami i chrześcijanami. Ukazuje trzy różne stacje tego rozwoju na płaszczyźnie pojmowania zbawienia: w starożytności (Marcjon), w średniowieczu (Anzelm) i w czasach obecnych Kościoła, gdy pod uwagę bierze się także myślenie niechrześcijan, jak Buber czy Levinas. Sam Autor daje też odpowiedź na pytanie czy możliwe jest duchowe przymierze, które łączy Żydów i chrześcijan. Uważa, że pierwotne przymierze Jahwe z narodem wybranym i nowe przymierze, które dokonało się w Chrystusie, łączy przede wszystkim sam Pan Przymierza, czyli Jeden Bóg, który jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba, i Ojcem Jezusa Chrystusa, który jest Świętym pośród swego ludu (por. Oz 11,9). Poza tym Żydów i chrześcijan łączy wspólny cel, jakim jest spełnienie zbawienia w Bogu, który pragnie wspólnoty ze wszystkimi ludźmi.Pozycja Juden, Christen und der GesalbteNaab, Erich (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2021)The relationship between Jews and Christians is understood in the theology of St. Paul especially through the image of the olive tree. It speaks of the common root and the original (Jewish) and grafted (pagan) branches, but it does not speak of the trunk of the olive tree. Where is the place for Christ in this picture about Jewish roots and believers from Jews and Gentiles? In order not to deviate completely from the sense of Paul’s conception, we ask about the trunk of the olive tree. This emphasizes the permanent belonging of Christians to their Jewish origin and gives an impulse to understand the Christ-Messiah who is one in the Head and in the members.Pozycja Pojednanie i sprawiedliwośćNaab, Erich (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Posłannictwo Syna i jego doświadczalne poznanie według Tomasza z AkwinuNaab, Erich (Wydawnictwo Pallottinum, 1996)

