Przeglądaj wg Autor "Olszar, Henryk"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Dziecko Waszej troski”. Choroba Heleny Hoffmann w opinii lekarzyOlszar, Henryk (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2021)Celem artykułu jest prześledzenie choroby Heleny Hoffmann i ustalenie personaliów lekarzy, którzy przychodzili jej z pomocą w latach 1928–1936. Obok nich uczynki miłosierdzia wobec niej wykonywały Siostry Maryi Niepokalanej, zwłaszcza gdy asystowały jej w badaniach i wspierały w chorobie. Narracja, podana w formie syntezy, oparta jest na analizie dostępnych źródeł archiwalnych i opracowań. Autor ustalił, że zdrową „Oblubienicą Krzyża” zajmował się psychiatra i neurolog Waldemar Kunick. Jej stany chorobowe badali: laryngolog Georg Krischke, ordynator Karl Stefan Klein, lekarz domowy Artur Pusch, neuropatolog, rentgenolog i elektrodiagnostyk prof. Ludwig Mann, lekarz domowy Gustav Skrobek, lekarka Else Kalinke, radiolog i onkolog prof. Paul Lazarus, specjalista od leczenia gruźlicy i zastosowania diety w chirurgii prof. Adolf Herrmannsdorfer, okulista Adalbert Richter, laryngolog Mieczysław Karol Stawiński i okulista Stanisław Mirecki. W sumie autor ustalił nazwiska i specjalizacje dwunastu lekarzy.Pozycja Karol Wallowy. Pierwszy powołany do kapłaństwa w GorzycachOlszar, Henryk (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022)Ks. Karol Wallowy (1846–1920) jest odnotowanym w źródłach pierwszym kapłanem pochodzącym z parafii Świętego Anioła Stróża w Gorzycach, w dzisiejszej archidiecezji katowickiej. We Wrocławiu ukończył Gimnazjum św. Macieja i Wydział Teologii Katolickiej. Święcenia kapłańskie przyjął 28 czerwca 1871 r. z rąk biskupa wrocławskiego Heinricha Förstera. Był śląskim duszpasterzem od powstania do upadku Cesarstwa Niemieckiego, w okresie sporów wokół uchwał Soboru Watykańskiego I i Kulturkampfu. Był duchowym przewodnikiem wiernych w Bieńkowicach, Łubowicach i Zakrzowie. Nie doczekał podzielonego Śląska po zakończeniu Wielkiej Wojny, choć jego nadejście przygotował w swoim umyśle i emocjach. W 1922 r. jego rodzinne Gorzyce znalazły się w Polsce, zaś parafia św. Mikołaja w Zakrzowie, w której posługiwał przez 28 lat i ma tam swój grób, pozostała w Republice Weimarskiej. W swoim kapłaństwie był „na właściwej sobie drodze”, która go „wiodła do świętości”.Pozycja Rola nowożytnych parafii w transformacji industrialnej górnośląskich miejscowościOlszar, Henryk (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)The Catholic Church in Upper Silesia did not neglect its salvific role in the period of change to the social, economic and cultural life in the years of expansion and industrial concentration at the turn of the nineteenth and twentieth centuries. Its representatives – clergy and laity – intensified religious life in parallel with the demographic and economic development of the Upper Silesian Industrial District, which was related to the construction of new places of worship and the creation of new parishes. The parish communities somehow stopped visitors and integrated them with the locals through a framework of devotions or the construction of temples.Pozycja Wkład duchowieństwa katolickiego w rozwój duchowy i materialny gmin pogranicza ‒ Godowa, Gorzyc Śląskich i Krzyżanowic w XX wiekuOlszar, Henryk (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2012)Remainding of activity the oustanding personality living in the region between Odra and Olza rivers, by learning about their life and activity, is one of the method to shaping the patriotic attitude. The were also many catholic prists, who could shape memorable, worthy of imitate attitudes, working in 23 parishes in Katowice and Opole archidioceses on 175 km2 area. There were lived almost 45.000 inhabitants (in Godów, Gorzyce Śląskie, Krzyżanowice and Krzanowice districts, Racibórz and Wodzisław Śląski towns). It was a specific area, where the cultural influences of Poland, Morawia and Germany were in conflict, competing against each other, but also enriched each other. Prists were on duty in social services as a national, political even scientifical activities. During the historical turning points their were learning members of the church how to show the love to the silesian region and to tradition of previous generations. They remind about the history and the role of family and other spiritual values. Priests developed the devoutness, the eucharistic and Marian spirituality. They attracted of the beauty of the material and spiritual culture and beloved polish language. Simply helped many people, defended their dignity. Promoting of the priesthood inheritance needs time and good will of many allies in the local communities. Those who “were passed by” needs the attention and repay the obligation by the members of the church, who took, many times, their help and support in ministry.