Przeglądaj wg Autor "Pelczar, Roman"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Oświata w Kosinie do 1918 r. Od szkoły parafialnej do szkoły ludowejPelczar, Roman (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2021)Celem artykułu jest ukazanie działalności pierwszych szkół utworzonych i działających we wsi Kosina. Zakres czasowy obejmuje okres od końca XIV wieku do 1918 roku. Pierwszą placówką edukacyjną (od końca XIV wieku) przez kilka stuleci była szkoła parafialna. Pod koniec lat 60. XIX wieku przekształcono ją w szkołę trywialną. Natomiast po 1873 roku w jej miejsce powstała szkoła ludowa pospolita jednoklasowa. W następnych latach powiększano ilość klas szkolnych. Ostatecznie utworzono cztery klasy. Odtąd była to szkoła czteroklasowa. Stopniowo zwiększała się także liczba uczniów. W okresie przedrozbiorowym uczyły się tylko niewielkie grupy uczniów, którymi byli wyłącznie chłopcy. W czasach zaborów nauka stała się obowiązkowa. Dlatego do szkoły zaczęły uczęszczać także dziewczęta. Stopniowo liczba uczniów wzrastała. W szkole parafialnej oraz trywialnej uczył jeden nauczyciel. Także w szkole pospolitej początkowo pracował jeden pedagog. W późniejszych latach stan kadry pedagogicznej powiększył się do czterech osób. W szkole parafialnej nauczyciele często zmieniali programy nauczania. Z kolei w szkole trywialnej oraz pospolitej realizowano programy nauczania opracowane przez władze państwowe. Szkoły działające w Kosinie na przestrzeni całego analizowanego okresu przyczyniały się do likwidacji analfabetyzmu mieszkańców Kosiny oraz odegrały bardzo istotna rolę w tworzeniu życia kulturalnego tej lokalnej społeczności.Pozycja The Cult of Franz Joseph I and the Imperial Family in the Schools of Autonomous GaliciaJuśko, Edmund; Pelczar, Roman (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2023)The autonomy gained by Galicia in 1 867 and its practical effects, la rgely contributed to the emergence of a specific cult of the Austro-Hungarian Emperor Franz Joseph I. The myth of the “good ruler” began to function in Galician society.1 The Habsburg family, i.e. his ancestors and the ruler’s family, were also part of the cult. School, education, and upbringing played an important role in developing emotional attitudes towards the monarch. Numerous school celebrations to honour the emperor, his ancestors and family members, as well as the ones connected to the history of the monarchy, were intended to systematically instil in the pupils respect and appreciation for the ruler and the state. School textbooks did the same. Furthermore, the Emperor’s visits to various schools in Galicia, which took a very solemn and festive form, reinforced this cult. Franz Joseph I and his family also appeared in other circumstances, for example as patrons and benefactors of schools. The dissemination of the cult of the Emperor among Galician youth was supervised by the central Galician educational authority in the form of the National School Council.