Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Pietrzak, Jacek"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    H. Daniel Zacharias, Matthew’s Presentation of the Son of David: Davidic Tradition and Typology in the Gospel of Matthew (T&T Clark Biblical Studies; London – New York: Clark 2017). Pp. xi + 224. $ 108. Hardback. ISBN 978-0-56767-077-9
    Pietrzak, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)
  • Miniatura
    Pozycja
    Michael Vicko Zolondek, We Have Found the Messiah. How the Disciples Help Us Answer the Davidic Messianic Question (Eugene, OR: Pickwick, 2016). Pp. 156 + xviii. $22.00. Paper. ISBN 978-1-4982-8226-0
    Pietrzak, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019)
  • Miniatura
    Pozycja
    „Zaklinać [się] i przysięgać” (Mk 14,71; Mt 26,74). Nowa interpretacja intertekstualna Markowego i Mateuszowego opisu trzeciego zaparcia się Piotra
    Pietrzak, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019)
    The wording describing Peter’s third denial: “curse and swear” gave rise to several contradictory interpretations. Some think that it is hendiadys meaning nothing but swearing. Advocates of the transitive sense of the verb ἀναθεματίζω try to guess who is the object of Peter’s curse. The dominant view is that Peter curses Jesus. Others think that Peter curses himself or those who accuse him. Formula “curse and swear” appears in the Henochic myth about fallen angels (1 Hen 6:4,5,6). Peter, who denies Jesus, resembles one of the fallen angels, who opposed God’s will on Mount Hermon and separated themselves from God. The following pattern, which can be observed in the First Book of Enoch (1–6): the revelation of God, the announcement of the Last Judgment and the fall of those who belong to God, appears in the Gospels of Mark and Matthew twice: in Caesarea Philippi (Mark 8:27-38, Matt 16:13-28) and in the Caiaphas palace (Mark 14:53-75, Matt 26:57-72). The apocryphal context helps to understand that the curse always touches the one who opposes God. Throwing a curse on yourself is also confirmed by examples from ancient culture.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi