Przeglądaj wg Autor "Pikor, Wojciech"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 45
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akwatyczna teologia Syjonu w tekstach prorockich jako tło interpretacyjne dla J 7,37-39Pikor, Wojciech; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)Pozycja Benedetta Rossi, L’intercessione nel tempo della fine. Studio dell’intercessione profetica nel libro di Geremia (Analecta Biblica 204; Rome: Gregorian & Biblical Press 2013). Pp 462. € 34. ISBN: 978-88-7653-206-1Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)Pozycja Bez wyważania otwartych drzwiPikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004)Pozycja Biblia czytana życiemPikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006)Pozycja Bóg i człowiek w obliczu cierpienia – perspektywa Księgi HiobaPikor, Wojciech; Szmajdziński, Mariusz (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2015)The subject of Job’s discussion with his friends is the issue of suffering and its impression in a human’s life. The matter leads to the question of God’s attitude towards suffering and evil in the world. The article lists answers on the matter of suffering and its meaning in the Book of Job to show that these answers remain secondary in the face of the necessity of being receptive to God’s mystery, his freedom and reign in the world. Job is liberated, not so much by suffering as by seeing God from the angle of his own experiences.Pozycja Bóg wierny samemu sobie. Miłosierdzie według EzechielaPikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Bogdan Poniży, Między judaizmem a hellenizmem. Σοφία Σαλωμῶνος księgą spotkania (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny. Studia i Materiały 166; Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Redakcja Wydawnictw, 2013). Ss. 183. ISBN 978-83-63266-50-9.Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015)Pozycja Czego oczekiwał pierwotny Kościół?Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004)Pozycja Dorota Muszytowska, Etos chrześcijańskiej wspólnoty. Socjoretoryka Listu Jakuba (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2016). Ss. 357. PLN 27.00. ISBN 978-83-890-981Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017)Pozycja Elżbieta M. Obara, Le strategie di Dio: Dinamiche comunicative nei discorsi divini del Trito-Isaia (Analecta Biblica 188; Roma: Gregorian & Biblical Press, 2010). Pp. 504. € 37. ISBN 978-88-7653-188-0Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)Pozycja Gianni Barbiero, “Tu mi hai sedotto, Signore”. Le confessioni di Geremia alla luce della sua vocazione profetica (Studia Analecta Biblica 2, Rome: Gregorian & Biblical Press 2013). Pp. 330. € 35. ISBN 978-88-7653-356-3Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)Pozycja Grzesznik na drodze nadziei (Ps 130)Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006)Pozycja Human Creativity in the Context of Creativity of God in Gen 1–2Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)In the biblical perspective, stories about the creation of the world in Gen 1–2 remain to be the basis to a discussion about human creativity. The premise of the text – creation of man “in the image of God” – makes us assume that, according to the Bible, creativity of man is to be the image of God’s creativity. Verification of this thesis goes from presenting history of interpretation of the biblical idea, namely crea tion of man “in the image of God,” then points to the need of analyzing the narrative of this phrase. Since the image of God presented in Gen 1 is not descriptive, the second part of the paper examines the way God reveals himself in this text through his creative action. The key to God’s creativity is his word of creation which he uses to differentiate created beings and establish relationships among them in order to build harmony in the newly founded world. The final part of the paper focuses on the analysis of verbs which in Gen 1–2 refer to human creativity; those verbs also point to their possible association with words as instruments for creating, organizing and arranging reality shaped by man. Following that comes the conclusion that God’s creativity is extended into creativity of man who was made “in the image of God.”Pozycja Izabela Eph‛al-Jaruzelska, Prophets, Royal Legitimacy and War in Ancient Israel, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, 204 s.Pikor, Wojciech (Wydawnictwo KUL, 2010)Pozycja Jaka wiara daje życie? W poszukiwaniu kontekstu dla zrozumienia Ha 2,4Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004)Pozycja Janusz Kręcidło MS, Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologiczno-kulturowej (Lingua Sacra. Monografie 1; Warszawa: VERBINUM – Wydawnictwo Księży Werbistów, 2013). Ss. 397. PLN 56. ISBN: 978-83-7192-463-7Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014)Pozycja Jefte – paradygmat niespełnionego władcy (Sdz 10, 6-12, 7)Pikor, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)The story about Jephthah is placed in the middle of the Book of Judges (Judges 10:6-12:7). Therefore we recognise in this figure an important link in the quest for the model of a ruler in the period of pre-monarchic Israel. In order to reconstruct the image of Jephthah as a leader the method of narration has been applied. The narrative programme has confirmed that Jephthah, while seeking to find a solution for the crisis of power, became the paradigm of a ruler. In the light of narrative techniques used by the narrator, Jephthah fails as a paradigm, for he loses his daughter and he is seen by the generation of Ephraim as an unfulfilled ruler. There are three reasons at the source of his unfulfilled power: treating power as a means to satisfy one’s ambition; rejecting power as a service on behalf of the good of his subjects; eventually, no roots in the tradition, history, and religion of the fellowship in which is he to govern.Pozycja Jeremiaszowe zmaganie się z Bożym Słowem (Jr 1,4-12; 15,15-21; 20,7-13)Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2005)Pozycja Jonathan Stökl, Prophecy in the Ancient Near East. A Philological and Sociological Comparison (Culture and History of the Ancient Neat East 56; Leiden – Boston: Brill, 2012). Pp 297. € 110, $ 151. ISBN 978-9-004-22992-1Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013)Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2003/2004Pikor, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »