Przeglądaj wg Autor "Porada, Rajmund"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Blaza Marek SJ, Jak wierzysz? Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w dialogu katolicko-prawosławnym. Wstęp – Wacław Hryniewicz OMI, Kraków: „Ignatianum”, Kraków: Wydaw. WAM 2005, 459 s., bibliogr., ISBN 83-89631-29-6 („Ignatianum”), 83-7318-490-2 (WAM).Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Bóg jako Sędzia i WybawcaPorada, Rajmund (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Prawda o Bogu jako Sędzim stanowi podstawowe przesłanie objawienia biblijnego. Stanowi ona konsekwencję wiary w Boga jako Pierwszego Prawodawcy, który jest zarazem Najwyższym Sędzią. Zastosowane środki wyrazu do opisu tej rzeczywistości bardzo bogate i zróżnicowane. Wypowiedziom o Bogu jako Sędzim, który rozstrzyga o karze dla grzesznego człowieka i objawia swój gniew z powodu grzechu, towarzyszy jednocześnie przeko3nanie o zbawczej woli Boga-Sędziego wobec całego stworzenia, które doświadcza z Jego strony łaski i miłosierdzia. Przekonanie to ulega radykalizacji zwłaszcza w kontekście chrystocentrycznej transpozycji Osoby Sędziego. Sędzią jest zmartwychwstały Chrystus, „Ojciec bowiem nie sądzi nikogo, lecz cały sąd przekazał Synowi” (J 5,22). Istotnym motywem, który charakteryzuje postać boskiego Sędziego jest objawienie się w Jezusie Chrystusie nie tylko Bożej sprawiedliwości, lecz przede wszystkim Jego absolutnej i niewypowiedzianej miłości. W Chrystusie świat już został „osądzony” Sędziowska władza Jezusa pozostaje w ścisłym związku z Jego zbawczym dziełem i stanowi istotny element Jego paruzji. Chrystus przychodzi jako Sędzia i przynosi zbawienie.Pozycja Brzuszek Salezy Bogdan OFM, Żyjmy duchem Asyżu. Przesłanie Jana Pawła II, Warszawa: Franciszkańskie Centrum dla Europy Wschodniej i Azji Północnej 2007, 48 s., ISBN brak.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Chediath Geevarghese, The Malankara Catholic Church, transl. A.J. Joy Angemadathil, Kottayam 2003 – 334 s.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2004)Pozycja Chrześcijanie różnych konfesji wobec odpowiedzialności za sprawy społeczne i gospodarcze. Dziewiąte Sympozjum Ekumeniczne przedstawicieli Kościołów Szwajcarii i Polski Mikołajki, 10-13 marca 1997 rokuPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Dialog katolicko-prawosławny o sakramentach inicjacji chrześcijańskiejPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Dialogical Catholicity of the ChurchPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)The Church’s catholicity is confessed by almost all Churches in the Christian Creed. However, as a result of historical divisions within Christianity, this attribute of the Church has often adopted confessional and narrow interpretations. The ecumenical activities are aimed at restoring the Catholic fullness and, therefore, the understanding of catholicity or the Catholic fullness of the Church must be closely related to the understanding of ecumenism. The article attempts to justify the thesis that catholicity of the Church, by its nature, has a dialogical dimension. It results from the constant tension between the multiplicity of ecclesial identities and the unity of the one people of God as an objective of ecumenism. The ecumenical way, however, does not omit the specificity of the confessional identity, but it demands recognition of the legitimate multiplicity and diversity of forms of expressing one Christian faith. According to the assumptions of the ecumenical hermeneutics, various ecclesial traditions should be interpreted in the light of what unites and not what divides, and the elements belonging to the ecumenically-, that is dialogically-oriented catholicity, should be noticed and recognised.Pozycja Die Problematik der apostolischen Sukzession im römisch-katholisch/lutherischen Dialog auf WeltebenePorada, Rajmund (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Artykuł stanowi próbę przedstawienia przebiegu oraz najważniejszych osiągnięć ogólnoświatowego dialogu rzymskokatolicko-luterańskiego na temat sukcesji apostolskiej. Dla przedstawicieli obu konfesji od początku poza sporem pozostawało twierdzenie, że Kościół jest Kościołem apostolskim o ile dzięki zachowaniu sukcesji apostolskiej pozostaje w łączności z Kościołem apostołów. Zasadnicze pytanie dotyczyło formy i sposobu realizacji owej sukcesji. Już od pierwszej fazy dialogu pojęcie sukcesji apostolskiej odniesiono najpierw do apostolskiej ciągłości Kościoła jako całości dzięki nieprzerwanemu głoszeniu Ewangelii i z tej perspektywy rozpatrywano znaczenie i rolę sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupa. Episkopalna forma sukcesji apostolskiej stanowiła istotny punkt sporu pomiędzy obiema konfesjami, począwszy od reformacji. Strona katolicka reprezentuje w tej kwestii stanowisko – które podtrzymywała stale także w czasie dialogu – według którego urząd biskupi stanowi podstawową formę urzędu kościelnego i pełny jego kształt. Tylko urząd biskupi jest urzędem kościelnym w pełnym sensie. Stąd tylko sukcesja urzędu biskupa jest realizacją sukcesji apostolskiej i podstawą zachowania apostolskiego charakteru Kościoła. Luteranie przyznali, że pod wpływem wydarzeń związanych z reformacją inaczej postrzegają oni sposób urzeczywistniania się sukcesji apostolskiej. Wyraźnie odrzucili oni rozumienie sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupim jako gwarancji i znaku następstwa apostolskiego. Historyczne okoliczności sprawiły, że po stronie luterańskiej w większym stopniu skoncentrowano się na sukcesji nauczania, autentycznego zwiastowania Ewangelii, na wierze i na świadectwie życia apostolskiego. Zachowanie ciągłości zwiastowania Ewangelii uwarunkowane było trwaniem sukcesji prezbiterskiej, która wskutek reformacyjnych następstw wypełnia – ich zdaniem – znaczenie sukcesji episkopalnej. Luteranie wskazali też, że mimo rezygnacji z historycznego urzędu biskupa, zachowano urząd zwierzchnictwa i pastoralnego nadzoru (episkopé). Luterański urząd duchowny wypełnia zatem funkcje urzędu ustanowionego przez Jezusa Chrystusa. W najnowszym dokumencie dialogu rzymskokatolicko-luterańskiego, „Apostolskość Kościoła”, obie strony przyznały, iż mimo poczynionych wyjaśnień, kwestia sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupa nadal zachowuje w obustronnych relacjach kontrowersyjny charakter. Dla katolików urząd biskupi stanowi istotny element sakramentalnej struktury Kościoła i nieodzowny znak sukcesji apostolskiej. Po stronie luterańskiej brak akceptacji dla konieczności urzędu biskupa jako posługi istotnej dla trwania apostolskiej ciągłości Kościoła.Pozycja Ecumenismo come conversione. Omaggio a Tecle Vetrali (Rivista “Studi Ecumenici”, numero speciale 15), a cura di Placido Sgroi, Roberto Giraldo, Venezia: San Bernardino 2007, 493 s., ISSN 0393-3687.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczePorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczePorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja „Głęboka religijność Lutra”: Marcin Luter – heretyk czy bohater wiary?Porada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)The article aims to answer the question whether Luther should be considered a heretic or whether he can be seen as a hero of faith? An important basis for such an answer are first the statements of the popes of the last forty years, and then Luther’s affirmation as a deeply religious personality. Further indications are provided by the results of historical research, which show that Luther was deeply rooted in the mystical theology of his time. This is evident in his way of practising theology, where his own experience of faith has become the leading source of theological understanding. Luther’s theology is existential one, and the doctrine of justification must also be seen in this perspective. For Luther, justification by faith was above all a living, spiritual experience in his personal relationship with God, which at the same time determined his theological reflection. Keeping in mind the controversial issues, it can be stated that Luther remained in his reforming intentions rooted in the Catholic tradition of faith. Luther is neither a heretic, nor does he have to be considered a hero of the faith — he is above all a reforming theologian, who has his place in the one Catholic Church.Pozycja Jaskóła Piotr, Wyznania chrześcijańskie bez jedności z Rzymem, Opole: Red. Wydaw. WT UO 2008, 158 s., bibliogr., Uniwersytet Opolski: Wydział Teologiczny, seria: Podręczniki i Skrypty 11, ISBN 978-83-60244-75-3.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008)Pozycja Jedność tradycji i sukcesji apostolskiejPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pozycja Katolicka recepcja nauki o usprawiedliwieniuPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Kościół i apostolskość Kościoła w nauczaniu Marcina LutraPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Kryteriologiczna funkcja nauki o usprawiedliwieniu a problem sukcesji apostolskiejPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Laroche Michel Philippe, Mały Kościół. Mistyczna przygoda małżeństwa, tłum. J. Grzegorczyk, Hajnówka: Wydawnictwo „Bratczyk” 2006, 79 s., ISBN 83-88325-81-7.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Lipniak Jarosław M., Ekumeniczne usprawiedliwienie podzielonych grzeszników. Recepcja „Wspólnej deklaracji w sprawie nauki o usprawiedliwieniu” w teologii katolickiej, Świdnica 2006, 358 s., ISBN 83-921533-5-9.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Luterański urząd biskupa a perspektywy ekumenicznego porozumieniaPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)