Przeglądaj wg Autor "Prejs, Roland"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aleksander Krzysztof Sitnik. Bernardyni lwowscy. Historia klasztoru i kościoła pod wezwaniem świętych Bernardyna ze Sieny i Andrzeja Apostoła we Lwowie (1469-1785). Kalwaria Zebrzydowska 2006. Wydawnictwo Calvarianum 8° ss. 503, fot., tab., mapy.Prejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Ewa Kaczmarek. Dlaczego przeszkadzały? Polityka władz partyjnych i rządowych wobec żeńskich zgromadzeń zakonnych w Polsce w latach 1945-1956. Warszawa: Vizja Press & IT 2007 ss. 312.Prejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Irena Wodzianowska, Rzymskokatolicka Akademia Duchowna w Petersburgu 1842-1918, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2007, 8° ss. 318, nlb. 1.Prejs, Roland (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Katolicka literatura popularna w Królestwie Polskim przełomu XIX i XX wiekuPrejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)After the January Uprising in the Kingdom of Poland the number of books that were published increased. This was also true about religious books, both theological and popular ones. The latter were first of all prayer-books, moral-catechetical deliberations, simple discussions and lives of saints. Studies of this phenomenon have already been partly begun. Their results include Słownik polskich teologów katolickich (Dictionary of Polish Catholic Theologians) that lists names of authors and their subject bibliography, a typology of religious books in the Kingdom of Poland at the break of the 19th century, and literary achievements of certain authors, among them the Capuchins Prokop Leszczyński, Honorat Koźmiński and Rafał Mazurkiewicz. Also studies on collections of books that existed at that time are important, as they allow finding out what books were most willingly bought and read. A continuation of this research will allow defining what part religious books played in shaping religious life under Russian rule at the break of the 19th century.Pozycja Marta Cichocka, Kościół rzymskokatolicki w procesach integracyjnych na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956, Szczecin 2018, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 8º, ss. 369.Prejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)Pozycja Maurice Carmody, The Leonine Union of the Order of Friars Minor J897, New York: The Franciscan Institute St. Bonaventure University 1994, ss. 234.Prejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1998)Pozycja Modlitewniki z kręgu sióstr posłanniczekPrejs, Roland (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)This paper analyses two prayer books, authored by two Sisters Couriers of Christ’s Sacred Heart: Józefa Chudzyńska (1836-1914) and Cecylia Plater-Zyberk (1853-1920). The prayer book by Chudzyńska was entitled Preparation for Confession and Easter Holy Communion – A Three-day Retreat for Youth [...] in the Form of a Private Conversation. The latter book was entitled Catholic Life. A Book for Prayer and Contemplation in Two Parts. Both books used Catholic religion as their background – with its emphasis on Gospel, Catechism and liturgy – in order to create a new model of a Catholic woman: a good wife and mother, a careful housekeeper, an open neighbour and a person who performs duly all the duties of her state out of her Catholic inspiration.Pozycja Nad nową syntezą dziejów Gorzowa WielkopolskiegoPrejs, Roland (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1994)Pozycja Osoba i przesłanie św. FranciszkaPrejs, Roland (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2014)Franciszek (ur. 1181 lub 1182, zm. 3 X 1226) jest postacią historyczną, dla której mamy zachowaną sporą – jak na czasy średniowiecza – grupę źródeł, na których podstawie życie i przesłanie możemy w miarę dokładnie odtworzyć, a tym samym poznać (Vita prima, Vita secunda; Memoriale vel Florilegium, Tractatus de miraculis s. Francisci; List Trzech Towarzyszy vel List z Greccio, Legenda maior et Legenda minor). Franciszek z Asyżu, faktycznie Jan Bernardone, urodził się w Asyżu jako syn kupca Piotra Bernardone i jego małżonki, Joanny Piki. Miał jednego brata, Anioła Piotra, który później przejął interesy handlowe ojca. Ojciec być może na pamiątkę pobytu we Francji – przezwał syna „Francuzikiem” (Francesco). Przeznaczał go do zajęć handlowych. Franciszek w dzieciństwie ukończył trivium przy kościele św. Jerzego w Asyżu. Próbował zdobyć godność rycerską, uczestniczył w powstaniu mieszkańców Asyżu przeciwko władzy Konrada z Urslingen w 1198 roku oraz w wojnie Asyżu z Perugią w roku 1202. W bitwie pod Collastrada został wzięty do niewoli, w której spędził blisko rok. Początków procesu nawrócenia u Franciszka trzeba szukać około 1202 roku (por. Testament, 1–4). Dalsze życie Franciszka splotło się nierozdzielnie z kształtowaniem się nowego zakonu, nazwanego ostatecznie Zakonem Braci Mniejszych. Ostatni okres życia był dla Biedaczyny wyjątkowo bolesny z powodu choroby fizycznej – jakiegoś stanu zapalnego oczu, prawdopodobnie jaskry – której nabawił się być może podczas pobytu w Ziemi Świętej. Trawiły go także inne dolegliwości fizyczne, zwłaszcza choroba żołądka i śledziony czy wątroby, a doliczyć trzeba stygmaty, otrzymane w czasie długotrwałej, samotnej modlitwy na górze La Verna we wrześniu 1224 roku. Mówiąc o przesłaniu Franciszka, należy wymienić równość wszystkich ludzi wobec Boga, a w rezultacie wezwanie wszystkich do życia ewangelicznego. Kolejnymi elementami przesłania Franciszka są: apostolat rozumiany przede wszystkim jako głoszenie Ewangelii bardziej własnym przykładem niż słowami; radykalne ubóstwo, rozumiane jednak nie jako pogarda dla rzeczy materialnych, lecz jako naśladowanie Jezusa Chrystusa, który stał się ubogim; wierność Kościołowi, kierowanemu i reprezentowanemu przez papieża; uwielbienie Boga jako Stwórcy i Ojca.Pozycja Prałatura pilska w świetle schematyzmu z 1940 r.Prejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)The Piła Prelature was a Church administration unit that existed until 1945 in Germany at the borderland with Poland. Despite the shape of its territory that was not advantageous, it had a rather well formed Church structures. In the light of the 1940 schematism the center of the prelature was situated in Piła. It was headed by Prelate Franz Hartz who was helped by the Prelature consistory. The Prelature did not have its own seminary and the seminarians were educated in the Warmia Diocese in Braniewo. The territory of the prelature was divided into 8 deaconates and 87 parishes, or units equal to them (curacies, local vicariates). Canonically 130 priests belonged to the Prelature. 76 of them held the offices of parish priests or ones equal to those (administrator of the parish, curate), 32 were parish assistants, 5 were full time school catechists, 5 worked in the diocese administration without holding pastoral offices, 1 was a military chaplain, 6 worked in other dioceses, 3 were retired, 1 did not have any duties, and one neo-presbyter was waiting for application. In 2 monasteries there were 10 monastic priests and 5 monks, and in 30 convents there were 142 nuns.Pozycja Rafał Józef Mazurkiewicz, kapucyn. Życie i twórczośćPrejs, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1998)Pozycja „Złoty ołtarzyk”. Wstępna typologia modlitewnikówPrejs, Roland (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The article attempts to create an initial typology of Polish prayer-books, popular especially in the 19th century, that had one common title The Golden Altar, or different variations of this title, like The Little Golden Altar, The Everyday Altar, The Polish Altar, The Roman-Catholic Altar. The research that has been conducted up till now, taking into consideration the place of publication and similarity of the contents, allows distinguishing the following groups of editions of this prayer-book: 1) the Winnicki group, 2) the missionary group, 3) the Vilnius group, 4 ) the Częstochowa group, 5) the Berdyczów group, 6) the Galician group, 7) the Poznań group, 8) the Silesian group, 9) the Witwicki group, 10) the Odyniec group, 11) other ones. The above typology is a preparation for examining the contents of particular prayerbooks, and then for an attempt at answering the question about how strongly they influenced the formation of religiousness in the 19th century.