Przeglądaj wg Autor "Pyc, Marek"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Czy Jezus Chrystus miał wiarę?Pyc, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Ikonoklazm i jego argumentacja przeciwko kultowi obrazów w ostatnim z chrystologicznych sporów chrześcijańskiej starożytnościPyc, Marek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012)Escalating in the eighth century in the east heretical defied the trend of iconoclasm in the Church adopted the worship images. In this article, is shown argumentation iconoclasts deny veneration of icons. In their view, it can not be reconciled with a genuine faith and practice, accompanied by numerous abuses, is a departure from the old Christian tradition. Binding remained for them the Old Testament prohibition „Thou shalt not do any image” (Ex 20,4). Significant impact on their views were: the idea of „image consubstantial” negative attitude towards the matter and give its ugly head in iconoclasm echo of origenism. Proved to be decisive Christological argument, leading to accusations of supporters of Nestorianism and Monophysitism.Pozycja Jezus Chrystus – centrum chrześcijańskiej wiary w świetle encykliki Lumen FideiPyc, Marek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Papież w encyklice Lumen fidei wyraża naszą relację z Jezusem Chrystusem, posługując się na różne sposoby terminem wierzyć, i określa ją jako: wiarę w Jezusa Chrystusa, wiarę Jezusowi Chrystusowi oraz wiarę w Jezusie Chrystusie. Z analizy tekstu wyraźnie wynika, że według papieża wiara w Jezusa Chrystusa koncentruje się najpierw wokół prawdy o Wcieleniu jako zbawczej tajemnicy, a w sposób szczególny ogarnia Misterium Paschalne, stanowiące samo centrum zbawczej misji Jezusa Chrystusa. Nadto papież odkreśla, że wiara domaga się przyjęcia Chrystusowego orędzia, ponieważ dopiero wówczas prawdziwie wierzymy Jezusowi, kiedy przyjmujemy Jego słowo, a więc Jego świadectwo, i powierzamy Mu samych siebie oraz całe nasze życie. Co więcej – jak zaznacza papież – w wierze Jezus Chrystus jest nie tylko Tym, w kogo wierzymy i komu zawierzamy samych siebie, ale także Tym, z kim się jednoczymy, aby móc w pełni wierzyć.Pozycja Posłuszeństwo Chrystusa w pismach Hansa Ursa von BalthasaraPyc, Marek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017)Jedną z zasług współczesnej teologii jest dowartościowanie w chrystologii znaczenia historii ziemskiego Jezusa. Znaczący wpływ ma w tej dziedzinie chrystologia posłuszeństwa wielkiego teologa XX wieku Hansa Ursa von Balthasara. Autor ten próbuje opisać posłuszeństwo Chrystusa za pomocą nierozerwalnie ze sobą związanych terminów: roszczenie – ubóstwo – wywłaszczenie – krzyż posłuszeństwa. Ujawniający się w roszczeniu Jezusa boski autorytet, a tym samym przynależna Mu jako Synowi Bożemu pełnia władzy (p. 1), wyraża się poprzez niemoc Jego ubóstwa (p. 2) aż po opuszczenie, a więc wywłaszczenie, równoznaczne z powierzeniem całej egzystencji z bezgraniczną uległością do dyspozycji Ojcu, by On sam nadał jej ostateczną formę (p. 3), wyrażające się ostatecznie w posłuszeństwie aż do śmierci na krzyżu (p. 4). Chrystus, który przebył aż do końca drogę posłuszeństwa, zostaje wskrzeszony z martwych i wywyższony przez Ojca.Pozycja Symbol nicejski w procesie kształtowania się wiary w Jezusa ChrystusaPyc, Marek (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)