Przeglądaj wg Autor "Pyc, Marek"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apolinaryzm w kontekście sporu o integralność człowieczeństwa Jezusa ChrystusaPyc, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2012)The article points to the basic assumptions of Apollinaris’, the Bishop of Laodicea’s Christology. He undertakes a radical defence of the entity (mi,a fu,sij), incarnated in the Son of God viewed in an existential sense as a dynamic and living entity. The specifi c structure of the Son of God’s incarnated Being results in Apollinaris calling Him “a heavenly man”. Faced with the metaphysical-soteriological problem relating to the defence of the entity and holiness in Christ, Apollinaris seeks to resolve the issue through negating the integrity of Christ’s human nature, depriving it of a rational soul – the autonomous source of one’s decisions and actions. In so doing, he completely denies the redemptory value of Christ’s work. The First Council of Constantinople was convoked in order to combat the Apollinarian controversy and led to the Nicean-Constantinopolitan symbol of faith (382). Its key part is devoted to Jesus Christ, the Son of God, thus confi rming the integrity of His human nature.Pozycja Czy Jezus Chrystus miał wiarę?Pyc, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Czy mamy prawo do nadziei na powszechne zbawienie? Refleksja nad zbawczym uniwersalizmem w myśli Jana Pawła II i Benedykta XVIPyc, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Pozycja Ikonoklazm i jego argumentacja przeciwko kultowi obrazów w ostatnim z chrystologicznych sporów chrześcijańskiej starożytnościPyc, Marek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012)Escalating in the eighth century in the east heretical defied the trend of iconoclasm in the Church adopted the worship images. In this article, is shown argumentation iconoclasts deny veneration of icons. In their view, it can not be reconciled with a genuine faith and practice, accompanied by numerous abuses, is a departure from the old Christian tradition. Binding remained for them the Old Testament prohibition „Thou shalt not do any image” (Ex 20,4). Significant impact on their views were: the idea of „image consubstantial” negative attitude towards the matter and give its ugly head in iconoclasm echo of origenism. Proved to be decisive Christological argument, leading to accusations of supporters of Nestorianism and Monophysitism.Pozycja Jezus Chrystus – centrum chrześcijańskiej wiary w świetle encykliki Lumen FideiPyc, Marek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Papież w encyklice Lumen fidei wyraża naszą relację z Jezusem Chrystusem, posługując się na różne sposoby terminem wierzyć, i określa ją jako: wiarę w Jezusa Chrystusa, wiarę Jezusowi Chrystusowi oraz wiarę w Jezusie Chrystusie. Z analizy tekstu wyraźnie wynika, że według papieża wiara w Jezusa Chrystusa koncentruje się najpierw wokół prawdy o Wcieleniu jako zbawczej tajemnicy, a w sposób szczególny ogarnia Misterium Paschalne, stanowiące samo centrum zbawczej misji Jezusa Chrystusa. Nadto papież odkreśla, że wiara domaga się przyjęcia Chrystusowego orędzia, ponieważ dopiero wówczas prawdziwie wierzymy Jezusowi, kiedy przyjmujemy Jego słowo, a więc Jego świadectwo, i powierzamy Mu samych siebie oraz całe nasze życie. Co więcej – jak zaznacza papież – w wierze Jezus Chrystus jest nie tylko Tym, w kogo wierzymy i komu zawierzamy samych siebie, ale także Tym, z kim się jednoczymy, aby móc w pełni wierzyć.Pozycja Posłuszeństwo Chrystusa w pismach Hansa Ursa von BalthasaraPyc, Marek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017)Jedną z zasług współczesnej teologii jest dowartościowanie w chrystologii znaczenia historii ziemskiego Jezusa. Znaczący wpływ ma w tej dziedzinie chrystologia posłuszeństwa wielkiego teologa XX wieku Hansa Ursa von Balthasara. Autor ten próbuje opisać posłuszeństwo Chrystusa za pomocą nierozerwalnie ze sobą związanych terminów: roszczenie – ubóstwo – wywłaszczenie – krzyż posłuszeństwa. Ujawniający się w roszczeniu Jezusa boski autorytet, a tym samym przynależna Mu jako Synowi Bożemu pełnia władzy (p. 1), wyraża się poprzez niemoc Jego ubóstwa (p. 2) aż po opuszczenie, a więc wywłaszczenie, równoznaczne z powierzeniem całej egzystencji z bezgraniczną uległością do dyspozycji Ojcu, by On sam nadał jej ostateczną formę (p. 3), wyrażające się ostatecznie w posłuszeństwie aż do śmierci na krzyżu (p. 4). Chrystus, który przebył aż do końca drogę posłuszeństwa, zostaje wskrzeszony z martwych i wywyższony przez Ojca.Pozycja Sobór Chalcedoński w procesie kształtowania się wiary w Jezusa ChrystusaPyc, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Symbol nicejski w procesie kształtowania się wiary w Jezusa ChrystusaPyc, Marek (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)