Przeglądaj wg Autor "Radkiewicz, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bóg Ojcem Jezusa Chrystusa i naszymRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1999)Pozycja Bytowa niewystarczalność jako egzystencjalne doświadczenie człowiekaRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Pallottinum, 2021)Man as a personal entity is not a necessary being (like God), he is merely an accidental being. This accepted formula explains why man is an imperfect person. Death takes away from him the existential dimension; what is left is the spiritual dimension. The philosophical- theological language creates real elements of human existence. Fear, as a fundamental experience of human existential insufficiency, is a manifestation of his response to annxiety- generating stimul (wars, disastens, pandemics) which is he records in interior experience. Since he is a transcendental being, he is capable of registering in memory phisical and spiritual suffering which is not easily accepted. Whereas the hierarchy of values is an element of man,s intellectual and moral formation. Facing anxiety, man has to find an answer because his nature is holistic. Man is haunted by an irresistable pressure to improve the world. He feels self-sufficient, despite his dependency on others. However, the fear in the face of fate, void, lack of meaning, death, paralyses our vital dynamism and limits our freedom. Physical and spiritual sufferng brings man the imperfection and helplessness. Illness brings about a sense of loneliness. Death is an experience of man’s insufficiency.Pozycja Chrystologiczny wymiar Nowego Tysiąclecia w całokształcie nauczania Jana Pawła IIRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2004)Pozycja Die Zugehörigkeit zur Kirche nach Enzyklika Pius XII „Mystici Corporis Christi“Radkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2009)Encyklika Piusa XII Mystici Corporis Christi dokonuje recepcji tradycyjnej i obowiązującej nauki Kościoła w materii przynależności do Kościoła, wyrażonej w teologii dogmatycznej i fundamentalnej. Chodzi tu o wewnętrzną zgodę na przyjęcie doktryny Kościoła. Tym samym nie zmienia ona teologicznej kwalifikacji norm dotyczących tej przynależności. Jej nowością jest to, że podkreśla ona wyraźniej utożsamienie Kościoła – widocznej, prawnej wspólnoty – z Mistycznym Ciałem Chrystusa. Encyklika akcentuje konieczność i widzialność Kościoła w porządku zbawczym, zbawienie nie jest jednak wykluczone, gdy istnieje votum implicitum Ecclesiae.Pozycja Dziewica z NazaretuRadkiewicz, Jan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Pozycja Gnoza stara i nowaRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2001)Pozycja Istota małżeństwaRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2002)Pozycja Kobieta w KościeleRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2003)Pozycja Maryja w tajemnicy KościołaRadkiewicz, Jan (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2003)Pozycja Recepcja objawień fatimskich w polskiej myśli teologicznejRadkiewicz, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2014)Zbawczy plan Boga trwa dalej. Dlatego macierzyńska opieka Maryi, widoczna w historii Jezusa, nie kończy się wraz z Wniebowzięciem. W powyższym artykule – referacie na Sympozjum mariologicznym (Paradyż – 19.05.2014 r.) chodzi o aktualność Orędzia Fatimskiego dla Polski. Polska tradycja maryjna jest głęboko zakorzeniona w świadomości Narodu. „Teologia zawierzenia” Maryi wyrosła z naszej tysiącletniej pobożności maryjnej. Oddanie się Polski Niepokalanemu Sercu Maryi (8.09.1946 r.) nabrało ogólnonarodowego znaczenia. Polska weszła na fatimską drogę zawierzenia Maryi. Tematykę objawień fatimskich szeroko opracowuje Sekretariat Fatimski w Zakopanem. Wielka Nowenna Fatimska (2009-2017) w Polsce stała się wezwaniem Polaków do współpracy w dziele zbawienia ludzi. Kard. A. Hlond, wraz z Episkopatem, oddaje Polskę Niepokalanemu Sercu Maryi, zgodnie z główną ideą objawień fatimskich. Kard. S. Wyszyński łączy program duszpasterski z treścią objawień fatimskich przez wątek narodowy, oddając Polskę w macierzyńską niewolę Maryi, w ramach tradycji Ślubów króla Jana Kazimierza. Jan Paweł II w swoim pontyfikacie, przywołuje często posłanie Matki Bożej Fatimskiej wzywające do wynagradzania za grzechy świata. Wśród ruchów fatimskich wyróżnia się Apostolat Rodzin Fatimskich, który jest wezwaniem do uświęcania rodzin. Istotną cechą duchowości fatimskiej jest modlitwa.Pozycja Studia soborowe Tom II, cz. druga: Historia i recepcja Vaticanum II, Red. M. Białkowski, Toruń 2015, ss. 856Radkiewicz, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Pozycja Wkład myśli Pawła Apostoła w kształtowanie katolickiej dogmatykiRadkiewicz, Jan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)After his conversion Paul is a preacher of the Gospel, he writes, “received from Christ” (1 Corinthians 11,28). He is also the father of Christian theology. Not only the Fathers of the Church in the commentary on the Pauline Letters, confirms his theological depth. His theology has its biblical- Jewish origins and it is in constant development. Paul’s proclamation is addressed primarily to the Pagans (1Thess. 1,9). Christological salvation experience (by Kyrios) and the eschatological act of salvation (by Christos),are reflected short Paul’s “confessions of faith” Paul’s christological doctrine of theology implies that his hymns, catechism, confession of faith, parenesis texts usually contain Christocentric (Christ as the only Lord - 1 Corinthians 8,6) and soteriological (Jesus the Son of God, Crucified, Risen). Death and resurrection of Christ receive in Paul’s thought theological and mystical explanations. By soteriological dimension, through the resurrection of Christ, mankind is easier to understand his creation and destiny of immortality. Proexistential dimension event of Christ brings Paul faith in the Son of God (Rom 1,9), which he loved and gave himself (Gal 2,20). God justifies man through faith in Christ (Galatians, Romans) and starts wew creation. This means that the Christian life is grace. A special place in the Paul’s theology is a man who is the principal object of God’s saving plan. In view of faith, the man is a great mystery: sensory man (1 Cor 2,14), inner man (Rom 7,22), man of God (1Tm 6,11). Good conscience (sineidesis) is a logical development of Paul’s teaching on justification. Man is endowed with a natural ability to know God which testifies our dignity and free will. Event of the Passion of Christ’s resurrection has a clear anthropological desirability (‘for us’, ‘for the sinners’). Jesus introduces a new element to the story: ‘the fullness of time’ (Gal 4,4). It is Jesus who leads, therefore, according to Paul, the time to its completion. Pages close in the history of mankind.