Przeglądaj wg Autor "Romaniuk, Kazimierz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Adresaci i cel Listu św. Pawła do RzymianRomaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1973)Pozycja Biblia u ojców Kościoła a ojcowie Kościoła w studium BibliiRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1975)Pozycja „Bogobojni” (φοβούμενοι τόν θεόν) w Nowym Testamencie. Przyczynek do nowotestamentalnej teologii bojaźni BogaRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1964)Pozycja „Być dzieckiem” według BibliiRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Pallottinum, 1985)Pozycja „Ciało i krew nie objawiły tobie, tylko Ojciec mój, który jest w niebiesiech” (Mt 16, 17)Romaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1964)Pozycja Czy i jak rozumiał Jezus cel swojej własnej śmierci?Romaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1978)Pozycja Czy święty Piotr działał na terenie Koryntu?Romaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1975)Pozycja Gal 2, 20 w soteriologii św. PawłaRomaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1962)Pozycja „Gdyż nie był to czas na figi...” (Mk 11, 12-14; Mt 21, 18-19)Romaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1974)Pozycja Hermeneutyka biblijna a teologia liturgiiRomaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1971)Pozycja Jezus historii a Chrystus wiary. Refleksje metodologiczneRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1976)Pozycja Motywacja soteriologiczna w parenezie nowotestamentalnejRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1968)Pozycja „Nie dotykaj mnie, bo jeszcze nie wróciłem do ojca” (J. 20,17)Romaniuk, Kazimierz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2010)In this paper the attempt will be made to conduct biblical exegesis and present the interpretation of the passage from St. John’s Gospel, namely: Touch me not; for I am not yet ascended to my Father - the words Jesus addressed to Mary of Magdala in chapter 20 of John's Gospel. The author analyses each word of the passage and proposes his own interpretation in the holistic perspective of the St. John’s Gospel. His main concern is to explain the Jesus’ command “touch me not” The Author claims that in the context of this Gospel the expression in question must be rather translated as “do not stop me” Magdalene, as well as Peter, had their own reasons to hold Jesus. Peter was keen on preventing Jesus from suffering which he himself has predicted, but he was also concerned with his and other apostles’ future. If their Master were to face such a miserable fate, they would have no chance to escape the worst. Mary of Magdala had her own reasons not to let Jesus go. She is not, however, to be identified with the woman of ill repute from the St. Luke’s Gospel (chapter 7) but with the one from whom Jesus expelled evil spirits: it was she who participated in Jesus’ funeral and to whom Jesus appeared after His resurrection. The Author of this paper proposes several different ways of interpretation of the words “touch me not” and arrives to a conclusion that the Greek verb haptou ought to be rendered in given context by “hold” Expression “do not hold Me” does not suggest a thought about „touching” Jesus after His return to His Father. What is more, it can be easily associated with Jesus’ words announcing His inevitable return to His Father in order to send the Councelor, the Holy Spirit. Therefore He tries to lift the spirits of Magdalene by saying: „Do not hold me, but hope for the best. I am ascending to My Father and I will send you the Holy Spirit.Pozycja Niektóre skutki bojaźni Bożej według Ewangelii synoptycznychRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1971)Pozycja „Perfecta caritas foras mittit timorem” (1 J 4,17–18)Romaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1963)Pozycja Perspektywy „kosmiczne” w soteriologii św. Pawła (Rz 8, 19-27)Romaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1966)Pozycja Problem Pawłowego autorstwa 2 TesRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1974)Pozycja Problemy egzegezy Nowego Testamentu w Konstytucji dogmatycznej O Boskim ObjawieniuRomaniuk, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1967)Pozycja „Przyjacielu, jakżeś tu wszedł nie mając szaty godowej” (Mt 22, 1–14)Romaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1969)Pozycja Sprawiedliwość i miłość jako przymioty BożeRomaniuk, Kazimierz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1964)