Browsing by Author "Romejko, Adam"
Now showing 1 - 20 of 79
- Results Per Page
- Sort Options
Item A Polish Oedipus. On the Situation of the Polish Community in Great Britain in the Context of the TV serial “Londoners”Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)Dzieje społeczności polskiej w Wielkiej Brytanii obejmują ponad 150 lat. Dla wielu Brytyjczyków Polacy – nie licząc krótkiego okresu II wojny światowej – nie stanowili interesującego tematu. Polonią brytyjską zajmowała się wąska grupa badaczy. Sytuacja uległa zmianie na skutek przyjęcia Polski do Unii Europejskiej (2004). Ponieważ Wielka Brytania jako jeden z nielicznych krajów otworzyła rynek pracy dla nowych członków UE, na Wyspach Brytyjskich pojawiała się znaczna ilość „nowych Europejczyków”; większość z nich stanowili Polacy. Imigrantami zaczęto interesować się intensywniej niż dotychczas. Poświęcano im nie tylko opracowania naukowe, artykuły prasowe, lecz także utwory literackie oraz filmy. Jednym z nich jest wyemitowany przez TVP 1 na przełomie lat 2008/2009 serial pt. Londyńczycy. W kraju został on przyjęty pozytywnie, czego potwierdzeniem była wysoka oglądalność. Inaczej oceniano go w Wielkiej Brytanii, szczególnie w środowiskach działaczy polonijnych. Krytykowano go, że prezentowany w nim obraz społeczności polskiej jest kłamliwy. Oceniano go jako sabotaż, który niweczy działania podejmowane w obronie dobrego imienia Polaków. Postrzegano w nim postawę typową dla mitologicznego Edypa, który przyznawał się do „grzechów”, których nie popełnił. Przy okazji krytyki ujawniała się tendencja do zawłaszczania praw do decydowania o tym, który obraz „brytyjskiego Polaka” jest słuszny. Dla działaczy polonijnych jest nim osoba wyjątkowa – w przeszłości bohaterski żołnierz walczący „za wolność waszą i naszą”, obecnie robiący karierę w londyńskim City. Nie ma tam miejsca na przeciętność, a tym bardziej na miernotę, na którą za to znalazło się miejsce w serialu Londyńczycy. Problematycznym okazał się sposób reklamowania serialu – w ramach kampanii reklamowej promowano go nie jako serial mający dostarczyć rozrywki, lecz – co stanowi zdecydowane nadużycie – jako „kronikę najnowszej emigracji”.Item Ahmad Mansour, Generation Allah. Warum wir im Kampf gegen religiösen Extremismus umdenken müssen, S. Fischer Verlag GmbH, Frankfurt am Main 2015, s. 271.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2016)Item Andrzej Jan Chodubski, Górnik, geolog Witold Zglenicki (1850‒1904) „Polski Nobel”, Towarzystwo Naukowe Płockie, Płock 2011, ss. 189.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2011)Item Andrzej Kubka, Modele demokracji w Skandynawii, Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016, s. 162.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2016)Item Anne White, Polish Families and Migration since UE Accession, The Policy Press, Bristol 2011, ss. 266.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2012)Item Arkadiusz Modrzejewski, Metodologiczne i filozoficzne podstawy politologii. Zarys wykładu, Oficyna „Oko”, Gdańsk – Elbląg 2011, ss. 120.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2012)Item Arkadiusz Modrzejewski, Uniwersalistyczna wizja ładu światowego w personalistycznej optyce Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009, ss. 221.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)Item Austriacka droga do Unii EuropejskiejRomejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)After the First World War the Austro-Hungarian Empire was broken up. Austria, with most of the German-speaking parts, became a republic. It was officially known as the Republic of German Austria. Not only did the Entente powers forbid German Austria to unite with Germany, they also forbade the name; it was therefore changed to the Republic of Austria. 1938 Hitler proclaimed an incorporation of Austria to the Third Reich. Austria thus ceased to exist as an independent state. After the Second World War Austria was divided into a British, a French, a Soviet and an American Zone. On 15 May 1955 Austria regained full independence by concluding the Austrian State Treaty with the Four Occupying Powers. On 26 October 1955 Austria was declared „permanently neutral” by act of Parliament. The second section of this law stated that „in all future times Austria will not join any military alliances and will not permit the establishment of any foreign military bases on her territory”. Austria is active in the United Nations and experienced in UN peacekeeping efforts. Austria has played an active role in the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) too. Vienna hosts the Secretariat of the OSCE and the headquarters of the United Nations. Austria traditionally has been active in „bridge-building to the east”, increasing contacts at all levels with Eastern Europe and the states of the former Soviet Union. Austria became a member of the European Union in 1995. In February 2000 the conservative People’s Party formed a coalition with the Freedom Party. The 14 other member states of the European Union condemned Austria’s new coalition and froze diplomatic contacts. Austria has benefited from EU accession. Current figures confirm the fact that Austria is above the EU average when it comes to economic growth, unemployment, gross domestic product (GDP) per capita and employment levels.Item Austriacka polityka wobec wybranych mniejszości narodowych i religijnychRomejko, Adam (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2007)Item Betül Durmaz, Döner, Machos und Migranten. Mein zartbitteres Leben, Verlag Herder GmbH, Freiburg im Breisgau 2012, s. 219.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2014)Item Biskup na walizkach. Z arcybiskupem Szczepanem Wesołym rozmawia Aleksandra Klich, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2010, ss. 176.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2011)Item Bonifacy Miązek, Zapiski autobiograficzne, oprac. Piotr Obrączka, Wydawnictwo Gens, Kielce 2021, ss. 197Romejko, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2023)Item Christoph Schönborn, Radość kapłaństwa. Śladami proboszcza z Ars, przeł. z franc. Agnieszka Kuryś, Wydawnictwo PROMIC, Warszawa 2010, ss. 160Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2010)Item Cynthia L. Haven, Evolution of Desire. A Life of René Girard, Michigan State University Press, East Lansing 2018, s. 317.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2019)Item Der Islam in Polen – zur Geschichte und Bedeutung der polnischen TatarenRomejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)Obecnie jednym z bardziej popularnych tematów w Europie jest islam. Wspólnocie muzułmańskiej poświęca się liczne wydawnictwa naukowe, popularnonaukowe, a także audycje radiowe i telewizyjne. Krajem, który ma ciekawe doświadczenia związane z muzułmanami, jest Polska. Większość polskich muzułmanów stanowią Tatarzy. Pierwsi osadnicy tatarscy przybyli na ziemie polskie w XIV w. Pomimo różnic kulturowych, szczególnie religijnych, przyjmowano ich chętnie. Miejscowi władcy cenili ich umiejętności żołnierskie. Tatarzy zasymilowali się, przejmując wiele lokalnych zwyczajów, np. związanych z kuchnią. Ich wyróżnikiem jest religia – islam. Interesujący jest sposób rozumienia przez Tatarów polskości. W sensie politycznym, odnosząc się do państwa zamieszkania, określają się mianem Polaków. Biorąc pod uwagę przynależność religijną nazywają siebie Tatarami. Polakami określają wtedy chrześcijańskich (katolickich) sąsiadów. Życie Tatarów było i nadal jest związane z życiem polskiego społeczeństwa. Problemy całego kraju były także ich problemami. Wielu z nich brało udział w walkach narodowowyzwoleńczych w okresie rozbiorowym. W czasie drugiej wojny światowej członkowie tatarskiej elity, podobnie jak polskiej, ponieśli liczne straty. Po zakończeniu wojny wielu Teatrów wyjechało na tzw. ziemie odzyskane. Jako pełnoprawni członkowie wspólnoty polskiej Tatarzy cieszą się pełną wolnością obywatelską i religijną. Z jednej strony wskazuje się, że stanowią oni przykład pokojowej koegzystencji świata islamu i zachodniego, z drugiej zaś postrzega się ich jako pośredników pomiędzy (chrześcijańską) Europą a światem islamu.Item Dramat zbawienia – Raymunda Schwagera teologiczna recepcja i transformacja teorii mimetycznejRomejko, Adam (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2007)Item Dramatische Figuren des Glaubens. Christlich glauben in den Herausforderungen von heute. Sprawozdanie z 13. International Colloquium of Dramatic TheologyRomejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2019)Item Elżbieta Muciek (red.), Historyczne i polityczne związki Polski i Austrii, Wydawnictwo Episteme, Lublin 2016, s. 222Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2017)Item Ewa Godlewska, Polityka etniczna Republiki Austrii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2021, s. 352.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2022)Item Ewa Winnicka, Londyńczycy, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011, ss. 205.Romejko, Adam (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2012)