Przeglądaj wg Autor "Romejko, Adam"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bonifacy Miązek, Zapiski autobiograficzne, oprac. Piotr Obrączka, Wydawnictwo Gens, Kielce 2021, ss. 197Romejko, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2023)Pozycja Ks. Edward Walewander, Człowiek i książka, Wydawnictwo Liber Duo, Lublin 2020, ss. 262Romejko, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2021)Pozycja Kwestia przemocy i terroryzmu w nauczaniu papieża FranciszkaRomejko, Adam (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2017)The issue that is present in the area of social life is violence. This applies to the past and the present. Christians have refrained from using violence in their personal lives from the beginning. It became problematic when they entered the public life, which was particularly evident after 313. Hence their reflection on the phenomenon of violence, including the concept of a just war. Confrontation with abuses has forced Christian thinkers into deeper reflections on violence. It was at the end of the Middle Ages, and it is also present, including in the teaching of contemporary popes Benedict XVI and Francis. The first proposed an intellectual debate, which proved to be difficult to implement. Pope Francis chose a simpler solution – he prefers friendship gestures and statements that do not bother any religion (especially Islam) for violence and its spectacular form – terrorism. This is attractive on the one hand because it prevents the tension, and on the other hand makes it difficult to reach the root of the problem and consequently solve it. Many point to the superficiality of this approach and therefore proposes more concrete actions. By presenting Islam, it is emphasized that Muslims themselves should undertake efforts to break away from violence (terrorism), while Christians are obliged to help in this endeavour.Pozycja M. Miduch, Biografia Boga Ojca, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, ss. 254.Romejko, Adam (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2016)Pozycja M. Miduch, Biografia Ducha Świętego, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, ss. 299.Romejko, Adam (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2016)Pozycja Stosunki chrześcijańsko-żydowskie w świetle twórczości Adama ZielińskiegoRomejko, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2022)Adam Zieliński (1929-2010) wychowywał się przed II wojną światową w Stryju, mieście w południowej Polsce. Szczęśliwe dzieciństwo w inteligenckiej rodzinie żydowskiej zamieniło się w traumatyczne doświadczenie związane z niemieckim terrorem. Po wojnie wyjeżdża do Krakowa, kończy studia, żeni się i rozpoczyna pracę w radiu. Zmiana sytuacji politycznej wpłynęła na decyzję o emigracji do Wiednia, gdzie odniósł sukces gospodarczy i literacki. W swej twórczości prezentuje galicyjskich Żydów, którzy stanowili paralelną, a zarazem bliską społeczność do Polaków i Ukraińców. W Wiedniu Żydzi i Polacy zmagają się z niechęcią Austriaków. Zieliński doświadcza tego w dwójnasób – jako Żyd i Polak w jednej osobie. Związane z tym problemy w interesujący sposób uwypukla w powieściach i opowiadaniach. W publicystyce stawia przed sobą inne zadanie – działać na rzecz pojednania między Polakami i Żydami, a co za tym idzie między chrześcijaństwem (katolicyzmem) i judaizmem. Jako literat Zieliński dobrze wywiązuje się z postawionego sobie zadania, publicystyka zaś, naznaczona przewrażliwieniem, prowadzi go do wypowiadania krzywdzących opinii, niesłużących zbliżeniu polsko-żydowskiemu.