Przeglądaj wg Autor "Sakowicz, Eugeniusz"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ire per mundumSakowicz, Eugeniusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007)Pozycja Katarzyna Anna Parzych-Blakiewicz, Teologia historiozbawcza w dogmatyce polskiej XX wieku, Olsztyn 2010, ss. 376.Sakowicz, Eugeniusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Pozycja Kościół sakrament zbawienia w świetle nauczania Jana Pawła IISakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1997)Pozycja Kreacjonistyczne i rewelacjonistyczne podstawy dialogu Kościoła z religiami pozachrześcijańskimi w nauczaniu Jana Pawia IISakowicz, Eugeniusz (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1993)Pozycja Leksykografia – tradycja i współczesnośćSakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)At the times of surplus, or indeed surfeit of information, an exceptional role is played by encyclopedias, lexicons and dictionaries. This kind of works have the character of compendia of knowledge. Keeping to all the methodological rules they present knowledge in an orderly and systematic way. They also fulfill the difficult task of extracting significant information from the depot of all information – important and not important, necessary and useless, true and false, objective and subjective. In this way these works are an attempt to build a system of knowledge in its chosen aspect. However, history shows that lexicography sometimes was an experimental area for all totalitarian systems and all reductionisms. Even if the 20th century is a time of exceptional “explosion” of encyclopedic and lexicographic works, this editorial-academic branch may boast of a very old tradition. Lexicons have always served forming a world view. They have been and they will remain necessary works.Pozycja Michał Białkowski, Wokół Soboru Watykańskiego II. Studia i szkice [Around the Second Vatican Council: Studies and Sketches], Toruń: MARGRAFSEN Publishing House in Bydgoszcz 2016, p. 172.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Pozycja Michał Białkowski, Wokół Soboru Watykańskiego II. Studia i szkice, Toruń: Dom Wydawniczy MARGRAFSEN w Bydgoszczy 2016, ss. 172.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Pozycja Mirosław Mikołajczyk, Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za lata 2001-2006 oraz Suplement do Bibliografii za lata 1945-2000, Redakcja naukowa Waldemar Chrostowski, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2010 (Seria: Kościół a Żydzi i judaizm 10), ss. 524.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Mirosław Mikołajczyk, Edyta Stein – Św. Teresa Benedykta od Krzyża. Bibliografia polska 1933-2013, red. ks. Jerzy Machnacz /Edith Stein – hl. Teresia Benedicta vom Kreuz. Polnische Bibliographie 1933-2013, Hg. Jerzy Machnacz/, Wrocław 2016, ss. 202.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)Pozycja Pneumatologiczne podstawy dialogu Kościoła z religiami pozachrześcijańskimi w nauczaniu Jana Pawła IISakowicz, Eugeniusz (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 1992)Pozycja Sławomir Nowosad, Moralne konsekwencje wiary. Szkice anglikańskie; Prace Wydziału Teologii Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II nr 172; Seria „Moralność Chrześcijańska w Kontekście Ekumenicznym” pod red. S. Nowosada; Towarzystwo Naukowe KUL – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2016, ss. 325.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja The Dialogue of Believers in God with Non-Believers: the Challenge Facing the Catholic Church in the New CenturySakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)The Catholic Church in Poland faces various difficult challenges. One of them is the dialogue with people who declare their lack of faith in God. Modern atheism in Polish society is largely a consequence of the persecution of religion conducted for decades by the institutions of the Polish communist state. Current secular tendencies also have a significant impact. The phenomenon of the lack of faith is a challenge that necessitates new forms of pastoral work. The Church takes certain actions inspired, for example, by a document published by the Polish Episcopal Conference Council for Religious Dialogue in 2003, entitled “Dialogue: a Challenge for the New Century.” Part of the document refers specifically to “dialogue with non-believers.” Papal documents on atheism and non-believers provide guidance to priests and lay members of the Church. The Magisterium Ecclesiae has generated several practical recommendations for pastoral work. What is needed is a matter-of-fact, objective description of atheism and the lack of faith. It is necessary to initiate dialogue with non-believers at the doctrinal level, by listening carefully to their views; and at the practical level, by taking actions for the common good. The dialogue should be aimed at achieving a better knowledge of the other party, i.e. understanding the articles of faith on the one hand and, on the other, the theses and rationale behind the lack of faith. Only credible witnesses to the faith in God, those who believe by their own personal choice and conviction, can guide non-believers to the truth about God, Jesus Christ and human beings. The dialogue with non-believers is difficult due to strong non-rational prejudice, e.g. emotional bias, trauma, resentment and aggressive media propaganda against religion. However, one should not give up attempts at dialogue and communication. The imperative of the dialogue stems from Jesus Christ, Son of God who, by assuming human nature, entered the state of dialogue with every human being, both believers and non-believers.