Przeglądaj wg Autor "Sawicki, Bernard"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bliskość i różnice tradycji chrześcijańskiego monastycyzmu Wschodu i ZachoduSawicki, Bernard (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Jedną z ważniejszych przestrzeni dialogu ekumenicznego między Kościołami Wschodu i Zachodu jest monastycyzm. Mimo wspólnych korzeni jego formy i znaczenie w Kościele różnią się na Wschodzie i Zachodzie. Różnice te dotyczą w większości roli przełożonego, instytucjonalnych aspektów życia i relacji z władzami kościelnymi. Stała wymiana tekstów i inspiracji zawsze była świadectwem nieustannego dialogu między dwiema tradycjami tego samego stylu życia. Dzisiaj wspólne wartości, współdzielone przez mnichów wschodnich i zachodnich, takie jak „duchowe ojcostwo”, kultura i wychowanie, mogą okazać się pomocne nie tylko w dialogu ekumenicznym, lecz i w procesie ewangelizacji.Pozycja Ecological responsibility of Benedictine monasteries: a study of three cases (Plankstetten, Andechs and Gut Aich)Sawicki, Bernard (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2017)This paper presents the practical contribution of three Benedictine monasteries to an integrated ecology, strongly recommended in pope Francis’ encyclical Laudato si’. Based mainly on the materials inserted on the websites of these monasteries, a particular and important connection is observed between modern, ecological solutions and pastoral activities. Everything arises from the balanced Benedictine spirituality, where liturgy and communal life are integrated through personal prayer and reading of the Bible. After considering the motivations presented by these three monasteries for their ecological accomplishments, the specific domains are examined, such as self-sufficiency, energy and gardens.Pozycja The Ritual Character of the Brand: the Challenge of the New Spaces between Consumerism and ReligionSawicki, Bernard (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2017)In a world where "everything is connected" even realms which seem remote can be close. The ways of commerce and religion have always crossed, but recently one can speak, at least, about mutual inspiration. To deal with this complex, but fascinating and highly relevant phenomenon it is good to find some categories which make a comparison possible. One of them is rite, whose importance in modern branding is growing. The fact that a sense of community and relations construct both good brands and profound religious experience seems to open up new horizons in a dialogue between economics and religion.