Przeglądaj wg Autor "Stolarczyk, Ireneusz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bogusław Drożdż, Wychowawcza funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica: Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Legnickiej 1997, ss. 197.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2000)Pozycja Człowiek a proces globalizacji, red. Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej 1999, s. 125.Stolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Definicyjne problemy globalizacjiStolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2016)Specyfika przemian dokonujących się w najszerszej – bo ogólnoświatowej skali – skłania obserwatorów dokonujących się procesów do częstego używania terminu „globalizacja”. Zarówno pobieżna, jak i uważna lektura publikacji analizujących wielowątkowy charakter współczesnych przemian pozwala przekonać się, w jak wielu przypadkach i jak często odmienia się powyższy termin. Powszechne niemal odnoszenie się do tego terminu stworzyło trudność w jednoznacznym jego rozumieniu; co więcej, uniemożliwiło, jak do tej pory, utworzenie ogólnie przyjętej jego definicji. Ostatecznie sytuacja ta doprowadziła do dyskusji i sporów o właściwe rozumienie globalizacji. Różnorodność określeń stwarza okazję do podjęcia próby utworzenia ogólnego – wspólnego dla wielu dyscyplin – określenia. Być może doprowadzi to do zgodności w rozumieniu procesu globalizacji. Wszystkie określenia globalizacji zestawione w powyższym opracowaniu pochodzą z publikacji podejmujących zagadnienia związane w mniejszym lub większym stopniu z procesem globalizacji. W związku z obszernością materiału utworzono kilka grup określeń opisujących globalizację. Każda z nich zawiera zestaw ujęć o podobnych cechach, użytych przez ich autorów w celu wyjaśnienia fenomenu globalizacji. W ten sposób utworzyły się różne grupy rozumienia tego procesu, na przykład związane z przyczyną powstania globalizacji, czy też ze społecznym, kulturowym lub gospodarczym jego wymiarem.Pozycja Dwuznaczność globalizacji w kontekście zasady godności człowiekaStolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Die Familie angesichts der Migration im Lichte der Botschaften von Johannes Paul II. zum Welttag der MigrantenStolarczyk, Ireneusz (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2011)The author of this article presents migration as a social phenomenon, which constitutes a challenge for both the international community and particular countries. The involvement of the Holy Father John Paul II, as well as the variety of problems featuring in messages for the World Day of Migrants allow the reader to perceive the issues connected with migration as extremely urgent ‒ both for individuals and for communities, among which the family is of greatest importance. The reason why the Holy Father committed himself to this field was to uphold human dignity and a global social solidarity. The analysis of this phenomenon allows the Holy Father to address a call for responsibility to various groups whose integral activity can make the phenomenon of migration more dignified. The messages of the Holy Father also offer a direct invitation to all people of goodwill to make their own contribution so that every person and family are respected and discriminations that undertime human dignity.Pozycja Ferdinand Kinsky, Federalizm – model ogólnoeuropejski, Kraków: Wydawnictwo WAM 1999, ss. 175.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2000)Pozycja Francesco Compagnoni, Prawa człowieka, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000, ss. 367Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Hans-Peter Martin, Harald Schumann, Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2000, s. 299.Stolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Integracja europejska – implikacje dla Polski, red. Jacek Czaputowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM 1999, ss. 472.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2000)Pozycja Janusz Mariański, „Struktury grzechu” w ocenie społecznego nauczania Kościoła, Płock: Instytut Wydawniczy 1998, s. 168.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1999)Pozycja Johann Baptist Metz, Teologia polityczna, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000, ss. 344.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Katolicka nauka społeczna w pytaniach i odpowiedziach, oprac. Stanisław Pyszka, Kraków: Wydawnictwo WAM 1999, ss. 84.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1999)Pozycja Krzysztof Murawski, Państwo i społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy rozwoju demokracji w Polsce 1989-1997, Kraków: Wydawnictwo WAM 1999, ss. 272.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2000)Pozycja Ks. Jan Orzeszyna, Kościół wobec globalizacji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 2003, s. 176.Stolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Kwestia społeczna w orędziach Jana Pawła II z okazji Światowego Dnia MigrantaStolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2000)Migration – being a social phenomenon – is a challenge for the international community and for particular states. Due to the mentioned above reason it is also within the interest of the Catholic social science. Variation of human experience connected with this process is so wide that the social teaching of the Church deals with it frequently and specifically. The defence of human dignity and general social solidarity is the reason why John Paul the 2nd, the Pope, tackles with this problem. The analysis of the problems of this phenomenon of social life lets the Pope adddress the appeal to various groups whose integral activities may make the phenomenon of migration more worthy of a man. This is an appeal to the Church that is responsible for the condition and strength of the faith of the migrants; this is an appeal to the states in charge of establishing the law. structures and social order; this is also an appeal to the migrants themselves who are responsible for the social and economic development of their homeland. The Pope's proclamations reflect the opinion that a difficult situation of the migrants is not the result of unchangeable fate, but it may turn out to be more human thanks to responsible decisions taken by the people showing goodwill.Pozycja Liberalne wyzwania, red. Zbigniew Drozdowiez, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1998, s. 172.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1998)Pozycja Marek Czekański, Chrześcijanin wobec wyborów politycznych, Kraków: Wydawnictwo „M” 2000, ss. 337.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Migration: Dangers and Opportunities for the Family in the Light of John Paul II’s Messages for World Migrant DayStolarczyk, Ireneusz (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2016)The phenomenon of migration has become a subject of numerous sociological, economic and political analyses. It has also become an issue of interest for Catholic Social Teaching. The complexity of this subject, its topicality and a need for a diagnosis in the light of ethical and social rules are contained within the consecutive messages for the World Migrant Day by the Holy Father John Paul II. A particularly interesting dimension of the discussion of the phenomenon of migration is the analysis of this problem in terms of its influence on the modern family. John Paul II notices that owing to the dignity of the family and its significant role in the process of upbringing of the young generation, the decision to migrate by members of a family or entire families must be well thought‑out and carefully considered in the context of a necessity to undertake such steps. The necessity condition is related to a wide array of threats, which a family would have to face if they chose to take the migration path. The Pope also points out that migration is, at the same time, a justifiable opportunity for the development of a family, which should be provided ample assistance by the Church and state in a new environment.Pozycja Nadprzyrodzony wymiar godności człowiekaStolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2018)Ideą przewodnią w całej nauce społecznej Kościoła jest wciąż powracająca prawda o godności osoby ludzkiej. Warto przeanalizować to zagadnienie, gdyż nieodłącznie towarzyszy ono społecznemu nauczaniu Kościoła. O godności człowieka świadczy jego natura. W ludzkiej naturze skupia się element świata materialnego i duchowego. Człowiek przerasta świat materialny – uznając w sobie element duchowy, nie daje się zredukować jedynie do rzeczywistości sprowadzonej do fizycznych czy społecznych uwarunkowań. Szczególną godnością odznacza się ludzki rozum. Uczestniczy on bowiem w świetle myśli Bożej, dzięki czemu człowiek przerasta świat rzeczy. Niniejsze opracowanie ukazuje inny – nadprzyrodzony wymiar godności człowieka. O godności tej świadczy Objawienie, zwłaszcza Pismo Święte wskazujące na fakt stworzenia człowieka przez Boga. Człowiek w tym ujęciu jest obrazem Boga. Z uwagi na nadprzyrodzony aspekt ludzkiej godności możemy mówić o tym, że człowiek został wyniesiony do godności synostwa Bożego. To właśnie człowiek jest celem Bożego objawienia, do człowieka przemawiał Chrystus, dla niego cierpiał, został skazany na śmierć i zmartwychwstał. Aspekt nadprzyrodzony ludzkiej godności wyraża się również w misji Kościoła Chrystusowego, dla którego właśnie człowiek jest „jedyną drogą”.Pozycja Nauczanie społeczne Kościoła o solidarnym rozwoju ludzkościStolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1999)