Przeglądaj wg Autor "Stwora, Tomasz"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Granice wiedzy i wiary w ujęciu W. Sedlaka na tle współczesnych typów relacji między naukami przyrodniczymi a refleksją teologiczno-filozoficznąStwora, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)„Wierzę, ponieważ bardzo dużo wiem i rozumiem”. Charakterystyczną cechą refleksji naukowej prof. Włodzimierza Sedlaka, była tendencja do integracji różnych obszarów twórczej myśli człowieka: filozoficznego namysłu, wiedzy właściwej naukom przyrodniczym oraz refleksji teologicznej. Był przekonany o nieostrych granicach między nauką a metafizyką. W metodzie metafizycznej ważną rolę odgrywa po pierwsze intuicja (genialny błysk myśli), po drugie twórcza wyobraźnia. Badacz-wizjoner musiał znać się na osiągniętej już wiedzy, lecz pozostawać w otwartości na wszystko, co niewiadome, nie do końca wyjaśnione. Dla Sedlaka wszystko, co nie jest do końca poznane jest mistyką. Zatem uczony powinien dokonywać syntezy głębokiej osobistej wiary i ogromnej wiedzy.Pozycja Próby interpretacji nauki o grzechu pierworodnym w świetle teorii ewolucji w teologii katolickiejStwora, Tomasz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2012)Attempts of explaining the Catholic doctrine of original sin in the light of the theory of evolution are important in the interdisciplinary dialogue between theology and natural sciences. Solutions, proposed by theologians, can be divided into three main groups. Initially the dominating concepts justified monogenism (Adam as the only origin of humanity), while taking the neutral position towards natural sciences, and basing on conclusions drawn from the doctrinal teaching of the Church and biblical exegesis (e.g. young K. Rahner, L. Scheffczyk). In the 60s of the twentieth century, there were studies which were open to natural sciences and the evolutionary vision of the world. There were attempts of reconciling polygenism (a primary community instead of an individual Adam) with the dogma of original sin, while respecting the indivisible source of the original sin (late K. Rahner, Z. Alszeghy, M. Flick, R. Schwager). Concurrently, there were theological suggestions which under the influence of interdisciplinary dialogue gave up on monogenism, individual sinner, and any first sinful community (P. Teilhard de Chardin).