Przeglądaj wg Autor "Szczurek, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Chrystus – Król MiłosierdziaSzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)Apostolska Grupa Miłosierdzia Bożego popularyzuje kult Chrystusa – Króla Miłosierdzia. Tytuł „Król Miłosierdzia” występuje w Dzienniczku św. Siostry Faustyny Kowalskiej (Dz. 83; 1146; por. 378). Artykuł poświęcony jest poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o stosunek kultu miłosierdzia Bożego do kultu Króla Miłosierdzia. Odpowiedź streszcza się w zdaniu: kult miłosierdzia Bożego jest trynitarny, kult Króla Miłosierdzia jest chrystologiczny i podkreśla godność królewską Chrystusa, a tym samym także Jego człowieczeństwo.Pozycja Człowiek jako imago Dei w teologii i w nauczaniu Jana Pawła IISzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2005)It appears from statements made by the pope on different occasions that being a likeness of God constitutes a very important element of the whole truth about man. It expresses man's great dignity and enables proper understanding of his identity. It reminds us of man's origins and the aim of man's life, which is given a proper sense. For contemporary man, who is often lost and sees no sense of life, this truth appears as liberating to a new hope and opening new possibilities. Can there be anything more beautiful than making oneself more and more like God, the Creator, Himself? To be a semblance of three Personal God means to reflect in one's whole person the revealed truth that “God is charity" ( 1 J 4, 8.16).Pozycja Hararld Wagner, Dogmatyka, WAM, Kraków 2007, ss. 558.Szczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2008)Pozycja Opatrzność Boża w nauczaniu soboru watykańskiego IISzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)The article discusses the notion of Divine Providence as used in the documents of the Second Vatican Council. The research was made on the basis of the Acta et documenta and Acta synodalia of the Vatican II which alow one to follow the development of the texts referring to the Divine Providence. The first conclusion is that many of the references to the Divine Providence were added during the discussions on the schemes (schemata) of the documents. This fact indicates that theology should pay more attention to this truth of faith than it does it in nowadays. The second conclusion is that the notion of Divine Providence contains the history of salvation and God’s activity in the world after the accomplishment of the salvific work. The majority of texts referring to the Divine Providence use the notion in the latter meaning, as, for egsample, in the statement of the “Pastoral Constitution on the Church in the Modem World”: “The Spirit of God, who, with wondrous providence, directs the course of time and renews the face of the earth assists at this development [of the social order]” (No. 26).Pozycja Preperations for the Jubilee. 609th Academic Year at the Pontifical Academy of TheologySzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)Pozycja Spekulacja teologiczna w „De Trinitate" Ryszarda ze św. WiktoraSzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1995)Pozycja The Pontifical Academy of Theology in Cracow. Annual report: the academic year 1994/95Szczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1995)