Przeglądaj wg Autor "Szczych, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 50. Sympozjum Wykładowców Liturgiki na Wydziałach Teologicznych i w Wyższych Seminariach Duchownych w LicheniuSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Akty strzeliste jako wyrazy wiary i pobożności chrześcijańskiejSzczych, Jan (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2014)Enchiridion indulgentiarum of Vatican treats, among others, of prayers of aspiration (aspirations), commonly called ejaculatory prayers (ejaculations), which are complements to individual indulgences. According to the document, an ejaculatory prayer is usually very short, expressed verbally or as a thought and as such externalizes a Christian’s internal attitude. Among pious invocations, it is possible to distinguish prayers which spontaneously flow from within a believer’s inside and those that have been confirmed by worshippers’ long practice or are customarily acknowledged. A collection of these prayer formulas as well as reflection on their content shows not only a believer’s individual piety but also portrays a praying person’s depth of consciousness of salvational occurrences. Thus, aspirations, whilst preserving their simplicity and expressiveness of significance, become a believer’s undisputed proof of faith and devotion.Pozycja Komemoracja osoby papieża w eucharystycznej celebracji KościołaSzczych, Jan (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2015)Eucharystia jako najważniejszy sakrament jedności Kościoła (sacramentum unitatis) jest celebrowana w łączności z Chrystusem, który rządzi swoim Kościołem przez papieża i biskupów. Osoba i urząd papieża stanowi w tym względzie widzialny fundament jedności wiary i modlitwy, dlatego też biskup Rzymu „pełniący w Kościele posługę Piotra, jest zjednoczony z każdą celebracją Eucharystii i wymieniany w niej jako znak i sługa jedności Kościoła powszechnego” (KKK 1369). Modlitewna komemoracja osoby papieża w kontekście celebracji eucharystycznej obejmuje formularz mszalny pro Papa, jest stałym elementem intercessiones Modlitw eucharystycznych Missale Romanum Pawła VI oraz ma swoje uzasadnione miejsce podczas modlitwy powszechnej. W ten sposób uczestnicy liturgii mszalnej podkreślają jedność wiary i modlitwy we wspólnocie Kościoła pielgrzymującego, gdzie cum Petro et sub Petro pragną otrzymać obiecane przez Chrystusa królestwo nieba.Pozycja Kult Najświętszej Maryi Panny w jej sanktuarium w RudkachSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)La historia del milagroso icono y de la parroquia en Rudki cerca Lviv, demustran claramente que este sanctuario fue uno de los lugares mas significativos del culto mariano en la parte oriental de antigua Polonia. La creciente devocion popular como respuesta a las multiples gracias recibidas alli a lo largo de los siglos por la intercesion de la Virgen Maria encontro su confirmacion en el año 1921, cuando San Sebastian Pelczar, obispo de Przemyśl, solemnemente impuso a la imagen las coronas de oro. La veneracion a la Virgen Maria, presente segun la fe de los cristianos, en el icono de Rudki se pone de manifiesto tanto en la religiosidad popular como en las multiples formas del culto liturgico. Entre ellas destacan: cantos propios para dar la bienvenida y la despedida del icono; formulario de la Misa; oraciones cotidianas de los feligreses y los peregrinos que visitan el sanctuario; Godzinki (un canto mariano eon estructura similar a la liturgia de las horas); celebracion de la Fiesta Mayor del Sanctuario y sus indulgencias. Todas estas practicas, apesar de las multiples dificultades como consecuencias de los giros de la historia en aquella region, se han conservado intactas y mantienen vivo el culto mariano en Rudki. La piedad al icono de Rudki, que tomo un nuevo impulso despues del ańo 1989, es un signo de la fe viva y del amor profundo de los cristianos de alli hacia la Virgen Maria. Con razon dicen que el culto de la Virgen Maria en el sanctuario de Rudki pone de manifiesto el espiritu filial del pueblo que quiere sentirse acogido y abrazado por su Madre siempre dispuesta de amar.Pozycja Modlitwa różańcowa „oparciem” dla actio liturgica koncepcja teologiczno-pastoralnaSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2021)Zaistnienie wcielonego Boga na ziemi w osobie Jezusa z Nazaretu umożliwiło prawdziwą i skuteczną liturgię. Zakorzeniony w Ofierze i Krwi Chrystusa kult chrześcijański (zob. Hbr 9, 11-28), jest sprawowany przez Chrystusa-Kapłana wraz z Jego Mistycznym Ciałem, tj. Kościołem (zob. KL 7) jako kult doskonały i całkowity. Ukształtowana w średniowieczu modlitwa różańcowa nie jest opozycyjną do liturgii formą modlitwy, ani też nie dorównuje jej w znaczeniu i celowości. Według nauczania papieży św. Pawła VI (1963-1978) oraz św. Jana Pawła II (1978-2005), różaniec stanowi „oparcie” (łac. fulcrum) dla liturgii, umożliwia bowiem orantom wejście w misteria zbawcze, których sprawcą jest sam Chrystus. Przez pobożną praktykę różańca wierni są najczęściej świadomi swej dziecięcej relacji z Bogiem, któremu za wstawiennictwem Najświętszej Maryi powierzają swoje życiowe potrzeby.Pozycja Nowosądecki modlitewnik „Złoty Ołtarz”. Treść i znaczenie pastoralneSzczych, Jan (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Published in Nowy Sącz in the 19-th century, the book of prayer entitled Złoty Ołtarz (The Golden Altar) is a valuable monument of the Polish catholic devotion. Externally, it is just a modest booklet described by its author M. Stasicki as a collection of worship and religious songs arranged for the use of the faithful. The prayer book contains prayers and devoted practices which could be used by the faithful, both in the private devoutness and the public forms of cult. The prayers and worships gathered in Złoty Ołtarz reflect the spirit of the Christian piety in that epoch. Among collected there forms of devotion we can find the morning and evening prayers, the vespers, private orations of the Holy Mass, special worships for the days of the week and the liturgical periods of the year, prayers in honor of the Holy Virgin Mary and the Saints, prayers for those who passed away and the different religious songs. In addition, in order to join the piety of the religiousness with faith and liturgical life of the Church, this book of prayer contains the liturgical calendar and provides the basic information from the catechism. For many years, the Book of Prayers from Nowy Sącz not only nourished a private devoutness of the faithful, but also created their special sensibility for the spiritual depth of liturgy of the Church. Feting a spiritual life of Christians, this publication shaped in their hearts and minds a conscience of the proximity of God the Saviour.Pozycja Sanktuaria Kościoła lwowskiegoSzczych, Jan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)