Przeglądaj wg Autor "Szlaga, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza filologiczna Iz 42,3bSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1982)Pozycja Atlasy biblijne. Przyczynek do historii kartografii biblijnejSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1973)Pozycja Chrystus i apostołowie jako fundament KościołaSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1971)Pozycja Chrystus jako nowy Adam w listach Pawła apostołaSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1975)Pozycja Cuda Jezusa w świetle najstarszego kerygmatu apostolskiego (Dz 2, 22)Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Die Eschatologie des Briefes an die HebräerSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Historyczna prawda genealogii Jezusa Chrystusa według św. MateuszaSzlaga, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1995)In Matthew’s Gospel genealogy is an introduction to Jesus’ history, therefore the title itself „book of beginnings” must be also treated as an introduction to the whole book. The genealogy given by St. Matthew presents a very interesting theological reflection on the descent of Jesus Christ. Jesus is a child of the whole human race — people who are good and evil. The source of Matthew’s genealogy is concrete historical data. However following the tendencies of his epoch Matthew made choices. He shows only those generations that he thought worth mentioning. Biblical genealogies constitute rather a literary genre than a historical or archival document although one must not exclude these values a priori. It should be firstly remembered that the authors and editors of biblical genealogies wanted to expose their theological sense more than their conformity to history, i. e. the presentation of actual continuity of generations. This applies to the two genealogies of Jesus Christ given in Matt 1:1—17 (in descending order) and in Luke 3:23b—38 (in ascending order). Matthew selected three times 14 generations from Abraham through David and the Babylonian deportation to Christ. It is a classical genealogy in form and in contents — biographical with some ethnic elements. The list of names at the beginning of Matthew’s Gospel testifies that Christ is the last link in the long chain of history of salvation. His time is the summit of messianic promises given to the nation of Israel in Abraham and David. By including two Gentile women, Rahab and Ruth, in Christ’s genealogy Matthew says that this is the history of all mankind (messianic universality) whose sin Jesus took on himself. This interpretation is also stressed by listing those fallen into disgrace as Tamar, Bathsheba, Manasseh and Amon (in Matthew’s Gospel — Amos).Pozycja Idea pokuty i nawrócenia w Starym TestamencieSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja Kronika Sekcji Biblijnej Wydziału Teologicznego KUL za rok akademicki 1974/75Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1976)Pozycja Kronika Szkoły Biblijnej przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim za rok akademicki 1977/78Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja Kronika Szkoły Biblijnej przy Wydziale Teologicznym KUL za rok akademicki 1976/77Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1978)Pozycja Ks. Marian Filipiak, Człowiek współczesny a Stary Testament. Lublin 1982 ss. 192. Seria: Jak rozumieć Pismo Święte. T. 1.Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Ks. Stanisław Mędala CM. Funkcja chrystologiczno-eklezjologiczna dialogów Jezusa z Żydami w czwartej Ewangelii; Ks. Janusz Frankowski. Nurty i kierunki rozwoju nowotestamentalnej myśli chrystologicznej w świetle Hbr 1, 3. W: Studia z biblistyki. T. 4. Akademia Teologii Katolickiej. Warszawa 1984 ss. 376Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Nowotestamentowa tradycja o MelchizedekuSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1983)Pozycja Powołanie i godność Arcykapłana Nowego Przymierza według Listu do HebrajczykówSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1978)Pozycja Powołanie w BibliiSzlaga, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1995)Pozycja Proroctwo Kajfasza (J 11,49-52)Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1981)Pozycja Roger Le Déaut. The Message of the New Testament and the Aramaic Bible (Targum). Biblical Institute Press. Roma 1982 ss. XII +71. Subsidia biblica 5.Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1986)Pozycja Rola καινός i νέος w teologicznym słownictwie Nowego TestamentuSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1976)Pozycja Struktura literacka perykopy o wskrzeszeniu Łazarza (J 11,1-44) i jej funkcja teologicznaSzlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1980)