Przeglądaj wg Autor "Szpet, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Badania podręczników do nauki religii w świetle zmian programowychSzpet, Jan (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)In 2008 the Minister for National Education accepted the new Basis for General Education, which caused that a revisal of the Basis for the Curriculum of Catechesis was necessary. In the amended form it was approved of by the Conference of the Episcopate of Poland in March 2010. This fact issues a challenge for catechists and handbook authors to reflect on the existing teaching aids. It is an opportunity to undertake both an in-depth theoretical analysis and empirical studies of the handbooks. Basically, studies of a handbook may be conducted in two planes: theoretical and empirical. The former one, basic in the study procedure, allows a confrontation of the features of the handbook with the assumed theoretical model, which makes it possible to provisionally assess it. The analysis is concerned with the assessment of the choice and correctness of its contents; with the definition of its aim and function, correctness of its structure, its conformity with the curriculum, methodical approach, and the quality of its layout. In empirical studies it is important to study the teaching and learning effects being the result of the use of the chosen handbook or its elements. Also, the effects may be compared of the use of several handbooks, or the teaching – learning effects without using them, or a comparison may be made of the effects of the use of other teaching aids. The basic question is: what to study and how to study it. The answer to the former of these questions is the object of studies that is characteristic from the didactic point of view. The answer to the latter one is concerned with study methods and tools useful in verification of handbooks.Pozycja Uaktywnienie współdziałania całego Kościoła warunkiem skutecznego oddziaływaniaSzpet, Jan (Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Ottonianum", 1995)Beunruhigende Erscheinungen in der Jugendszene erfordern ein scharfes Nachdenken der Erzieher und Eltern, um diesen Gefahren zu begegnen. Die Familie als natürliches Milieu des Wachsens und Reiferwerdens der jungen Menschen sollte überall dort unterstützt werden, wo sonst noch Erziehung stattfindet, u.a. im Religionsunterricht, der sich nicht auf die Religionsstunden in der Schule beschränken darf. Diese erzieherische Zusammenarbeit befindet sich heute - auch in Polen - in einer schweren Krise. Man kann einen Ausweg aus ihr finden, indem die Erzieher von der Notwendigkeit einer Zusammenarbeit überzeugt, wobei man sich auf die Wahrheit, das Gute und das Verantwortungsbewußtsein stützt. Ein weiterer Weg ist die Schaffung einer Lobby für die erzieherische Tätigkeit - als Ausdruck der Sorge um die Zukunft der Nation und der Kirche.Pozycja Wiara jako pierwszorzędny cel katechezySzpet, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)Na wiarę jako podstawowy cel katechezy wskazują dokumenty i doświadczenie Kościoła. Wiara ukazana w perspektywie tożsamości katechezy wymaga odnowionego spojrzenia na cały proces jej formacji. Trzeba rozpoznać trudności w realizacji celu oraz główne faktory dojrzałej postawy wiary. Znaczącą rolę w tym procesie odgrywa osoba i działanie katechety oraz wykorzystana pedagogia.Pozycja Wychowanie do pokuty i pojednaniaSzpet, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Przedmiotem refleksji jest wychowanie do pokuty i postawy pokutnej oraz przygotowanie do przeżywania sakramentu pokuty i pojednania. Autor zainspirował się bullą Ojca św. Franciszka Misericordiae vultus. Przedstawia aktualność podejmowanej problematyki, w świetle dokumentów ukazuje wychowanie do pokuty jako zadanie katechezy, a także niezbędne aspekty w przepowiadaniu katechetycznym. W dalszej części przybliża wymiary wychowania do pokuty, udział środowisk wychowawczych oraz praktyczną realizację tego wychowania, opierając się na Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i Programie nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Zakres refleksji został ograniczony do pierwszego etapu katechezy szkolnej.