Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Sztajerwald, Tomasz"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Kształtowanie się poczucia własnej wartości u dzieci w świetle teorii systemów rodzinnych Davida Fielda
    Sztajerwald, Tomasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)
    Celem niniejszego artykułu jest próba pokazania zależności między wzrastaniem w określonym systemie rodzinnym a kształtowaniem się poczucia własnej wartości. Wiele badań psychologicznych wskazuje na to, że miejscem, w którym tworzą się podstawy poczucia własnej wartości, jest rodzina. To właśnie w rodzinie dziecko tworzy obraz samego siebie na podstawie komunikatów, jakie są do niego wysyłane przez rodziców i domowników. Dopiero w następnej kolejności poczucie własnej wartości kształtuje środowisko, w jakim wychowuje się jednostka, czyli szkoła, grupa rówieśnicza czy miejsce zatrudnienia. Każda rodzina posiada zwykle pewną określoną strukturę, która powoduje, że można ją zaliczyć do konkretnego rodzaju systemu rodzinnego. Pojęcie systemu rodzinnego zostało zaczerpnięte z ogólnej teorii systemów Ludwiga von Bertalanffy’ego, która pozwala na wytłumaczenie procesów zachodzących w grupach społecznych, także w rodzinach, w całościowy sposób. Teoria systemów pozwala na dostrzeżenie zależności między zachowaniami jednostek wchodzących w skład podsystemów i tego, w jaki sposób oddziałują one na inne osoby w danym systemie. Według niej każdy z systemów rodzinnych w określony sposób oddziałuje na człowieka, szczególnie na dziecko, i kształtuje w efekcie jego poczucie własnej wartości. W niniejszym artykule oparto się na typologii systemów rodzinnych Davida Fielda, który wyróżnił kilka systemów: rodziny prawidłowej, chaotycznej, władzy, prawidłowej, nadopiekuńczej oraz uwikłanej. Artykuł przedstawia charakterystyki poszczególnych systemów rodzinnych, opisując jednocześnie implikacje wynikające z wychowywania się w każdym z nich.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi