Przeglądaj wg Autor "Szymik, Stefan"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bartosz Adamczewski, Hypertextuality and Historicity in the Gospels (European Studies in Theology, Philosophy and History of Religions 3; Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2013). Pp. 241. $60,95. ISBN 978-3-631-62898-0 (Hardcover). ISBN 978-3-653-03152-2 (e-Book)Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014)Pozycja Benedykta XVI hermeneutyka wiarySzymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)In the “Post-synodal apostolic exhortation Verbum Domini” Pope Benedict XVI discusses the application of biblical analysis that is based on historical research and theological exegesis, considering these methodological proceedings to be the most accurate for the inspired texts. This method is usually referred to in the apostolic exhortation as a hermeneutic of faith (VD 31, 35, 38, 39, 45, 47, 52). The author explains first the hermeneutic of faith as viewed by Benedict XVI, which consists in a combination of the dominant methodological currents: historical-critical approach and theological exegesis. Then, he proceeds to discuss some fundamental criteria necessary for the analysis of the Holy Scriptures, criteria proposed in the Dogmatic Constitution Dei Verbum no. 12. The Pope often stresses the significance of the exegetical criteria in the exhortation, and makes an appeal to apply them in biblical research. The last part of the article deals with the implications of the hermeneutic of faith for the biblical methodology, with a special emphasis on the practical use of the theological exegesis. The hermeneutic of faith proposed by Benedict XVI attracts the attention of catholic biblical exegesis to the immense hermeneutical tradition of the Church, especially to the exegesis of Church Fathers, and appeals to shape Christian life according to the inspiration of the Holy Spirit and to change this life into a testimony.Pozycja Być królem czy ojcem? Propozycja analizy narracyjnej i strukturalno-semiotycznej 2 Sm 18,1–19,9Szymik, Stefan; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)Pozycja Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego TestamentuSzymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)The author of the article sheds light on the most important aspects of the approach to the study of the biblical texts based on tradition, that is the history of the influence of the text – Wirkungsgeschichte. In the first part he shows the philosophical foundations (H-G. Gadamer) and the historical-theological origin of the method that is one more response to the shortcomings of historical-critical studies. In the next point various definitions and formulations of Wirkungsgeschichte are discussed that can be encountered in academic publications, especially written by German exegetes. The article is concluded with a critical evaluation of the approach from the point of view of Catholic hermeneutics and the theological-dogmatic principles formulated in the documents of the Catholic Church (cf. Dei Verbum 12).Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 1997/98Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999)Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 1998/99Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2000)Pozycja Literacki gatunek mowy św. Szczepana (Dz 7, 2-53)Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Matthew’s Theology of Light (Matt 4:15-16; 5:14-16; 6:22-23)Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Autor artykułu, posługując się głównie metodą historii redakcji, omawia trzy teksty pierwszej ewangelii, w których występuje terminologia światła. Najpierw, sięgając do zapowiedzi proroka Izajasza, św. Mateusz ukazał wystąpienie Jezusa w Galilei jako wielką światłość, która oświeca Izraela i ludy pogańskie (Mt 4, 15-16). Następnie został poddany analizie tekst kazania na Górze, w którym uczniowie Jezusa są przedstawieni jako światłość świata; ich światłość winna świecić przed ludźmi (Mt 5, 14-16). Na koniec autor omawia logion Jezusa o oku jako lampie dla ciała, zapewniającym wierzącemu światło wewnętrzne (lux internum) (Mt 6,22-28). Analizowane teksty zostały opracowane redakcyjnie przez ewangelistę, zaś „światłość” jest w nich terminem kluczowym. Według autora artykułu można mówić o specyficznej Mateuszowej teologii światła.Pozycja Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, Bd. I, TI. 2: Texte zum Johannesevangelium, hrsg. Udo Schnelle, unter Mitarbeit von Michael Labahn und Manfred Lang, Berlin-New York: Walter de Gruyter 2001, ss. V + 987.Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, Bd. I,1,1: Texte zum Markusevangelium (Hrsg. U. Schnelle, unter Mitarbeit von M. Lang – M. Labahn) (Berlin – New York: Walter de Gruyter, 2008). Ss. VIII, 879. € 148,00. ISBN 978-3-11-020030-0Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)Pozycja Podejście historyczno-religijne (analiza porównawcza) w egzegezie tekstów biblijnychSzymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)The author of the article deals with the comparative method in biblical exegesis. First he critically evaluates the results of the application of this method together with its principles and goals. In the second part of the article he analyzes the semantic range of the fundamental terms and opinions of different authors concerning the principles of religiohistorical comparison; then there follows his own conclusions concerning the application of the method. Finally, the author attempts to formulate his own description of the comparative method in biblical exegesis.Pozycja Podejście kanoniczne w interpretacji Pisma ŚwiętegoSzymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002)The author of the article discusses the most important aspects of the canonical approach in the interpretation of the Bible, which until now has been absent from Polish biblical literature. The presentation consists of four points. Firstly, historical development of canonical criticism is shown, first of all in B. S. Childs’ and J. A. Sanders’ works (1); next the most important methodological postulates of the new approach are presented: negative ones, i.e. criticism of historical-critical methodology (2), and positive ones, i.e. the most important norms of interpretation of biblical texts in the canonical approach (3). The article is concluded with a short discussion of critical and polemic opinions about B. S. Childs’ hermeneutic postulates (4). In the author’s opinion, the discussions led around the canonical approach reflect a much deeper problem that has been pervading Catholic and non-Catholic study of the Bible for years, namely, it makes exegetes realise the tension that exists between (post)positivist postulates of the historical-critical methodology and the inspired character of the biblical texts that are God’s living word. The only answer to the mentioned dichotomy may be a unanimous cooperation of the reason and faith in the domain of biblical studies (cf. John Paul II, the encyclical Fides et ratio, no 94).Pozycja Rola Ducha Świętego w procesie interpretacji BibliiSzymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999)Pozycja Sensy biblijne. Podział, charakterystyka, kontrowersjeSzymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2000)Pozycja Sprawozdanie z X Międzynarodowych Jesiennych Dni Biblijnych „Natchnienie Pisma Świętego”, KUL, Lublin, 22-23 października 2014Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015)Pozycja Struktura literacka mowy świętego Szczepana (Dz 7, 2-53)Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1988)St. Stephen’s speech (Ac. 7, 2-53) is among the more difficult texts in the Acts; this can be gathered from the many disagreements among commentators. One of the disputed points concerns its literary composition, its internal literary structure. Mast writers have not attached much importance to the problem, judging the chronology to constitute a sufficient criterion for the division of the speech. Representatives of the formgeschichte school, who have concentrated on the study of the deep structure of the text (diachronic analysis), neglected the question of its literary composition. Yet current research shows ever more forcefully that Stephen's speech needs to be studied also from the viewpoint of its literary and theological unity (synchronic analysis). This is so because the speech has a logical and purposely designed internal structure, a literary structure. It is the aim of this article to discover that internal structure. Apart from chronological and thematic criteria we have taken into account also the linguistic and stylistic characteristics of the speech. Our study reveals that the first major part of the speech covers the earliest history of Israel, from Abraham until the death of the last of Jacob's sons (vv. 2-16). The next part concentrates solely on the events of Moses' life (vv. 17-36); a noteworthy point about this part is its emphatic conclusion, where Moses is proclaimed to be the liberator of Israel (vv. 35-36). The third part of the speech is more varied in content, but the theme of the people and their attitude towards Moses and towards religious cult is dominant (vv. 37-50). Particularly remarkable is the beginning of this part, which is introduced by the promise of the coming of another prophet like Moses (v. 37), a point that has a variety of important justifications. The speech closes with violent invective against the Jews (vv. 51-53). This final invective stands in contrast to the other three parts of the speech; at the same time, however, there is an interdependence here, based on shared themes and motifs (vv. 2-50, 51-53).Pozycja Textkritische und exegetisch-theologische Untersuchung zu 1 Kor 15, 49Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Autor artykułu przeprowadza krytykę tekstu 1 Kor 15, 49 i jednocześnie wskazuje na teologiczne konsekwencje przyjętego rozwiązania. W pierwszej kolejności omawia świadectwa zewnętrzne 1 Kor 15, 49, w tym obszernie cytaty w. 49 w pismach ojców Kościoła, oraz stanowisko wydawców tekstu krytycznego, a w zakończeniu przeprowadza krytykę wewnętrzną analizowanego wersetu. Mimo przekonującej wymowy świadectw zewnętrznych na korzyść lekcji φορέσωμεν („nośmy wizerunek”) dwa najnowsze wydania krytyczne tekstu Nowego Testamentu przyjmują dużo gorzej poświadczony wariant φορέσωμεν („będziemy nosić wizerunek”), opierając się głównie na krytyce wewnętrznej wersetu i jego kontekstu. Jednakże w świetle przeprowadzonych analiz stanowisko wydawców tekstu krytycznego jest wątpliwe, bowiem nie tylko świadectwo zachowanych starożytnych odpisów 1 Kor 15, 49, ale także cytaty tego wersetu w pismach ojców Kościoła do końca IV wieku poświadczają niewątpliwie lekcję trudniejszą φορέσωμεν. Natomiast argumenty krytyki wewnętrznej nie są przekonujące, gdyż obydwa warianty tekstowe w. 49 poprawnie wpisują się w kontekst i obydwa dają dobry sens tekstu. W związku z tym autor artykułu pyta o znaczenie, zakres i granice krytyki wewnętrznej tekstu biblijnego oraz nakreśla dalsze kierunki badań nad 1 Kor 15, 49.Pozycja The Corinthian Opponents of the Resurrection in 1 Cor 15:12. The Epicurean Hypothesis ReconsideredSzymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)The paper contributes to the discussion regarding the Corinthian opponents of the resurrection of the dead (1 Cor 15:12). In particular, it attempts to re-examine the thesis of the Epicurean framework of this controversy. The first part focuses on the main lines of interpretation of 1 Cor 15:12 and the presentation of the Epicurean thesis. It is followed by an analysis of Paul’s polemical statements against the thesis of his Corinthian opponents, “there is no resurrection of the dead” (1 Cor 15:12; cf. vv. 19, 29-34, 35). It is assumed that Paul clearly says that his opponents deny a bodily resurrection and future life – there is nothing after death. The third part of the paper reconsiders some hermeneutic factors concerning the identity of the Corinthian opponents of the resurrection. 1 Cor 15 contains terminological and ideological parallels to Epicureanism, especially, by way of opposition. Yet, the valuation of these data remains an open question.Pozycja Thomas Söding, Wege der Schriftauslegung. Methodenbuch zum Neuen Testament. Unter Mitarbeit von Cristian Münch, Freiburg-Basel-Wien: Herder 1998, ss. 350.Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2000)