Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Szymik, Stefan"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Bartosz Adamczewski, Hypertextuality and Historicity in the Gospels (European Studies in Theology, Philosophy and History of Religions 3; Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2013). Pp. 241. $60,95. ISBN 978-3-631-62898-0 (Hardcover). ISBN 978-3-653-03152-2 (e-Book)
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014)
  • Miniatura
    Pozycja
    Benedykta XVI hermeneutyka wiary
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)
    In the “Post-synodal apostolic exhortation Verbum Domini” Pope Benedict XVI discusses the application of biblical analysis that is based on historical research and theological exegesis, considering these methodological proceedings to be the most accurate for the inspired texts. This method is usually referred to in the apostolic exhortation as a hermeneutic of faith (VD 31, 35, 38, 39, 45, 47, 52). The author explains first the hermeneutic of faith as viewed by Benedict XVI, which consists in a combination of the dominant methodological currents: historical-critical approach and theological exegesis. Then, he proceeds to discuss some fundamental criteria necessary for the analysis of the Holy Scriptures, criteria proposed in the Dogmatic Constitution Dei Verbum no. 12. The Pope often stresses the significance of the exegetical criteria in the exhortation, and makes an appeal to apply them in biblical research. The last part of the article deals with the implications of the hermeneutic of faith for the biblical methodology, with a special emphasis on the practical use of the theological exegesis. The hermeneutic of faith proposed by Benedict XVI attracts the attention of catholic biblical exegesis to the immense hermeneutical tradition of the Church, especially to the exegesis of Church Fathers, and appeals to shape Christian life according to the inspiration of the Holy Spirit and to change this life into a testimony.
  • Miniatura
    Pozycja
    Bezżenność Jezusa Chrystusa jako znak i wezwanie
    Szymik, Stefan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000)
  • Miniatura
    Pozycja
    Biblijne świadectwa o godności Maryi w lex orandi Kościoła
    Szymik, Stefan; Pałęcki, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)
    Maryja jest ikoną chrześcijańskiej wiary i obiektem szczególnej czci. Jest tak, chociaż brak wyraźnych śladów kultu maryjnego w tekstach biblijnych. Niemniej późniejszy rozwój pobożności maryjnej ma swoje źródła właśnie w Biblii, czego dowodzą teksty liturgiczne. Ten teologiczny fenomen recepcji maryjnych tekstów biblijnych w lex orandi Kościoła stanowi przedmiot przedłożonych analiz. O kolejności i strukturze analiz zdecydowały wypowiedzi trzech postaci biblijnych: anioła Gabriela (Łk 1,26–38), krewnej Elżbiety (Łk 1,39–45) i anonimowej kobiety z tłumu (Łk 11,27–28). Na drodze badań interdyscyplinarnych, na bazie metody historyczno-krytycznej uzupełnionej o analizy narracyjne i kontekstualno-opisowe, artykuł naświetla oddziaływanie orędzia biblijnego (Wirkungsgeschichte) na liturgię Kościoła na przykładzie godnościowych tytułów Maryi w lex orandi Kościoła na przestrzeni wieków. Okazuje się, iż słowa postaci biblijnych były istotną podstawą rozwoju pobożności maryjnej. W świetle Biblii Maryja jest szczęśliwą (μακαρία), błogosławioną (εὐλογημένη) i pełną łaski (κεχαριτωμένη) Matką Pana (Łk 1,43). Celebracja tej prawdy w akcie liturgicznym owocowała w ciągu wieków jeszcze pełniejszym poznaniem wielkiej godności Maryi.
  • Miniatura
    Pozycja
    Być królem czy ojcem? Propozycja analizy narracyjnej i strukturalno-semiotycznej 2 Sm 18,1–19,9
    Szymik, Stefan; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)
  • Miniatura
    Pozycja
    Church Tradition and Its Biblical Foundations in the Teaching of Joseph Ratzinger/Benedict XVI. An Outline of Problems
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)
    The Tradition of the Church has been a vital part of the Christian faith since the apostolic age. It has its tangible, historical basis in Scripture, but at the same time, it is a supernatural, living and ever-present reality of the Church. Because of its relevance to Christian life, tradition is also a frequently debated theological topic in Catholic and Protestant theological circles. As a theologian, Joseph Ratzinger/Benedict XVI created and offered the Church his concept of the Tradition of the Church, and that theological proposal is the subject of the present analyses. They aim to describe the sources, the essence and the constituent elements of the sacred Tradition of the Church in Ratzinger’s lectures with particular reference to its biblical basis. A methodologically correct way of dealing with the issue at hand is a historical and, at the same time, theological analysis, since the subject of the study is the Church as a supernatural reality of the community of believers past and present. This article first discusses Joseph Ratzinger’s publications on the Tradition of the Church, proceeding afterwards to present the essential elements of his understanding of Tradition and, finally, describing its biblical foundations. For Joseph Ratzinger/Benedict XVI, Tradition is the constant actualisation of Jesus’ presence in the Church, the memory of him, but also the living experience of salvation.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Czyńcie sobie ziemię poddaną” (Rdz 1,28). Cywilizacyjny postęp ludzkości w świetle Rdz 1–11
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017)
    Autor artykułu pyta o biblijno-teologiczne podstawy panowania człowieka nad światem stworzonym (Rdz 1,26-28) i szerzej – o biblijne podstawy cywilizacyjnego postępu ludzkości Zasadniczym źródłem tego biblijno-teologicznego studium jest Księga Początków (Rdz 1–11). W pierwszej części zostały poddane analizie czasowniki hebrajskie, które wyrażają nałożony na człowieka nakaz Boży „panowania” (ררה) i „czynienia poddaną” (כבש) ziemię (Rdz 1,26-28). Następnie autor omawia teksty, w których obecna jest idea rozwoju cywilizacyjnego ludzkości (por Rdz 4,2-4 17-22; 9,1-7 20-27; 11,1-9), by na koniec zapytać o granice władzy człowieka nad światem stworzonym. Zdaniem autora pierwsze ograniczenie wynika z natury człowieka będącego reprezentantem i współpracownikiem Boga na ziemi (imago Dei), który urzeczywistnia swoją władzę w Jego imieniu. Drugim wyznacznikiem władzy człowieka jest fakt, że świat stworzony został powierzony całemu rodzajowi ludzkiemu i wszyscy ludzie są beneficjentami świata stworzonego.
  • Miniatura
    Pozycja
    Gniewne oblicze Pana. Hermeneutyka kilku biblijnych kolokacji
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)
    Autor omawia wybrane kolokacje biblijne, za pomocą których autorzy natchnieni Starego Testamentu przedstawiali niełaskę i gniew Boga, także Jego nieobecność w ludzie Bożym. Istotnym, specjalnym składnikiem tych wypowiedzi jest antropomorfizm „oblicze Pana” wskazujący na Boga uzupełniony o wybrane czasowniki hebrajskie Pierwsza fraza („zwrócę me oblicze przeciw” – נתן את־פני ב) występuje w Starym Testamencie tylko kilka razy. Idiom opisuje stanowcze działanie Boga skierowane przeciw jednostce lub społeczności Izraela łamiących postanowienia Prawa i zawarte przymierze. Kolejne wyrażenie („ukryć me oblicze przed” – סתר פני מן) spotykane jest w Starym Testamencie dużo częściej, głównie w dwóch kontekstach: lamentacji jednostki oraz w wołaniach całego ludu. Ukrycie się Bożego oblicza oznacza chwilową lub trwałą nieobecność Boga w życiu jednostki i całego narodu, czasem doświadczenie Bożego gniewu. W trzeciej części omówione zostały dwie inne kolokacje: „odrzucić od mego oblicza” (hebr. שלך מעל פני) oraz „odtrącić od mego oblicza” (סור מעל פני). Obydwa wyrażenia opisują zerwanie relacji między Bogiem a narodem wybranym, czego zewnętrznym znakiem były deportacje, kolejno Izraela i Judy (722 i 586 przed Chrystusem). Ostatecznie jednak odwrócenie, ukrycie się i nieobecność Boga, a nawet jego gniew nie mają charakteru trwałego i nieodwracalnego, zwyciężają bowiem Boża łaskawość i miłosierdzie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego Testamentu
    Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)
    The author of the article sheds light on the most important aspects of the approach to the study of the biblical texts based on tradition, that is the history of the influence of the text – Wirkungsgeschichte. In the first part he shows the philosophical foundations (H-G. Gadamer) and the historical-theological origin of the method that is one more response to the shortcomings of historical-critical studies. In the next point various definitions and formulations of Wirkungsgeschichte are discussed that can be encountered in academic publications, especially written by German exegetes. The article is concluded with a critical evaluation of the approach from the point of view of Catholic hermeneutics and the theological-dogmatic principles formulated in the documents of the Catholic Church (cf. Dei Verbum 12).
  • Miniatura
    Pozycja
    Jesus’ Intitulation of God as Abba: Its Sources and Impact on the Idea of the Fatherhood of God in the New Testament
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)
    In the article, the author discusses Jesus’ intitulation of God as Abba and its impact on the idea of God’s fatherhood in the New Testament writings. Responding to the recent criticism of J. Jeremias’s theses (cf. B. Chilton, M.R. D’Angelo), he tries to show that without the initial source, which was Jesus of Nazareth and his public teaching, the dynamic expansion of the idea of God’s fatherhood in the New Testament would not be possible. After a brief presentation of J. Jeremias’s ground-breaking opinion on Jesus’ filial relation to God as Father, encapsulated in the “Abba, Father” cry (Mk 14:36), a second section analyses the texts of the Hebrew Bible and Second Temple Judaism that explore the theological idea of God as Father. The third part focuses on the NT witnesses to God’s fatherhood, i.e. God both as the Father of Jesus Christ and the Father of all believers (υἱοθεσία). In conclusion, the literary evidence preserved in the NT writings and rational arguments point to Jesus of Nazareth as the source and starting point of the NT idea of God’s fatherhood. Jeremias’s study is still valid, and the address “Abba-Father” uttered by the historical Jesus remains the most concise and fullest expression of his filial relation to God.
  • Miniatura
    Pozycja
    Joanna Nowińska, Co słyszysz poza słowem? „Sound design” Apokalipsy św. Jana (Rozprawy i Studia Biblijne 47; Warszawa: Vocatio 2016). Ss. 214. PLN 65. ISBN: 978-83-7829-217-3
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 1997/98
    Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 1998/99
    Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2000)
  • Miniatura
    Pozycja
    Literacki gatunek mowy św. Szczepana (Dz 7, 2-53)
    Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)
  • Miniatura
    Pozycja
    Matthew’s Theology of Light (Matt 4:15-16; 5:14-16; 6:22-23)
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)
    Autor artykułu, posługując się głównie metodą historii redakcji, omawia trzy teksty pierwszej ewangelii, w których występuje terminologia światła. Najpierw, sięgając do zapowiedzi proroka Izajasza, św. Mateusz ukazał wystąpienie Jezusa w Galilei jako wielką światłość, która oświeca Izraela i ludy pogańskie (Mt 4, 15-16). Następnie został poddany analizie tekst kazania na Górze, w którym uczniowie Jezusa są przedstawieni jako światłość świata; ich światłość winna świecić przed ludźmi (Mt 5, 14-16). Na koniec autor omawia logion Jezusa o oku jako lampie dla ciała, zapewniającym wierzącemu światło wewnętrzne (lux internum) (Mt 6,22-28). Analizowane teksty zostały opracowane redakcyjnie przez ewangelistę, zaś „światłość” jest w nich terminem kluczowym. Według autora artykułu można mówić o specyficznej Mateuszowej teologii światła.
  • Miniatura
    Pozycja
    Modlitwa apostolska św. Pawła
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)
    The present paper presents the most important items of Paul's apostolic prayer. The inquiry was concerned first with the biblical termsfor Paul's prayers (l) and its formal classification; the main forms are thanksgiving, blessing, and intercession (2). Than there follow some typical features of Paul's apostolic prayers (3). The last step focuses on the theological aspects of Paul 's prayers, which have theocentric, christological and pneumatical issues (4). The concluding statement is that Paul's prayer was not a part of his life; it was his whole life in Christ.
  • Miniatura
    Pozycja
    Nauka Vaticanum II o natchnieniu i prawdzie Pisma Świętego w recepcji biblistyki polskiej
    Szymik, Stefan (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2013)
  • Miniatura
    Pozycja
    Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, Bd. I, TI. 2: Texte zum Johannesevangelium, hrsg. Udo Schnelle, unter Mitarbeit von Michael Labahn und Manfred Lang, Berlin-New York: Walter de Gruyter 2001, ss. V + 987.
    Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)
  • Miniatura
    Pozycja
    Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, Bd. I,1,1: Texte zum Markusevangelium (Hrsg. U. Schnelle, unter Mitarbeit von M. Lang – M. Labahn) (Berlin – New York: Walter de Gruyter, 2008). Ss. VIII, 879. € 148,00. ISBN 978-3-11-020030-0
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)
  • Miniatura
    Pozycja
    Podejście historyczno-religijne (analiza porównawcza) w egzegezie tekstów biblijnych
    Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)
    The author of the article deals with the comparative method in biblical exegesis. First he critically evaluates the results of the application of this method together with its principles and goals. In the second part of the article he analyzes the semantic range of the fundamental terms and opinions of different authors concerning the principles of religiohistorical comparison; then there follows his own conclusions concerning the application of the method. Finally, the author attempts to formulate his own description of the comparative method in biblical exegesis.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi