Przeglądaj wg Autor "Szymonik, Marian"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Antropologia chrześcijańska w służbie ludzkiej godnościSzymonik, Marian (Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie, 2013)L’article porte sur un aspect actuel très important qui est la compréhension de la dignité humaine d’une façon philosophique. Particulièrement on se concentre sur une justification philosophique de la dignité de l’être humain. Le christianisme comme religion personnaliste, admettant une conception de Dieu personnel et celle de l’être humain, est apte à montrer la dignité et la majesté de l’homme dans le monde pluraliste. D’un côté intellectuel, la dignité humaine peut être justifiée d’une façon satisfaisante à l’aide des outils de la métaphisique classique. Cependant la culture cotemporaine en analysant l’existance humaine évite de s’y rapporter. Alors on a besoin de promouvoir une compréhension métaphisique de la dignité humaine.Pozycja Antropologia chrześcijańska wyzwaniem i szansą dla współczesnej kulturySzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2008)Pozycja Czy fundament tradycyjnych wartości wytrzyma ciężar nowych czasów?Szymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2009)Pozycja Etyka, cz.1: „Koncepcje etyki”, ss. 439+1; cz.2: „Filozoficzna etyka życia spełnionego”, ss. 633+1, red. ks. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.Szymonik, Marian (Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie, 2016)Pozycja Filozoficzne uwarunkowania nihilizmu teoretycznego i praktycznego w kontekście myśli Vittorio PossentiegoSzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2021)The article presents Vittorio Possenti’s philosophical thought concerning nihilism. The Italian philosopher first shows the different varieties of nihilism and provides a more in-depth analysis of theoretical and practical nihilism. Theoretical nihilism has its origin in the depravity of theoretical reason and the modern rejection of classical metaphysics. Every variety of nihilism has its root in speculative nihilism. The basis of practical nihilism is the depravity of practical reason. The consequence of this is an erroneous perception of human freedom and rejection of the idea of good as the supreme ethical category. In practical nihilism there is also no place for the concept of natural law. On the ground thus formed, legal and political nihilism arises in a social context.Pozycja Filozoficzno – kulturowe uwarunkowania wiary w encyklice „Lumen fidei”Szymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2014)Papal Encyclical is opened with the discussion of the illusory light. The author of the encyclical notes that in the modern era the light of faith is regarded to be insufficient. Modern man boasts of his independence and reason. In this context, faith is associated with darkness and ridiculed. Many Christians also treat faith as an escape. Today we can observe the aestheticization of religion, which is linked with the above understanding of faith. While according to the message of the encyclical, every human being needs a powerful light of faith that is able to enlighten the whole of human life. According to the Holy Father, the crisis of truth, especially its relativization and subjectivation, has also impact on the weakening of the modern day religion. The encyclical also emphasizes the relationship between truth and love. Authentic love needs truth, but the truth needs also love, without which it becomes impersonal and cold. Francis Pope also recalls that the Christian faith has brought into human culture the category of human dignity. Faith is a personal and interpersonal reality. Understood in this way, according to the author of the encyclical, faith is the light for the social life and helps to find the right patterns of human development.Pozycja Francis Fukuyama, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przekł. Bartłomiej Pietrzyk, Kraków, Wydawnictwo Znak 2004, 312 s.Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Główne wątki antropologii filozoficznej Bogdana SuchodolskiegoSzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2001)Pozycja Godność człowieka w społeczeństwie obywatelskimSzymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2007)Pozycja Halina Perkowska, Postmodernizm a metafizyka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2003, 303 s.Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja I. Andrzejuk, A. Andrzejuk, Tomasz z Akwinu jako etyk, Wydawnictwo von borowiecky, Warszawa 2021, 171+1s., ISBN: 9788366480315.Szymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2022)Pozycja Ideał nauczyciela w traktacie „De magistro” św. Tomasza z AkwinuSzymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Kryzys autorytetu a kryzys religijnościSzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2012)Pozycja Kryzys wartości we współczesnej kulturzeSzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2002)Pozycja Ku antropologii adekwatnej. Jana Pawła II filozofia człowiekaSzymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2003)Pozycja Ład społeczny w kontekście przemian cywilizacyjnych współczesnej PolskiSzymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Leszek Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, tłum. Dorota Zańko, Wydawnictwo Znak, Kraków 2014, ss. 135+9.Szymonik, Marian (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2015)Pozycja Mieczysław A. Krąpiec, Człowiek i polityka, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2007, 352 + 8 s.Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Pozycja Moralny wymiar działalności politycznejSzymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Perspektywy antropologiczne w encyklice „Spe salvi”Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2009)