Przeglądaj wg Autor "Tabor, Dariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja In Search of Expression of Faith: Two Complementary Ways in the Central Europe – Art and MysticismTabor, Dariusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2011)The one of the most important trends of medieval culture was the tension between faith and its expression. This text explains how two parts of the medieval culture – art and mysticism was becoming the manifestation of faith. The picturing legend of saint Hedwig contains the miniature which represents God the Father entrusting Gabriel the mission, God the Father holding Jesus Child and archangel Gabriel announcing to Mary. The descending line, in which these pictures are disposed corresponds with the descending structure of the first sermon from the cycle In laudibusvirginis Mariae of Saint Bernard of Clairvaux. Bothe express the mystery of Incarnation. The retable from Świeżawa represents the Trinity as the Throne o f Grace (Sedesgratiae). In facts it represents God the Father displaying the crucified Christ. Two texts of mysticism converge on the content of this picture. Johannes Marienwerder (Jan of Kwidzyn) describes three ways of God’s cognition: way of reasoning, way of devotion and way of glorification. The prayer of Wladislaus, king of Bohemy and Hungary has also the Trinitarian structure – the praying person mentions the Father as Creator, the Son as savior and The Holy Spirit acting in Baptism. The nailed lamb from the retable quarter of Torun, named Quinitas is the integrating symbol, who connects the persons of picture. He symbolizes the crucified Christ and the Christ present in the Eucharist. The lamb from the mystical vision of Mechtild of Magdeburg holds the similar meaning. The press of wine – the wall painting in the Franciscan cloister in Cracow represents the situation, in which the blood of Christ flows from the basin of press to the mass chalice. It correspond with the theological explanation of eucharistie transformation in the work of Johannes Isner “Expositiomissae” Gertrude of Helfta recognizes the consecrated wine as a manifestation of love of Christ to his bride – Churche. The retable of Brzeg – Vir Dolorum represents the suffering Christ. Mechtild of Magdeburg displays the similar vision of the suffering Savior in her writings.Pozycja Kolekcje chrześcijaństwa w średniowieczu – próba odczytania znaczenia na podstawie wybranych przykładówTabor, Dariusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)Niniejszy tekst rozważa znaczenie i treść trzech typów średniowiecznych kolekcji kościelnych – skarbców, bibliotek i zbiorów relikwii. Przypadkiem szczególnym są prywatne zbiory osób należących do elit. Jednakże średniowieczne kolekcje chrześcijańskie poprzedzone były poprzez pogańskie zwyczaje gromadzenia przedmiotów wyłączonych z codziennego użytku w grobach. Przytoczono jako przykłady grób Childeryka w Tournai i grób Raedwalda w Sooton Hoo. Skarbiec zawierał przedmioty służące sprawowaniu liturgii oraz regalia – symbole władzy królewskiej. Miały one symbolizować jedność regnum i sacerdotium, głównych rzeczywistości społecznych średniowiecza. Biblioteka – kolekcja książek stanowiła zbiór narzędzi do nauczania i prowadzenia badań naukowych. Zbiór relikwii był obrazem nadprzyrodzonej wspólnoty świętych – osób zbawionych oraz uobecniał jej chwałę przed oczami wiernych. Kolekcja różnorodnych przedmiotów – książek, relikwii, klejnotów, przedmiotów liturgicznych – należąca do uczonego albo do osoby sprawującej władzę spełniała wyjątkową rolę i niosła szczególne znaczenie. Ujawniała ona intelektualne preferencje tej osoby oraz religijne i duchowe wartości, jakimi ona żyła. Znaczenie kolekcji zostało opracowane przez Krzysztofa Pomiana. Twierdził on, że kolekcja jest pośrednikiem między sferą widzialną i niewidzialną, między rzeczywistością śmiertelnych i rzeczywistością nieśmiertelnych. Jednakże koncepcja Krzysztofa Pomiana wydaje się niewystarczająca wobec zawartości, ról i znaczeń wyżej przeanalizowanych kolekcji średniowiecznych. Możliwe jest jednakże zastosowanie do opisu i interpretacji kolekcji pojęć epifanii i znaku czasu.Pozycja Średniowieczna retoryka jako czynnik kształtujący sztuki plastyczne. Przegląd podstawowych problemówTabor, Dariusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2012)In the Middle Age the rhetoric was one of the seven liberal arts. Its position in the medieval culture Has been confirmed by Cassiodor, Isidor of Sevilla, Augustin of Hippona and Martianus Capella. The medieval rhetoric was composedof five parts: inventio (invention), dispositio (disposition), elucutio (elocution), memoria (memory) and pronuntiatio (pronuntiation). Only three of them exertet real influence on the fine arts. Inventio controlled the proces of choice of the ideas, which have benn represented by images in work of arts. Dispositio collocated the images in the whole structure of work of art. Elocutio applicated some rhetorical figure in order to communicate some massages throughout the images. In the Middle Ages existed two sources, which inspired the mediewal rhetoric. The fitst Skurce was the ancien, greek and roman rhetoric, the second – the semitic, biblical rhetoric. In the Bible exist two important literary and rhetorical structures – the parallelism and the centripetal construction. These structures influenced some models of composition of narrative cycles and series of images. Rhetor – a hypothetical personage, educated in trivium and quatrivium and expert in the rhetoric, played important role in the mediewal culture. He collaborated with artist and he applicated the rhetorical methods and rhetorical figure in the creation of works of art.