Przeglądaj wg Autor "Tomczak, Ryszard"
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Autosoteryzm - globalnym zagrożeniem współczesnego człowieka w świetle encyklik papieża Jana Pawła IITomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2008)Pozycja Biblijna terminologia i pojęcie cuduTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1995)Pozycja Boskie posłannictwo Jezusa w kontekście Jego proklamacji Ewangelii ubogichTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1998)Pozycja Cud znakiem boskiego posłannictwa JezusaTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Ancient theology took miracle in terms of a divine proof of the mission of Jesus. The traditional reasoning from miracle was the following: only God can make miracles; if somenone makes miracles, he must then come from God. Contemporary theology approaches to the question of miracles in a different way. The source of this new approach is the development of biblical and patristic theology along with such currents as: existentialism, phenomenology, and hermeneutics. The author has presented this new approach to the understanding of miracle and its function on the basis of an analysis of Christological titles (Son of David, Saint of God, Son of Man, the Master, the Lord, the Prophet of the eschatological times), as well as on the basis of miracles in which Jesus revealed himself as sent from God or even equal to Him (He is the Lord of sabbath, has the power to absolve from sins), and on the basis of the fundamental kinds of miracles (healings, raising people from the dead, exorcisms, supernatural miracles). This is the contemporary approach to miracles. In contradistinction to a traditional standpoint according to which miracle, has always been a proof for the divine mission of Jesus, the contemporary theologico-fundamental discussions assume the attitude that miracle on the one hand reveals Him as the divine Legate, and on the other motivate His claims. The contemporary function of miracle as a proof has to give way to the function of miracle as a sign which falls under an interpretation. Miracle bearing the structure of a sign has a double dimension: external (empirical) and internal (content, sense). While analyzing miracle one has to take into account both dimensions. Similarly, one should inclusively take both its functions: revealing and motivating, since they complement each other. Miracle alone does not decide about the absolute character of our proving the divine mission of Jesus, but puts into a row other signs of a similar argumentative power, such as prophecy, biblical arguments or the very resurrection. Miracle is then a sign but not exclusive, absolute, the only sign of the divine mission of Jesus of Nazareth. Having made this operation in contemporary theology, miracle has not lost its argumentative power but gained in proportion as it occurs linked with other arguments. Then it possesses a decisive argumentative, motivative and identity power in justifying the divine mission of Jesus of Nazareth.Pozycja Eklezjogeneza i kształtowanie się władzy religijnej pierwotnego Kościoła w interpretacji przedsoborowych polskich teologówTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2004)Pozycja Eklezjogeneza w interpretacji współczesnych polskich teologówTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2006)Pozycja Funkcja wiary w cudach biblijnychTomczak, Ryszard (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2015)Celem artykułu było omówienie relacji cudów Jezusa do wiary. Postawiono tezę: czy cud może doprowadzić do zaistnienia wiary, czy wiara jest uprzednia w stosunku do cudu? W punkcie pierwszym omówiono kwestię potrzeby zaistnienia wiary uprzedniej, która stoi u podstaw zrozumienia cudów Jezusa. Aby zrozumieć działalność taumaturgiczną, która jest zapodmiotowana w Nim, trzeba posiadać przynajmniej wstępne rozumienie wymiaru zbawczego cudu. Następnie podjęto temat cudu, który jest wezwaniem do wiary. W cudzie-znaku Bóg manifestuje swoją obecność; objawia się On w celach zbawczych człowieka. Stąd cud jest ofertą skierowaną do człowieka. Boża oferta ujawnia się dyskretnie, stąd człowiek musi być „wyczulony” na Jego znaki by je w właściwie przyjąć i odczytać. W cudach Jezusowych ujawnia się także wymiar łaski. Łaska pełni rolę przygotowawczą wobec decyzji wiary. Łaska Boża oświeca rozum, aby właściwie rozpoznać treść cudu. Na końcu rozważań omówiona została problematyka relacji cudu do Objawienia. W dawniejszej apologetyce, cuda Jezusa stanowiły argument dowodowy na pewność Objawienia. Współczesna teologia fundamentalna dostrzega w cudzie znak Bożego wezwania do wiary. Dlatego cuda Jezusa stanowiąc część Objawienia, objaśniają je i objawiają apel Boży wyrażony w taumaturgii Jezusa. W tego rodzaju ujęciu cudów Jezusa nie dochodzi do przekreślenia jego funkcji motywacyjnej, wręcz przeciwnie, funkcja motywacyjna cudu zostaje wzmocniona i ubogacona, chociaż ze strony adresata cudu (człowieka) potrzebny jest pewien wysiłek, aby odczytać ten znak Boga.Pozycja Godność mesjańska Jezusa na podstawie perykopy poselstwa Jana Chrzciciela (Mt 11,2-6 i Łk 7,18-23). Analiza historyczno-literackaTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1995)Pozycja Historia interpretacji pytania uczniów Jana Chrzciciela (Mt 11, 2-4 i Łk 7, 18-23)Tomczak, Ryszard (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1994)Pozycja Królestwo Boże w nauczaniu JezusaTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1997)Pozycja Mesjańska funkcja tekstów izajaszowych zawartych u Mt 11, 5 -6 i Łk 7, 22-23Tomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1999)Pozycja Nauczycielska działalność Jezusa ChrystusaTomczak, Ryszard (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1993)Pozycja New Age wyzwaniem dla KościołaTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2000)Pozycja Ogólnopolski zjazd wykładowców teologii fundamentalnejTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1995)Pozycja Rewelatywna funkcja cudów w Pięcioksięgu MojżeszowymTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2005)Pozycja Rozwój idei mesjańskiej w Starym TestamencieTomczak, Ryszard (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1993)Pozycja Św. Jan Chrzciciel herold Jezusa ChrystusaTomczak, Ryszard (Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne, 1994)Pozycja Typologia cudów Jezusa w świetle współczesnej literatury teologicznejTomczak, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)