Przeglądaj wg Autor "Twardy, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bibliografia na temat Eucharystii w języku polskim z lat 1964-2005Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2005)Pozycja Bp Ignacy Dec. Słodkie jarzmo i lekkie brzemię. Rekolekcje dla kapłanów wygłoszone w Przemyślu w dniach 6-9 lipca 2011 roku. Świdnica: Wydawnictwo Diecezji Świdnickiej 2013 ss. 132 + 2. ISBN: 978-83-63964-16-0.Twardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Czym homilia nie jest ‒ błędy w jej głoszeniuTwardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)The Homiletic Directory (HD) is the sign of the special care of the Church for the high level of the homily preaching. The authors of the document stress the nature, purpose and functions of homily and firmly stand against unproper grasping of this prioritary form of proclamation of the Word of God (HD 6). (1) That is why the homily shouldn’t be identified with a conference or lesson, a thematic sermon on some abstractive subject – and shouldn’t be treaten as the catechetical teaching. Those forms of word ministry as a rule take place outside liturgy and are not closely connected with the purpose and the content of celebrated mystery. The relation of homily with the Biblical texts doesn’t mean however that the homilist ought to practice the exegesis exercises given from the lecturn – and lead the faithful into its scientific secrets. Although the preacher of the Word of God from his devotion is the witness of faith, his personal testimony, however, shouldn’t veil the proclaimed kerygma. It should be stated however, that the actual exegesis achievements, doctrinal insructions and personal homilist’s testimony may also be efficient as the elements of good homily (HD 7). (2) The homily level may also be deteriorated by such factors as: its neglectful preparation, wrong reading of sense of Biblical text, offering the faithful the shallow content in its doctrinal and moral meaning (HD 157.21). Similarly, the authors of the Directory citisize “specialistic theological language unknown to the listeners” – which is used in homilies (HD 31). Being in opposition towards the mistakes regarding the notion and homily preaching, the authors do it first of all taking into consideration the concern for the reliable and fruitful proclamation of the Word of God. That is why in kerygma actualization the homilist should stress its mystagogical relation with the celebrated liturgy – which belongs to the nature of homily and not to the other forms of preaching.Pozycja Gerard Siwek CSsR. Rekolekcje wczoraj i dziś. Kraków: Wyd. Homo Dei 2011 ss. 236. Seria: Redemptoris Missio XXX. ISBN: 978-83-62579-06-8.Twardy, Jan (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Głoszenie kazań odpustowychTwardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Refleksja na temat kazań i homilii odpustowych jest mało rozwinięta w polskiej homiletyce. Dostrzegając potrzebę w tej dziedzinie, autor wskazał najpierw na dotychczasową teorię tych kazań, a następnie uwydatnił ich doniosłość, treść i formę oraz podkreślił znaczenie starannego przygotowania każdej jednostki kaznodziejskiej. W głoszeniu kazań odpustowych pomocne będą także wskazania dotyczące przemówień kierowanych do licznie zgromadzonych słuchaczy, do rzesz lub tłumów. Kaznodzieje odpustowi powinni czerpać z homiletycznych wskazań na temat kazań o Bogu w Trójcy Jedynym, Chrystusie, Maryi, aniołach i świętych. Celowa jest także analiza drukowanych lub nagrywanych kazań odpustowych, aby można było poznawać kierunki przemian w tym rodzaju kościelnej posługi słowa.Pozycja Kaznodzieja wobec problemów polityczno-moralnychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Słowo Boże odnosi się do każdego człowieka, jego postawy i aktywności, także w dziedzinie polityczno-społecznej. Dlatego do posłannictwa Kościoła należy wydawanie „osądu moralnego” w sprawach dotyczących porządku politycznego (KKK 2246), a w tej misji profetyczno-krytycznej mają również udział kaznodzieje. Polscy homileci II połowy XIX i I połowy XX wieku uwrażliwiali kaznodziejów na potrzebę oceny spraw politycznych z pozycji religijnej, ale zdecydowanie przeciwstawiali się głoszeniu z ambony treści świeckich, w tym tematyki politycznej i uprawianiu politykierstwa i partyjnictwa na ambonie. Również współczesny kaznodzieja powinien troszczyć się o dobro człowieka, narodu i państwa, kierując się społeczną nauką Kościoła w ocenie polityki. Kazanie ze swej natury ma wymiar antropologiczny i wyraźnie (explicite) lub pośrednio (implicite) dotyczy również problemów polityczno-moralnych. W duchu Ewangelii kaznodzieja będzie bronił niepozbywalnych praw człowieka, a przy tym zachowa odpowiedni dystans do polityki. Najdoskonalszym wzorem zdecydowanej i roztropnej postawy wobec władzy świeckiej jest Jezus Chrystus, nieugięcie głoszący prawdę i troszczący się o dobro ludzi. Zbawiciel posyła kaznodziejom Ducha Świętego, aby mogli wiernie i odważnie głosić całą Ewangelię, czyniąc to w konkretnych uwarunkowaniach polityczno-moralnych.Pozycja Ks. Edward Sobolak, Pochwała bohaterów narodowych w epicediach ks. Stefana Momidłowskiego (1872–1958), Przemyśl: Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej 2018, ss. 321.Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2023)Pozycja Ks. Jerzy Jastrzębski. Paragraf w sercu. Kardynał Stefan Wyszyński o miłości i sprawiedliwości społecznej. Kraków: Wydawnictwo UNUM 2014 ss. 431. ISBN: 978-83-7643-111-6Twardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Ks. Kazimierz Panuś, Historia kaznodziejstwa, wyd. Salwator, Kraków 2007, ss. 502Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2009)Pozycja Ks. Kosik Zbigniew, Egzorta w kaznodziejstwie szkolnym, Kraków 2003, Papieska Akademia Teologiczna, Wydawnictwo UNUM, ss. 289.Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2005)Pozycja Lekcjonarz mszalny podstawą kaznodziejskiej interpretacji problemów moralno-politycznychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Celem artykułu jest uwrażliwienie homiletów i kaznodziejów na moralno-polityczny aspekt głoszenia słowa Bożego. Pismo Święte stanowi główne źródło kaznodziejstwa, dlatego teksty zawarte w Lekcjonarzu mszalnym są podstawą interpretacji problemów egzystencjalnych, do których należą zagadnienia moralno-polityczne. Autor artykułu dla jasności wyróżnił dwie duże grupy tekstów biblijnych, omawiając najpierw te, które 1) wyraźnie, a następnie te, które 2) pośrednio wskazują na problemy moralne związane z aktywnością polityczną. Teksty biblijne dotyczą m. in. sprawowania władzy świeckiej, postaw i obowiązków obywateli względem niej, mówienia prawdy, znaczenia prawa i sprawiedliwości, wad i wykroczeń (grzechów) o charakterze społecznym oraz kar za nie. W siedmiu tomach Lekcjonarza mszalnego homilista ma zatem do dyspozycji kilkadziesiąt tekstów, którymi może się posłużyć w interpretacji i ocenie moralnych problemów społecznopolitycznych, a przez uwrażliwi na nie słuchaczy i pobudzi ich do zajmowania postaw zgodnych z Ewangelią. Kaznodzieja powinien czynić to odważ nie i roztropnie, ma zawsze kierować się wskazaniami Kościoła, a w nich zasadami zawartymi w jego nauce społecznej. Bóg bowiem jest Panem dziejów, sędzią żywych i umarłych, ma władzę nad wszystkim ludźmi, także nad tymi, którzy prowadzą działalność społeczno-polityczną.Pozycja Marek Krzysztof Skowroński OFMCap, Tadeusz Krawczyński kapucyn kaznodzieja katolicki w epoce zwanej oświeceniem, Włocławek: Teologiczne Towarzystwo Naukowe WSD we Włocławku 2019, ss. 371.Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2023)Pozycja O. Mirosław Chmielewski CSsR, Katechetyczno-homiletyczna działalność o. Henryka Pagiewskiego (1930-2000), Kraków: Wydawnictwo HOMO DEI 2008, ss. 449 B5Twardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Proces przygotowania homiliiTwardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)The author of the article first of all stresses in the light of homiletics an important meaning of proper preparation to God’s word proclaiming ‒ which especially concerns homily as a significant form of preaching. So it is worthy to say with joy that pope Francis in his ex hortation Evangelii Gaudium (EG) has dedicated a lot of attention to homily and to all careful preparations that allow to preach it. The most important element of creative work of homily preacher is the “cult of truth” (EG 146) which leads to reliable knowledge and exposes the biblical kerygma. To pursue a defined goal the preacher should first of all be himself the listener of God’s word, he must unreservedly be devoted to it, hiding it in the bottom of his heart ‒ which pope de-fines as “Word’s interiorisation” (EG 149). The process of interiorisation may be obtained by Lectio divina (EG 152) ‒ the prayerful, spiritual Bible reading. Recognizing God’s word and listening to it the homily preacher should also “listen to people” (EG 154) to solve properly problems of his listeners. Then his homily will be the mature and actual word for the people being in a concrete existential situation. That is why it is necessary for the preacher to perfect all his skills ‒ to reach the spiritual maturity allowing him to preach the homily as an authentic witness of Jesus and faithful herald of his Gospel.Pozycja Sekcja HomiletycznaTwardy, Jan (Instytut Teologiczny w Przemyślu, 1990)Pozycja Seria wydawnicza: Kazania w Kulturze Polskiej. Edycje Kolekcji Tematycznych. Red. ks. Kazimierz Panu. T. 1-3 (t. 1: Kazania maryjne, ss. 656; t. 2: Kazania funeralne, ss. 597; t. 3: Kazania pasyjne, ss. 597). Kraków: Wydawnictwo UNUM 2014.Twardy, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)