Przeglądaj wg Autor "Uciecha, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Adam i Ewa we wschodnio-syryjskiej egzegezie Iszodada z Merw (Rdz 2,21-24). Stan badań, komentarz i przekładUciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2016)W swoim komentarzu do Rdz Iszodad z Merw, zgodnie z praktyką powszechnie stosowaną w VIII i IX wieku, adaptuje i kompiluje różne teksty egzegetyczne. Dzieło tego biskupa i teologa, uznawane wśród nestorian za jedno z wybitniejszych, zawiera fragmenty z opracowań wcześniejszych egzegetów syryjskich i greckich, zwłaszcza Teodora z Mopsuestii, Efrema Syryjczyka, Henany z Adiabene (+610), Dadiszo Qatraya (VII w.) oraz Bazylego z Cezarei i Jana Chryzostoma. Iszodad wykorzystuje także ówczesną egzegezę żydowską. Pozytywna ocena antropologiczno-społecznej pozycji kobiety jest względna: Ewa nie jest niewolnikiem Adama, ale też nie posiada takiego autorytetu jak on. Jest ona i pozostaje jedynie połową mężczyzny. Oboje tworzą całość, i aby stanowić taką całość, jedno potrzebuje drugiego.Pozycja Afrahat „List Synodalny” (Demonstratio XIV. Exhortatoria. Patrologia Syriaca I, 573-726)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2013)List Synodalny, czyli 14 Mowa Afrahata, to oficjalne pismo skierowane do Kościoła w Seleucji-Ktezyfoncie. Afrahat opisuje czasy prześladowań chrześcijan w Persji Szapura II. W Kościele perskim pojawiły się wtedy spory i walka o stanowiska wśród duchownych. Pasterze Kościoła wykorzystywali swoją pozycję, kolaborując z urzędnikami państwowymi. Postawa kleru budziła zgorszenie wśród wiernych.Pozycja Afrahat „O miłości” (Demonstratio secunda. De caritate. Patrologia Syriaca I, 48–96)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Afrahat „O modlitwie” (Demonstratio quarta. De oratione. Patrologia Syriaca I,137-182)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Afrahat „O pokorze” (Demonstratio IX. De humilitate. Patrologia Syriaca I, 408-441)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2014)Mowa O pokorze występuje w akrostychicznie uporządkowanym dziele Afrahata jako dziewiąta po omówieniu zagadnień wiary, miłości, postu, modlitwy, wojen, „synów przymierza”, pokuty i po wykładzie na temat ożywienia umarłych. W wydaniu krytycznym J.Parisot (Patrologia Syriaca I) nosi ona nazwę De humilitate. Redakcja tekstu przypada na lata 336-337. Ideałem pokory jest Chrystus, Jedyny Syn Ojca (īhīdāyā), i On stanowi dla „synów przymierza” wzór do naśladowania. Afrahat szeroko traktuje tutaj kluczowe w jego ascetycznym nauczaniu pojęcia niewinności i sprawiedliwości, identyfikując je z pokorą, umiarkowaniem i czystością.Pozycja Afrahat „O pokutujących” (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I, 313-360)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2013)Treść siódmej w kolejności Mowy Afrahata O pokutujących i poprzedzającej ją Mowy o synach przymierza stanowiła podstawowy materiał badawczy dla zagadnienia struktury i dyscypliny starożytnego Kościoła syryjskiego oraz roli, jaką w nim odgrywali „synowie przymierza” (bənay qəyāmā). W Mowie o pokutujących Afrahat opisał obrzęd rytualnego obmycia, wyraźnie odróżniając go od kąpieli chrzcielnej. Chodzi z jednej strony o „samotnych”, którzy upadli i odwlekali nawrócenie, oraz z drugiej – o kapłanów, którzy pokutującym odmawiali pojednania.Pozycja Afrahat „O poście” (Demonstratio tertia. De ieiunio. Patrologia Syriaca I, 97-136)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja Afrahat „O synach przymierza” (Demonstratio sexta. De monachis. Patrologia Syriaca I,240-312)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2011)Pozycja Afrahat „O wierze” (Demonstratio prima. De fide. Patrologia syriaca I, 5-45)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Afrahat „O wojnach” (Demonstratio quinta. De bellis. Patrologia Syriaca I,184-237)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Afrahat, mędrzec perski – stan badańUciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2000)Pozycja Afrahat, Mowa XV – „O pokarmach czystych i nieczystych” (Demonstratio XV: De distinctione ciborum, PSyr 1, 728-757)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2018)Redakcja tekstu piętnastej w kolejności Demonstratio „O pokarmach czystych i nieczystych” przypada na lata 343–344. Afrahat ponawia antyjudaistyczne argumenty, za pomocą których podważył wartość rytualizmu praktykowanego przez Naród Wybrany i dowodzi błędnej lektury Starego Testamentu. Źródłem dowodzenia w tej mowie jest autorytet samego Chrystusa, nazwanego tutaj „Święte Usta”. Chrystologicznie sformatowany paradygmat skutecznie neguje sens żydowskiego rytualizmu i możliwość porozumienia z nauczaniem Nowego Przymierza. W wykładzie Afrahata dzielenie pokarmów na czyste i nieczyste stało się bezwartościowe, a motywacja tego nakazu uderza w fundamentalną prawdę o Bogu, Stwórcy wszystkiego. Krytyka Demonstrationes koncentruje się na polemice z judaizmem jako wrogiem zewnętrznym, jednak główną osią dowodzenia Persa jest obrona przed wrogiem wewnętrznym. Autor świadomie ujawnia słabość Kościoła konfrontowanego z babilońskim rabinizmem. Obrzezanie, szabat i reżim żywieniowy wydają się być szczególnie niebezpieczne w oddziaływaniu na tych spośród chrześcijan, którzy dosadnie porównani zostali do ludzi nieświadomych, niedoświadczonych i zdziecinniałych.Pozycja Afrahat, O obrzezaniu (De monstratio XI. De circumcisione. Patrologia Syriaca I, 467-504)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2015)Dziewięć Mów drugiego cyklu dzieła perskiego Mędrca rozpoczyna się od wykładu De circumcisione. Miały one być skierowane przeciw nauczaniu babilońskich Żydów. Naród Wybrany odszedł od prawdziwego Boga i stał się podobny do bezbożnych Amorytów oraz Sodomitów i Gomorytów. W kontekście antyjudaistycznej polemiki Afrahat opisuje istotę i znaczenie chrześcijańskiego obrzezania, którym jest chrzest jako znak wiary (signaculum fidei). W charakterystyczny sposób dla swojej skrypturystycznej argumentacji Pers podaje negatywne (Adam, Jeroboam, Manasses) i pozytywne (Abel, Henoch, Noe, Sem, Jafet, Abraham) przykłady znanych postaci biblijnych, w których życiu obrzezanie miało znaczenie względne, a jego wartość uzależniona była od wiary i przestrzegania nakazów Prawa.Pozycja Afrahat, O święcie Paschy (Demonstratio XII. De paschate. Patrologia Syriaca I, 505-540)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2017)Mowa O święcie Paschy zamieszczona została w drugiej części Demonstrationes Afrahata i rozpoczyna się zgodnie z porządkiem akrostychicznym od dwunastej w kolejności alfabetu syryjskiego litery lōmad. Perski Mędrzec konsekwentnie wykorzystuje argumentację biblijną i wyraźnie nawiązuje do swojej poprzedniej mowy (De circumcisione). W wykładzie na temat paschy podstawą Afrahatowej polemiki z nauczaniem żydowskim jest poważny zarzut lekceważenia nakazów prawa i proroków. Naród Wybrany i jego nauczyciele odrzucili Boże polecenie świętowania paschy wyłącznie w Jerozolimie i w ten sposób utracili przywilej wyłącznego wybrania, stając się nieczystymi jak wiele innych narodów pogańskich. Afrahat oskarża Żydów o celowe fałszowanie Bożego prawa. Ekskluzywizm Narodu Wybranego w Starym Przymierzu zostaje zastąpiony uniwersalizmem „Kościoła ludów” w przymierzu Chrystusa. W nauczaniu Mędrca koncepcja szabatu ściśle łączy się z ideą chrześcijańskiej Paschy, która w Mezopotamii nie była obchodzona jako dzień zmartwychwstania Chrystusa, ale jako święto Jego śmierci.Pozycja Aphraate le sage persan, les exposés, tome I, Exposés I-X. Traduction du Syriaque, Introduction et Notes par Marie-Joseph Pierre. (=SC,349), Cerf, Paris 1988, ss. 518; tome II, Exposés XI-XXIII. Traduction du Syriaque, Notes et Index par Marie-Joseph Pierre. (=SC,359), Cerf, Paris 1989, ss. 1042.Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2000)Pozycja Dziecko w rodzinie i społeczeństwie (Akademia Bydgoska, Pieczyska 24-26 VI 2002 r.)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Idea przymierza (qyāmā) w „Mowach” AfrahataUciecha, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Ideał bezżeństwa „synów przymierza” – bnay qyāmā w polemice z judaizmem w „Mowach” AfrahataUciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja J. Pochwat, „Misterium iniquitatis”. Studium tajemnicy nieprawości w dziełach Jana Kasjana (360-435), Wydawnictwo „La Salette”, Kraków 2012, 383 s.Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2013)Pozycja Jeden chrzest na odpuszczenie grzechów (Sekcja Patrystyczna, Kielce 23-24 IX 2002 r.)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2003)

