Przeglądaj wg Autor "Wejman, Henryk"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 51
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aktualne kryzysy autorytetu i posłuszeństwaWejman, Henryk (Szczecińskie Wydawnictwo Diecezjalne „Ottonianum", 1991)Le mutate condizioni di mentalità e di costume della società, in cui vive il sacerdote, il superamento di strutture e istituzioni, stimolano i sacerdoti a un riesame del loro modo di essere e di vivere; a una ricerca di nuove forme che consentano loro una responsabile partecipazione alla vita della Chiesa e nel mondo. Tutto questo è stato il motivo principale per cui abbiamo scelto il tema dell’attuale crisi dell’autorità e dell’obbedienza. Lo studio ha lo scopo di presentare i motivi della crisi dell’autorità e dell’obbedienza per sottolineare l’importanza e la necessità della formazione all’obbedienza sacerdotale oggi, cioè in un’epoca di profondi e rapidi mutamenti che, provocati dall’uomo, su di esso si ripercuotono, sul suo modo di pensare ed agire, sviluppandone da una parte il senso della propria dignità, della libertà e dell’autosufficienza e provocando dall’altra le crisi nella vita sociale, culturale cd innanzitutto nella vita religiosa. Analizziamo l’argomento nei cinque sottotitoli. Innanzitutto precisiamo il significato della parola „crisi”, perché spesso non viene giustamente intesa. In realtà la crisi è positiva o negativa a seconda della soluzione, buona o cattiva, che le si dà. Presentiamo poi i motivi di questa crisi. Non pretendiamo enumerarli tutti; indichiamo soltanto quelli che sono presenti in tutte le nazioni e riguardano l’autorità e l’obbedienza sacerdotale, cioè: i motivi eticosociali, psicologici, culturali e teologico-religiosi. Dall’osservazione della vita, risulta che la situazione sociale, culturale e religiosa della civiltà in cui viviamo dà origine a vari tipi di crisi; la crisi dell’autorità e dell’obbedienza in particolare.Pozycja Bądźcie doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski (Mt 5, 48) – Chrystusowy imperatyw na trzecie tysiąclecieWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002)Pozycja Budzenie wyobraźni czystości w dobie postmodernizmuWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Chrystocentryczny wymiar duchowości według św. Jana EwangelistyWejman, Henryk (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018)Ewangelista Jan w swym przekazie wskazuje wyraźnie na Chrystusa jako źródło wszelkich działań i osiągnięć człowieka. Gdy każdy z nich w pokorze i zaufaniu powierzy Mu swoje sprawy, nie dozna opuszczenia. Chrystus w swoim miłosierdziu czuwa nad każdym człowiekiem i niesie mu wsparcie w potrzebie. Każdy, gdy otworzy się na Jego wsparcie, dozna spełnienia w potrzebie i ostatecznie uszczęśliwienia.Pozycja Chrystus - norma posłuszeństwa kapłańskiegoWejman, Henryk (Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Ottonianum", 1994)La questione dell’obbedienza sacerdotale non è facile. Il Concilio Vaticano II propone a tutti, ma ai presbiteri ed ai vescovi in particolare, l’unica chiave della soluzione, cioè il Cristo, il suo esempio di obbedienza al Padre „fino alla morte” (Fil 2,8). Così il „Cristo reale, la cui vita noi partecipiamo nella sua «realtà storica»” (cfr. K. Rahner), costituisce la norma dell’obbedienza sacerdotale. Il secerdote il quale guarda a Cristo, che con la propria obbedienza è modello „produtivo” della sua obbedienza, è consapevole perché può osare di essere obbediente al suo vescovo.Pozycja Drogą siostry Teresy Benedykty od Krzyża do zjednoczenia z Bogiem – Wspólnotą Osób: Ojcem, Synem i Duchem ŚwiętymWejman, Henryk (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1998)Pozycja Duchowość a zdrowie człowiekaWejman, Henryk (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Spirituality and health are two different realities, each of which has own problems, consideration, and presented by specialists. What binds them? And what entitles the statement of them together? An attempt to answer these questions begins to show the nature of both reality. It enabled the determination of the link connecting them. It is the order of life, which is based on the specific subject of spirituality and moral assessment becomes the foundation of physical and mental health of man. The rejection of this order puts his life in disorder, from which comes all kinds of evil and suffering.Pozycja Duchowość błogosławieństw ewangelicznych odpowiedzią człowieka na postawę ChrystusaWejman, Henryk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2001)Pozycja Duchowość człowieka a politykaWejman, Henryk (Uniwersytet Szczeciński, 2012)Przeprowadzone analizy pozwalają na wyrażenie zasadnego wniosku, że duchowość i polityka, choć na pierwsze wejrzenie zdają się sobie przeciwstawiać, to jednak w rzeczywistości są ze sobą powiązane. One obydwie należą do antropologicznych danych człowieka. Są po prostu wyrazem jego działania. To właśnie człowiek stanowi punkt styczny ich obu. Stąd też polityka, choć nie może oderwać się od realiów życia, to dzięki duchowej inspiracji uczestniczących w niej ludzi nabiera bardziej humanistycznego wymiaru. Im głębsze życie duchowe prowadzi człowiek, tym bardziej ludzka staje się jego aktywność polityczna.Pozycja Duchowość kapłana wobec współczesnych wyzwańWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Duchowość kobiety według zamysłu BożegoWejman, Henryk (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)With the progress of postmodernism, which brings far-reaching ethical relativism, with the growth of pluralism, which does not accept universality of moral norms and, finally, with bigger and bigger secularization, which stripes all moral choices of their religious reference and brings various social pathologies, which hurt human nature, a call for a social renewal gets louder and louder. Unquestionably, a great service to such a renewal may be made by women. Assuming a life in accordance with God's plan, i.e. living in the spirit of physical and spiritual maternity, they will contribute to the preservation of mankind and to the growth of morality of man in the face of God, his or her fellow creatures and all creation.Pozycja Duchowość miłosierdzia a palingeneza człowieka i świataWejman, Henryk (Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Ottonianum", 1993)Nel mondo contemporaneo si osserva non soltanto trasformazioni che migliorano la vita dell’uomo sulla terra, ma si vede anche molteplici minacce, che oltrepassano di molto quelle finora conosciute: la civiltà materialistica, la quale accetta il primato delle cose sulla persona; la prospettiva di un conflitto; l’oppressione che priva l’uomo della libertà interiore, della possibilità di esternare la verità di cui è convinto, della fede che professa; il declino di molti valori fondamentali quali il rispetto della vita umana sin dal momento del concepimento, il rispetto per il matrimonio nella sua unità indissolubile, il rispetto per la stabilità della famiglia; il permissivismo morale; la crisi della verità nei rapporti interumani; la desacralizzazione che si trasforma spesso in disumanizzazione. Per risolvere questa difficile situazione del mondo odierno non basta innanzi tuto la qiustizia. Il Papa scrive: „L’esperienza del passato e del nostro tempo dimostra che la giustizia da sola non basta e che, anzi, può condurre alla negazione e all’annientamento di sè stessa se non si consente a quella forza più profonda, che è l’amore, di plasmare la vita umana nelle sue varie dimensioni” (Dives in misericordia 12). In tutto questo contesto la palingenesis del mondo si può compiere soltanto per la volta di ogni uomo alla Misericordia di Dio grazie a che esistiamo e la testimonianza di misericordia ai prossimi ogni giorno come Dio dimostra a noi.Pozycja Duchowy wymiar męczeństwaWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Etyczna ocena czynów nadobowiązkowychWejman, Henryk (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1998)Pozycja J. Weismayer, Pełnia życia (Zarys historii i teologii chrześcijańskiej duchowości), przekład Juliusz Zychowicz, Kraków 1993, ss. 229.Wejman, Henryk (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1996)Pozycja Kapłański wymiar duchowości laikatuWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001)Pozycja Ks. M, Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 1999, ss. 344.Wejman, Henryk (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1999)Pozycja „Metody wschodnie” w medytacji chrześcijańskiej. Szansa czy zagrożenie?Wejman, Henryk (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Nowadays more and more people are interested in meditation. They see in it a cure for daily stresses and anxieties. Perceiving it as a form of theraphy, at the same time confirms the limitation of therapeutic methods for strictly scientific attitude. The achievements of civilization, enabling them to more frequent contact with other religions, because of their interests become increasingly unchristian form of meditation.This refers primarily to the method of meditation based on the Far East religions: Hinduism and Buddhism and Zen, transcendental meditation and yoga. In many of them Christians have undergone tiring rythm of social life, see the way to achieve emotional balance and inner peace. But their religion and faith in Christ inspire them to ask questions of practical nature: how, in its prayer, meditation can refer to methods of Far East and to what degree can apply this kind of synthesis? The answers to these questions gave of their time Vatican Congregation for the Doctrine of the Faith. In a letter to the Bishops of the Catholic Church on certain aspects of Christian meditation has indicated that the Far East meditation techniques can be used by Christians to cultivate a personal meditation on the codition of their recognition of the personal nature of human existance and his capacity for personal relationship with God, and the perception of free prayer.Pozycja Miłosierdzie Boga a duch skruchy i przebaczenia w życiu człowiekaWejman, Henryk (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Istotna kwestia, jaka została zawarta w sformułowaniu tematu, sprowadza się do ukazania postawy przebaczenia człowieka względem tego, który wobec niego zawinił, i wskazania jej skutków w życiu ludzkim. Tak określony cel wymagał odsłonięcia wpierw natury miłosierdzia Boga. Głębia i pełnia Jego miłosierdzia względem człowieka ujawnia się w przebaczeniu mu jego nieposłuszeństwa przez ofiarowanie przez Boga Ojca Syna Jednorodzonego, który przyjmując naturę ludzką, stał się człowiekiem i jako Bóg-człowiek złożył siebie w ofierze na kalwaryjskim krzyżu. Skoro Bóg w Chrystusie okazał człowiekowi przebaczenie, to tym samym zaprosił go do świadczenia przebaczenia innym ludziom i określił sposób jego okazywania. W tym względzie przebaczenie drugiemu człowiekowi ze strony człowieka staje się nie tyle zachętą, ile zadaniem. Wprawdzie człowiek jest wolny i w ramach swej wolności może tego aktu nie okazać winowajcy, ale tym samym sytuuje siebie w ostatecznym rozrachunku w płaszczyźnie sprawiedliwości. Ostateczną konkluzją analiz jest stwierdzenie, że okazane przez Boga w Chrystusie przebaczenie człowiekowi jego przewinień stanowi dla niego niejako zobowiązanie do świadczenia przebaczenia względem jego winowajców. Tak okazywane przebaczenie, choć jest trudne, to jednak staje się owocne zarówno dla przebaczającego, jak i tego, komu się przebacza. Pierwszemu pozwala zachować godność dziecka Bożego, trwać w pokoju ze wspólnotą ludzką i zaświadczyć o Bogu miłosierdzia, a uzyskującemu przebaczenie umożliwia osobistą odnowę i wejście na drogę międzyludzkiej solidarności.Pozycja Miłosierdzie w ujęciu bł. Jana Pawła IIWejman, Henryk (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »