Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Werner, Dietrich"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Theologische Ausbildung im Horizont der Ökumene
    Werner, Dietrich (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008)
    Artykuł poświęcony został istotnej dla działalności Światowej Rady Kościołów kwestii teologicznego kształcenia w wymiarze ekumenicznym. Jednym z kluczowych pojęć programu teologicznego kształcenia wypracowanego przez ŚRK było pojęcie „kontekstualności”. Pojęcie to pełniło rolę swoistego katalizatora dla rozwoju w Kościołach wielu różnych prądów kontekstualnej teologii. Historycznym fundamentem zaangażowania ŚRK w kwestii kształcenia była w ogóle praca edukacyjna prowadzona zwłaszcza wśród biednej młodzieży oraz w krajach misyjnych. Autor omówił najważniejsze projekty edukacyjne realizowane w przeszłości, zwłaszcza w krajach Azji południowo-wschodniej, które przybrały formę sieci placówek teologicznego kształcenia. Istotnym aspektem teologicznego kształcenia stały się także projekty interkontekstualne, polegające na wymianie studentów i wykładowców z różnych regionów świata. Przyczyniły się one do poszerzenia horyzontów teologicznego myślenia, a także odnalezienia nowych impulsów dla ekumenicznego zaangażowania i rozwoju międzykulturowego i międzyreligijnego dialogu. Zdaniem Autora, doświadczenie to, które wcześniej dostępne było jedynie w węższym zakresie, w XXI w. winno przyjąć centralne hermeneutyczne i praktyczne znacznie w Kościołach, które również uczestniczą w światowym procesie globalizacji. W dalszej części artykułu przedstawiono przebieg podejmowanej przez ŚRK refleksji nad kwestią ekumenicznej formacji oraz wyzwaniami, które stawia w tym względzie XXI w. W ramach tej refleksji sytuują się konsultacje prowadzone w ramach projektu f Edynburg 2010, przypominającego setną rocznicę Światowej Konferencji Misyjnej. Pośród zróżnicowanej tematyki jeden z zakresów tematycznych dotyczy też istoty teologicznego wykształcenia. Istotne pytanie, jakie winno w tym procesie znaleźć odpowiedź, dotyczy impulsów, które mogłyby wyjść z Kościołów dla przeciwdziałania sile globalizacji, zmierzającej do kulturowego ujednolicenia świata na wzór zachodni.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi