Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Wieczorek, Bartosz"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    A Crypto-Theological Vision of the World in the “Ga-ga: Glory to the Heroes” by Piotr Szulkin in the Light of Visual Theology
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)
    The article contains a theological movie analysis of the work of Piotr Szulkin, the “Ga-ga: Glory to the Heroes”. Its aim is to extract a cryptotheological vision of the world contained in this movie, by compiling it with Christian theology, understood as the defined concept of the world. An important point of reference will by the postsecular thought, which sees the hidden choice of theological nature in even the most secularized way of thinking. At the outset, an understanding of the terms of “theology” and “cryptotheology” will be presented. Then, there will be an analysis of time and spaces in the movie. An application to analyze the movie concept of the performance of G. Debord will be a crucial aspect of the undertaken considerations. In the conclusion, there will be an analysis of the concept of sacrifice, which is fundamental to the subject, included in the movie and referenced in the concept of R. Girard.
  • Miniatura
    Pozycja
    Artysta końca świata
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Bóg w „śmieciach pop kultury” – teologia Philipa K. Dicka
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Droga do Absolutu przez nicość w twórczości Emila Ciorana
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)
    W artykule poddane zostały analizie poglądy rumuńskiego myśliciela Emila Ciorana związane z problemem istnienia i poznania Absolutu. Cioran bardzo dużo uwagi poświęcał już od pierwszych swoich prac problematyce Boga, widząc w niej sprawę kluczową dla ludzkiej egzystencji. W artykule zestawiono jego drogę do Absolutu poprzez nicość, negację wszelkich określeń Absolutu z teologią negatywną, reprezentowaną w chrześcijaństwie przez Dionizego Areopagitę, Mistrza Eckharta i Mikołaja z Kuzy. Dla autorów tych najwyższą formą poznania Boga jest niewiedza. Podobny schemat rozważań o Bogu odnajdziemy u Ciorana, choć odżegnuje się on od wiary w Boga. Wykorzystuje zaś metodę teologii negatywnej, aby pokazać, iż pojęcie Boga i nicości są synonimami. Bóg wykracza bowiem poza wszelkie ludzkie kategorie poznawcze. W artykule przedstawiona jest teza, iż postawa Ciorana oscylowała między dwoma skrajnościami, raz zdaje się skłaniać do tezy, iż poprzez nicość dochodzimy do Absolutu, raz bliżej mu do stwierdzenia, iż ostatecznie dążąc do Absolutu odkrywamy nicość.
  • Miniatura
    Pozycja
    Etyczne rozumienie tożsamości w kontekście katolickiej nauki społecznej
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Artykuł przedstawia główne koncepcje związane z rozumieniem tożsamości etycznej człowieka, przede wszystkim związane z katolicką nauką społeczną oraz koncepcję A. MacIntyre’a, która opiera się na etyce klasycznej. Przegląd głównych koncepcji związanych z tożsamością etyczną pokazuje, iż bez jej właściwego rozumienia nie da się sformułować żadnych zasad związanych z życiem społecznym. Ważne jest też podkreślenie, iż bez określonych rozstrzygnięć na gruncie metafizyki klasycznej i antropologii sformułowanie koncepcji tożsamości etycznej jest niemożliwe. Tożsamość etyczna człowieka jest to relacja zależności i zarazem zgodności postępowania człowieka z jego naturalnym rozwojem jako bytu osobowego. W artykule przedstawione są też poglądy kwestionujące pojęcie tożsamości etycznej człowieka i podkreślające płynność i niedookreśloność życia nowoczesnego człowieka (R. Rorty, Z. Bauman). Taka dekonstrukcja pojęcia tożsamości prowadzi do destrukcji podmiotu ludzkiego.
  • Miniatura
    Pozycja
    Faces of Georgian Cinema
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    The purpose of this paper is to present, on the basis of foreign literature, the main characters and the main lines of development in Georgian cinema from its inception to the present. In Poland there have been no comprehensive studies of this issue. The presented text focuses mainly on the history of Georgian cinema, showing its uniqueness. Closer to the present is the profile of Tengiz Abuladze, one of the greatest Georgian directors. This text does not pretend to present a comprehensive panorama of Georgian cinema, but it outlines the most important components. A full presentation of the Georgian cinema still requires numerous studies.
  • Miniatura
    Pozycja
    Inny Bóg, inne dobro i zło
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ku ciału post-ludzkiemu
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)
  • Miniatura
    Pozycja
    Laurence Freeman, Jezus wewnętrzny nauczyciel, tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, Kraków: 2007 Wydawnictwo Homini, ss. 337.
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)
  • Miniatura
    Pozycja
    Lęk o status
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)
  • Miniatura
    Pozycja
    Mniejsi bogowie. Uroki kreacjonistycznego kapitalizmu, czyli kiedy praca staje się wypoczynkiem
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Mroki neoutylitaryzmu
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)
  • Miniatura
    Pozycja
    Nieszczęście weszło mi w ciało i duszę – rzecz o Simone Weil
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)
    Tekst przedstawia w formie eseju myśl i działalność francuskiej myślicielki Simone Weil, uważanej przez wielu intelektualistów za jedną z najważniejszych postaci dwudziestowiecznej humanistyki. Myśl jej łączy w sobie tradycję filozofii greckiej oraz tradycję chrześcijańską, którą Weil odczytuje bezpośrednio z Ewangelii. Rysem znamienny myśli i działania Weil jest łączenie różnych punktów widzenia i szukanie we wszystkim równowagi i części wspólnych. W swej aktywności społecznej stawała zawsze po stronie słabszych i bezbronnych, za którymi nikt się nie wstawiał. Jej bezkompromisowa postawa moralna, gotowość do największych wyrzeczeń w imię sprawiedliwości, dążenie do prawdy, uznawanie każdego dobra jako pochodzącego od Boga, który jest Dobrem, sprawiają, iż Weil jest postacią oryginalną, nieporównywalną z nikim. Zapoznanie się z jej życiem i aktywnością może być dla wielu osób wielkim bodźcem do własnych poszukiwań duchowych, a dla filozofów i teologów, lubiących wszystko racjonalizować i sprowadzać do suchych pojęć jej myśl jest nie lada wyzwaniem – burzy bowiem utarte schematy myślenia, ukazując całkiem nowe perspektywy patrzenia na filozofię, religię, etykę.
  • Miniatura
    Pozycja
    Nieudana ucieczka przed sacrum
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)
  • Miniatura
    Pozycja
    Oblicza kina gruzińskiego
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Celem niniejszego tekstu jest prezentacja, na podstawie zagranicznej literatury przedmiotu, głównych postaci i najważniejszych linii rozwojowych w kinie gruzińskim od czasu jego powstania do czasów najnowszych. Jak dotąd w Polsce nie pojawiło się żadne całościowe opracowanie tego zagadnienia. Prezentowany artykuł skupia się głównie na historii kina gruzińskiego, pokazując jego specyfikę i wyjątkowość. Bliżej zaprezentowana zostanie sylwetka Tengiza Abuładzego, jednego z najwybitniejszych gruzińskich reżyserów. Niniejszy tekst nie pretenduje do całościowego zaprezentowania panoramy kina gruzińskiego, ale do nakreślenia najważniejszych jego elementów. Pełna prezentacja dorobku kina gruzińskiego wymaga jeszcze licznych studiów.
  • Miniatura
    Pozycja
    Od św. Augustyna do Joachima z Fiore
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)
  • Miniatura
    Pozycja
    Pejzaże filozofii religii
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)
  • Miniatura
    Pozycja
    Pierwszy poryw miłości
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Sztuka umierania
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Tomasz Dekert, Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama, Kraków 2007
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi