Przeglądaj wg Autor "Wieczorek, Bartosz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A Crypto-Theological Vision of the World in the “Ga-ga: Glory to the Heroes” by Piotr Szulkin in the Light of Visual TheologyWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)The article contains a theological movie analysis of the work of Piotr Szulkin, the “Ga-ga: Glory to the Heroes”. Its aim is to extract a cryptotheological vision of the world contained in this movie, by compiling it with Christian theology, understood as the defined concept of the world. An important point of reference will by the postsecular thought, which sees the hidden choice of theological nature in even the most secularized way of thinking. At the outset, an understanding of the terms of “theology” and “cryptotheology” will be presented. Then, there will be an analysis of time and spaces in the movie. An application to analyze the movie concept of the performance of G. Debord will be a crucial aspect of the undertaken considerations. In the conclusion, there will be an analysis of the concept of sacrifice, which is fundamental to the subject, included in the movie and referenced in the concept of R. Girard.Pozycja Artysta końca świataWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Pozycja Bóg w „śmieciach pop kultury” – teologia Philipa K. DickaWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Pozycja Droga do Absolutu przez nicość w twórczości Emila CioranaWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)W artykule poddane zostały analizie poglądy rumuńskiego myśliciela Emila Ciorana związane z problemem istnienia i poznania Absolutu. Cioran bardzo dużo uwagi poświęcał już od pierwszych swoich prac problematyce Boga, widząc w niej sprawę kluczową dla ludzkiej egzystencji. W artykule zestawiono jego drogę do Absolutu poprzez nicość, negację wszelkich określeń Absolutu z teologią negatywną, reprezentowaną w chrześcijaństwie przez Dionizego Areopagitę, Mistrza Eckharta i Mikołaja z Kuzy. Dla autorów tych najwyższą formą poznania Boga jest niewiedza. Podobny schemat rozważań o Bogu odnajdziemy u Ciorana, choć odżegnuje się on od wiary w Boga. Wykorzystuje zaś metodę teologii negatywnej, aby pokazać, iż pojęcie Boga i nicości są synonimami. Bóg wykracza bowiem poza wszelkie ludzkie kategorie poznawcze. W artykule przedstawiona jest teza, iż postawa Ciorana oscylowała między dwoma skrajnościami, raz zdaje się skłaniać do tezy, iż poprzez nicość dochodzimy do Absolutu, raz bliżej mu do stwierdzenia, iż ostatecznie dążąc do Absolutu odkrywamy nicość.Pozycja Etyczne rozumienie tożsamości w kontekście katolickiej nauki społecznejWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Artykuł przedstawia główne koncepcje związane z rozumieniem tożsamości etycznej człowieka, przede wszystkim związane z katolicką nauką społeczną oraz koncepcję A. MacIntyre’a, która opiera się na etyce klasycznej. Przegląd głównych koncepcji związanych z tożsamością etyczną pokazuje, iż bez jej właściwego rozumienia nie da się sformułować żadnych zasad związanych z życiem społecznym. Ważne jest też podkreślenie, iż bez określonych rozstrzygnięć na gruncie metafizyki klasycznej i antropologii sformułowanie koncepcji tożsamości etycznej jest niemożliwe. Tożsamość etyczna człowieka jest to relacja zależności i zarazem zgodności postępowania człowieka z jego naturalnym rozwojem jako bytu osobowego. W artykule przedstawione są też poglądy kwestionujące pojęcie tożsamości etycznej człowieka i podkreślające płynność i niedookreśloność życia nowoczesnego człowieka (R. Rorty, Z. Bauman). Taka dekonstrukcja pojęcia tożsamości prowadzi do destrukcji podmiotu ludzkiego.Pozycja Faces of Georgian CinemaWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)The purpose of this paper is to present, on the basis of foreign literature, the main characters and the main lines of development in Georgian cinema from its inception to the present. In Poland there have been no comprehensive studies of this issue. The presented text focuses mainly on the history of Georgian cinema, showing its uniqueness. Closer to the present is the profile of Tengiz Abuladze, one of the greatest Georgian directors. This text does not pretend to present a comprehensive panorama of Georgian cinema, but it outlines the most important components. A full presentation of the Georgian cinema still requires numerous studies.Pozycja Inny Bóg, inne dobro i złoWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Ku ciału post-ludzkiemuWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Laurence Freeman, Jezus wewnętrzny nauczyciel, tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, Kraków: 2007 Wydawnictwo Homini, ss. 337.Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Lęk o statusWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Mniejsi bogowie. Uroki kreacjonistycznego kapitalizmu, czyli kiedy praca staje się wypoczynkiemWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Mroki neoutylitaryzmuWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Nieszczęście weszło mi w ciało i duszę – rzecz o Simone WeilWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Tekst przedstawia w formie eseju myśl i działalność francuskiej myślicielki Simone Weil, uważanej przez wielu intelektualistów za jedną z najważniejszych postaci dwudziestowiecznej humanistyki. Myśl jej łączy w sobie tradycję filozofii greckiej oraz tradycję chrześcijańską, którą Weil odczytuje bezpośrednio z Ewangelii. Rysem znamienny myśli i działania Weil jest łączenie różnych punktów widzenia i szukanie we wszystkim równowagi i części wspólnych. W swej aktywności społecznej stawała zawsze po stronie słabszych i bezbronnych, za którymi nikt się nie wstawiał. Jej bezkompromisowa postawa moralna, gotowość do największych wyrzeczeń w imię sprawiedliwości, dążenie do prawdy, uznawanie każdego dobra jako pochodzącego od Boga, który jest Dobrem, sprawiają, iż Weil jest postacią oryginalną, nieporównywalną z nikim. Zapoznanie się z jej życiem i aktywnością może być dla wielu osób wielkim bodźcem do własnych poszukiwań duchowych, a dla filozofów i teologów, lubiących wszystko racjonalizować i sprowadzać do suchych pojęć jej myśl jest nie lada wyzwaniem – burzy bowiem utarte schematy myślenia, ukazując całkiem nowe perspektywy patrzenia na filozofię, religię, etykę.Pozycja Nieudana ucieczka przed sacrumWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Pozycja Oblicza kina gruzińskiegoWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Celem niniejszego tekstu jest prezentacja, na podstawie zagranicznej literatury przedmiotu, głównych postaci i najważniejszych linii rozwojowych w kinie gruzińskim od czasu jego powstania do czasów najnowszych. Jak dotąd w Polsce nie pojawiło się żadne całościowe opracowanie tego zagadnienia. Prezentowany artykuł skupia się głównie na historii kina gruzińskiego, pokazując jego specyfikę i wyjątkowość. Bliżej zaprezentowana zostanie sylwetka Tengiza Abuładzego, jednego z najwybitniejszych gruzińskich reżyserów. Niniejszy tekst nie pretenduje do całościowego zaprezentowania panoramy kina gruzińskiego, ale do nakreślenia najważniejszych jego elementów. Pełna prezentacja dorobku kina gruzińskiego wymaga jeszcze licznych studiów.Pozycja Od św. Augustyna do Joachima z FioreWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Pejzaże filozofii religiiWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Pierwszy poryw miłościWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Sztuka umieraniaWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Pozycja Tomasz Dekert, Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama, Kraków 2007Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)

