Przeglądaj wg Autor "Wiemeyer, Joachim"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Alterssicherung und Politik bei schrumpfender BevölkerungWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The article discusses the consequences of birth decline in Germany and other European countries especially for the old-age pension system. Income of old people has to be part of the national income of the same period so that it could be gained through taxes from the active working population. Capital building outside the national borders only can bring little help but it is connected with many risks. The political implication of longer living population and birth decline is that the majority of voters are older than 60 years. But there is no fear of government of the aging people because the interests of old people are heterogeneous.Pozycja Globalizacja gospodarki jako wyzwanie społeczno-etyczneWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Pallottinum, 2001)Pozycja Jugendarbeitslosigkeit – eine große sozialethische Herausforderung in EuropaWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)Nach der weltweiten Finanzkrise 2007/2008 ist die Jugendarbeitslosigkeit in vielen europäischen Ländern stark gestiegen, während sie in einigen Ländern (Deutschland, Österreich) gering blieb oder gar sank. Ein verpasster Berufseinstieg kann für die Biographie junger Menschen gravierende Konsequenzen haben und ihr Vertrauen in die politische und wirtschaftliche Ordnung herabsetzen. Daher sind kurzfristige Überbrückungsmaßnahmen für die aktuell Betroffenen nötig. Langfristig kommt es zudem in vielen europäischen Ländern mit hoher Jugendarbeitslosigkeit darauf an, durch eine bessere Verzahnung von Ausbildungs- und Beschäftigungssystem den Berufseinstieg der jungen Generation zu gewährleisten.Pozycja Marktwirtschaftliche Ordnungssysteme aus der Sicht der Soziallehre der KircheWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2000)Po wojnie, od z górą czterdziestu lat, w centrum polityczno-ustrojowych kontrowersji znajduje się współzawodnictwo pomiędzy centralnie zarządzaną gospodarką narodową a rynkowo zorientowanymi systemami gospodarczymi. Również wewnątrz katolicyzmu problemy ustroju gospodarczego i społecznego są przyczyną poważnych sporów. Obecnie powszechne uznanie zyskuje ustrój gospodarczy, który opiera się na własności prywatnej oraz konkurencji. Zabiegają o niego w wieku globalizacji również międzynarodowe organizacje, jak np. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IWF), Bank Światowy czy Organizacja Handlu Światowego (WTO), które stymulują wprowadzanie zasad rynkowych. Także w traktacie Europejskiej Wspólnoty – poniekąd w opozycji do niemieckiego sformułowania – jest wyraźnie ugruntowany rynkowy ustrój gospodarczy. Szczegółowe ukształtowanie rynkowego ustroju gospodarczego jest różne w każdym poszczególnym kraju, ponieważ stopień rozwoju gospodarczego, wielkość kraju, lecz także narodowa kultura i tradycja określają każdorazowo system instytucji. Istnieje przy tym szerokie spektrum wewnątrz wysoko rozwiniętych rynkowych ustrojów, które obejmuje liberalno-rynkową orientację w USA, a także w Szwajcarii, lecz również socjaldemokratyczne ustroje w Szwecji i innych skandynawskich krajach. We wszystkich krajach przeobrażeń środkowej i wschodniej Europy rozgorzały po upadku komunizmu ostre dyskusje, w jaki sposób urządzić w szczegółach nowy, zasadniczo rynkowo zorientowany ustrój gospodarczy, jakie konsekwencje dla systemu bankowego będzie miała restrukturyzacja rolnictwa, prywatyzacja wielkiego przemysłu i górnictwa, jak rozparcelować państwo (federalizm), zorganizować sądownictwo i administrację, wreszcie jak zagospodarować zgodnie rynek szkolnictwa, ubezpieczeń społecznych i lecznictwa. W dyskusjach tych chodziło również o wybór wzorca spośród zachodnich ustrojów gospodarczych i społecznych. W kolejnych rozważaniach nie chodzi o szczegółowe przedstawienie zachodnich formacji, lecz raczej o pokazanie i porównanie dwóch mocno kontrastujących modeli. Pierwszy to model Stanów Zjednoczonych, który od czasów M. Thatcher wywiera duży wpływ na Unię Europejską, drugi jest modelem rynku społecznego, lak jak jest rozwijany w Niemczech, oraz odgrywa dużą rolę w innych europejskich krajach (np. Austrii). W kręgach decyzyjnych Unii Europejskiej te zróżnicowane modele ścierają się w walce o wspólny ład gospodarczy i społeczny. Ocena pokazuje, że oba systemy przedstawiają istotne normatywne żądania (państwo prawa, demokracja, federalizm), których brakuje większości krajów na ziemi. Obydwa systemy wykazują w różnych dziedzinach strony słabe i mocne. W obu ustrojach z punktu widzenia społecznej nauki Kościoła istnieją braki. Odciśnięta jest na nich własna, historycznie uwarunkowana pieczęć. Stąd żaden kraj nie może po prostu tych systemów kopiować. Raczej każda nacja musi znaleźć swoją własną drogę ustroju społecznego i gospodarczego. Wewnątrz Unii Europejskiej, gdzie pewne dziedziny polityki są uspołecznione (np. waluta, rolnictwo, polityka handlu zagranicznego), istnieje jeszcze wiele obszarów (np. w polityce podatkowej, wewnętrznym państwowym porządku, systemie socjalnym, systemie rynku pracy itd.), gdzie istnieją własne możliwości kształtowania. W kształtowaniu własnego systemu gospodarczego i społecznego kraje powinny sięgać także do doświadczeń innych państw. Tak np. wiele krajów (także USA) przejęły od niemieckiego systemu „Pionier” państwowy system ubezpieczeń społecznych. Natomiast Niemcy przejęły od Stanów Zjednoczonych prawodawstwo współzawodnictwa do kontroli prywatnej władzy gospodarczej jak i system niezależnego banku emisyjnego dla zapewnienia stabilności wartości pieniądza. Dla krajów środkowej i wschodniej Europy, jak Polska, które nie zamknęły jeszcze procesu przechodzenia od socjalistycznie zarządzanej gospodarki do systemu rynkowego, lecz kształtują swój własny ustrój społeczny i gospodarczy, jest sensowne dokładne spożytkowanie doświadczeń innych krajów. Trzeba przy tym uwzględnić sytuację współzawodnictwa na rynku Unii Europejskiej oraz rynkach światowych. Wyzwania rynku światowego, konsekwencje przystąpienia do Unii Europejskiej, analizy zagranicznych doświadczeń z określonym rozwiązywaniem problemów muszą być brane pod uwagę wraz z uwzględnieniem istniejącego własnego systemu społecznego i gospodarczego. Ponieważ obywatele każdego narodu systemy te znają sami najlepiej, winni sami wyciągnąć wnioski z zagranicznych doświadczeń, oraz przebadać krytycznie przenośność obcych modeli. Nie można bezkrytycznie słuchać zagranicznego doradcy, który sam nie zna dostatecznie społecznej kultury, mechanizmów obcych dla siebie społeczeństw. Nie tylko ważny jest formalny system instytucji porządku gospodarczego, lecz również ludzie, którzy z tymi instytucjami się obchodzą. Formalnie identyczny system instytucji w dwóch społeczeństwach może działać całkowicie inaczej. Ta krytyczna recepcja zagranicznych modeli dokonuje się nie tylko ze względu na doświadczenia historyczne, które społeczeństwo uczyniło z systemem gospodarczym i społecznym w przeszłości i któremu dzisiaj nadaje status ustroju społecznego i gospodarczego, lecz także ze względu na podłoże, jakie w społeczeństwie prezentują systemy wartości. Tutaj nauka społeczna Kościoła wnosi swoje własne zasady i każdy projekt ustroju ocenia z tzw. etycznego punktu widzenia.Pozycja Religionspolitik in Deutschland nach dem Ende des SozialismusWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)Der Beitrag zeigt zunächst die gesellschaftliche Entwicklung der christlichen Konfessionen, Religionslosen sowie anderer Weltreligionen – vornehmlich Muslimen – vor dem Hintergrund der Immigration und Staats‑Kirchen‑Beziehungen in Deutschland auf. Die religiöse Pluralität der Gesellschaft stellt eine Herausforderung für das öffentliche Wirken der katholischen, ebenso wie der evangelischen – Kirche in Deutschland dar, besonders wenn christlichen Vorstellungen in Politik und Gesellschaft Gehör verschafft werden soll. Abschließend werden beispielhaft die Bemühungen aufgezeigt, die muslimische Minderheit in die etablierten Beziehungen von Kirchen und Staat zu integrieren und dargelegt, welche Probleme dabei gelöst werden müssen.Pozycja Die Überwindung der gesellschaftlichen Exklusion als Verpflichtung für die Soziallehre der KircheWiemeyer, Joachim (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Aufgrund der Erfahrungen in seinem Heimatkontinent Lateinamerika, in dem viele Menschen am Rande der Gesellschaft leben, tritt Papst Franziskus entschieden für die „Ausgeschlossenen“ ein. Diese leben häufig an und von Müllkippen, sind als Staatsbürger nicht registriert, ihre Kinder besuchen keine Schulen etc. Der Beitrag macht deutlich, dass die Soziallehre der Kirche alle Menschen umfassend zu Teilhabern ihrer jeweiligen Gesellschaft in allen Kultursachbereichen (Politik, Wirtschaft, Bildung, Gesundheit) machen will. Vor dem Hintergrund sozialwissenschaftlicher Theorien (Luhmann, Olson) wird er exemplarisch erläutert, dass in westlichen Industriegesellschaften als Großgruppen vor allem Langzeitarbeitslose und Migranten von der vollen Teilhabe an der Gesellschaft ausgeschlossen sind und sich daher die Integrationsanstrengungen vor allem auf diese beiden Personenkreise beziehen muss.