Przeglądaj wg Autor "Wita, Grzegorz"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akańskie sposoby rytualnego rozwiązywania kryzysówWita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2008)A generally recognized function of religion in traditional communities has been seen in the integration of symbols and values around problems of communal and social order. Article presents the Akan approach to an issue of crisis and their ritual solutions. Ritual action is a mean by which its participants discover who they are in the world and how it is with the world. Rituals repeat the act which found the harmony on the earth and among men. Crisis ritual is performed occasionally at period of affliction. Whenever a catastrophe or an evil thing threatens the life of an individual or a community, the rituals are performed to ward off the evils and thereafter bring back the rhythm of life into its normal position. If a misfortune such as death, sickness, bareness occurs it demand searching for the cause of such disaster. On the next stage is a special healing ritual carried out in the form of exorcising spirits predicted to be responsible for the problem. Finally performed ritual brings reconciliation. Above article examines two crisis rituals: theft and witch cleansing. Such rites (as tutuw bo) among Akans are the practice by which culprits are exposed to shame, to ritual purification and absolve from their evil.Pozycja Formacja aszanckich specjalistów rytualnychWita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2006)The above article presents the means of discerning vocation and the ways to fulfill a function of ritual specialist in the Ashanti people from Ghana. It shows the procedure of interpretation of spirit possesion phenomenon and steps taken when a trance takes place. The author discussed also the following stages and ways of candidate initiation to become a ritual specialist: orders and taboos obliging the adepts, place and time of formation, persons playing a role of teachers, and also the okomyi rite, being a ritual of passage and incorporating into a state of Ashanti indigenous priesthood.Pozycja I Polski Kongres Afrykanistyczny (Pieniężno 18-20 VI 2007 r.)Wita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Pozycja I Polski Kongres Afrykanistyczny (Pieniężno 18-20 VI 2007 r.)Wita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2009)Pozycja III Europejska Konferencja Misjologiczna: „Europa po Oświeceniu – wyzwanie dla misji w Europie wciąż poszukującej swej tożsamości”, Paryż 24–28 VIII 2006 r.Wita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2007)Pozycja Sympozjum misjologiczne w starym opactwie „Przyszłość Indian z Paragwaju” (Rudy Raciborskie 20 V 2005 r.)Wita, Grzegorz (Sympozjum misjologiczne w starym opactwie „Przyszłość Indian z Paragwaju” (Rudy Raciborskie 20 V 2005 r.), 2006)Pozycja The Concept of Duty and Transgression in African EthicsWita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Przedmiotem rozważań artykułu są relacje łączące Afrykanina z istotami nadnaturalnymi, mające swe odzwierciedlenie w etyce. Podstawami wszelkiego wartościowania są życie i społeczność. Ich kontynuację i trwanie zapewniają zwyczaje, tradycja oraz mit uobecniany w rytuale. Nieprzestrzeganie owych zasad rodzi pojęcie winy i występku. Zbudowany na ich fundamencie katalog powinności i wykroczeń wskazuje na specyficzne rozumienie zła jako wykroczenia przeciw ustalonym normom rytualnym i społecznym, postrzeganych jako wywodzące się od Istoty Najwyższej i sankcjonowanych przez inne istoty nadnaturalne. Dlatego muszą być podjęte działania przywracające harmonię. Afrykańska moralność akcentuje i jest nakierowana na obfitość życia.Pozycja Theology of Harmony in Federation of Asian Bishops’ Conferences (FABC) DocumentsWita, Grzegorz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)This paper presents a new perspective on theology, especially the theology of religions, proposed by the Federation of Asian Bishops’ Conferences (FABC). The key concept is the harmony, striving toward which firmly inscribed in the religious concepts of Asian philosophical point of view. Understanding of harmony was outlined in the Eastern religions and the perception in the perspective of redemption in Jesus Christ and His Church. Shown are a number of documents and initiatives of FABC that refer to the idea of harmony as a common denominator for Asian theology. Triple form of dialogue (with the poor, with the culture and interreligious) selected as a criterion of activities of the Church in Asia seems to be most fully understood and implemented with a view of harmony.Pozycja Wybrane zagadnienia aszanckiego pojęcia bliskości i oddalenia Istoty NajwyższejWita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2004)The article presents an indigenous way of Ashanti perception and their expressions of remoteness and closeness of their Supreme Being – Onyame. Attributes of uniqueness, omniscience and omnipotence point to God’s transcendence. The Ashanti reveal these ideas by using three honorary names for calling Onyame: Onyankopon Kwame, Anansi Kokroko and Odomankoma. This confirms absolute transcendence of Onyame’s nature. At the same time these West African peoples acknowledge permanent and immanent presence of Supreme Being among their life matters. This knowledge comes from the functions which Onyame plays as creator, king and protector of the Ashanti. Direct worship to Supreme Being is an exceptional consequence of this. Attributes of transcendence and immanence are paradoxically complementary. That is why one ought to treat them both as corrective and complex values. Only in that way one can build an adequate idea of the Ashanti Supreme Being.Pozycja Zjazd Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi, 21–22 IX 2006 r.Wita, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2007)