Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Wolinski, Joseph"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    La nouveauté chrétienne aux premiers temps de l’Église
    Wolinski, Joseph (Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie, 2013)
    Początki chrześcijaństwa biorą cały swój dynamizm i oryginalność z tego niezwykłego wydarzenia, jakim jest Zmartwychwstanie Pana. O tym świadczą właśnie Ojcowie Kościoła, szczególnie ci pierwsi, z okresu przed Soborem powszechnym w Nicei (325). Obecny artykuł podaje kilka przykładów z tej nauki początków Kościoła. Jednym z pytań w owym czasie było: jak pogodzić twierdzenie, że Chrystus jest Bogiem, z twierdzeniem, że istnieje tylko jeden Bóg. Ojcowie Kościoła dają na to odpowiedź powołując się na rolę Chrystusa/Słowa Bożego w stworzeniu świata (J 1, 3). W trzecim wieku Orygenes przypomina, że skoro Bóg jest Ojcem, to działa przez Słowo/Logos, przez Syna. W tym kontekście nie odłącza się Syna od świata stworzonego, który istnieje przez Niego (J 1, 3). Na początku czwartego wieku Ariusz próbuje uściślić tę naukę o Chrystusie wprowadzając rozróżnienie pomiędzy pojęciem „niezrodzony” (unigenitum), czyli Bóg w ścisłym znaczeniu tego słowa, a pojęciem „zrodzony” (genitum), czyli Syn, który z Boga pochodzi. Ale według Ariusza, skoro Syn „pochodzi”, to ma On początek, a więc jest stworzeniem, pierwszym stworzeniem, przez którego Bóg stworzył wszystkie inne stworzenia. Teologia ariańska odbija się naturalnie na pojęcie zbawienia. Wiadomo, że mamy stać się „synami w Synu” (filii in Filio). W pierwszym przypadku, (według Ariusza), nasze synostwo, aczkolwiek bardzo szlachetne, utrzymuje nas na poziomie (wspaniałego) Syna-stworzenia; w drugim przypadku (według Soboru nicejskiego, i teologii św. Atanazego z Aleksandrii), nasze synostwo wprowadza nas w głąb tajemnicy Trójcy Świętej : w tym drugim przypadku bowiem jesteśmy synami w Synu, ale w Synu, który jest we wszystkim równy Ojcu, który „stanowi Jedno „ z Ojcem (J 10, 30).
  • Miniatura
    Pozycja
    Résurrection et Nouveauté aux premiers temps de l’Église
    Wolinski, Joseph (The Pontifical University of John Paul II in Krakow, 2013)
    The article is aimed to prove the importance of the event of the resurrection for early theology (Scripture and patristic theology of the 2nd and 3rd centuries). This importance has been obscured down through the centuries. Happily, theology in the twentieth century made a radical endevaur to rediscover the Paschal event and to build the whole basic structure of christianity once again.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi