Przeglądaj wg Autor "Zadykowicz, Tadeusz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 38
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Andrzej Derdziuk OFMCap, W odpowiedzi na dar powołania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, ss. 174.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Antropologia teologicznomoralna. Koncepcje – kontrowersje – inspiracje. Ogólnopolskie spotkanie naukowe Stowarzyszenia Teologów Moralistów (Kamień Śląski, 10-12.06.2007r.)Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Brat i Biskup. Księga Jubileuszowa poświęcona Ks. Bp. Antoniemu Pacyfikowi Dydyczowi OFMCap. Red. A. Derdziuk, P. Rytel-Andrianik. Drohiczyn 2013, ss. 448.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Pozycja Chrystopraksyzm refleksji teologiczno-moralnejZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Teologia moralna, jak każda nauka, posiada nade wszystko cele poznawcze. Ze względu jednak na przedmiot można mówić także o praktycznym wymiarze refleksji teologicznomoralnej. Tym przedmiotem jest bowiem ludzkie działanie (praxis), które teologia moralna nie tylko opisuje, ale także określa wskazując obowiązujące w nim normy moralne. Wyjaśniając i argumentując zasady i normy moralne, teologia moralna ma na względzie pełnię, którą człowiek winien urzeczywistnić we własnym życiu i działaniu. Urzeczywistnienie tej pełni następuje w konkretnej sytuacji życiowej. Dlatego istotną, praktyczną częścią posługi teologów moralistów jest aplikacja zasad i norm do szczegółowych postaw i dziedzin ludzkiego życia. Żadna z tych dziedzin nie jest wyłączona poza zakres zainteresowań teologii moralnej. Analiza tych dziedzin stanowi punkt wyjścia dla refleksji o charakterze teologiczno-etycznym ukierunkowanej na formowanie postaw.Pozycja Chrzest bramą chrześcijańskiej moralności. Inspiracje dokumentu Międzynarodowej Komisji Teologicznej „Wiara i sakramenty”Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)Baptism is rightly called the gate – the gate to salvation, to eternal life, to the Church, the gate of life in the Spirit, the gate of hope, the gate to other sacraments. In a sense, it can also be called the gate of Christian morality. This name is implicitly suggested by the International Theological Commission document on the relationship between faith and the sacraments. Baptism is a gate, because by giving a participation in the Christ's death and resurrection, it constitutes the very subject of moral action and introduces man to active participation in the life of the Church and the world. This active participation is realized not only in worship, but also in moral life, which has its source in sacramental gifts. It is the realization in action of what baptism gives in the form of a gift. Christian moral life is therefore a consequence of passing through the baptism gate. This is its specificity.Pozycja Człowiek ‒ społeczeństwo ‒ gospodarka. Perspektywa odpowiedzialności społecznej. Red. A. Zadroga, K. Sawicki. Lublin: Wydawnictwo KUL 2013 ss. 278.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Człowiek w obliczu samotnościZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Persons of their nature are called to live in a fellowship. At times they experience lack of any ties with others, a sense of distance and strangeness towards others, and in extreme circumstances isolation, or even a peculiar “social death” This kind of solitude may have various faces. Most often it is experienced by the elderly, the suffering, although it touches also the young, or even children. In each man’s life solitude is a source of suffering, one of his many faces, and – like any suffering – it is a challenge of moral character. The person is called to make solitude an occasion for manifesting his moral greatness and spiritual maturity. Solitude, like any suffering, can make the person better, or degrade him. The Church is called to eliminate its negative effects and rear its members to live through suffering in a creative manner.Pozycja Die Moraltheologie zwischen Offenbarung und zeitgenössischer Kultur. Ausgewählte methodologische FragenZadykowicz, Tadeusz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Jednym z tzw. źródeł ogólnych teologii moralnej są poglądy i przekonania ludzi związane z uwarunkowaniami kulturowymi ich egzystencji. U podstaw decyzji moralnych, postaw oraz konkretnych czynów można bowiem odnaleźć przyczyny w swej istocie „kulturowe”, to znaczy związane z aktualnie akceptowanymi i promowanymi wizjami człowieka, społeczeństwa i świata. Istniejąc w ramach określonej kultury, człowiek w pewnym stopniu przyjmuje i wyraża w swoim działaniu świadomość moralną własnej epoki. Podejmując refleksje nad człowiekiem i jego działaniem, teologia moralna nie może nie uwzględnić tych uwarunkowań. To jednak przysparza jej ciągle wielu problemów. Niedocenienie tzw. źródeł kulturowych prowadzi ją zazwyczaj do antyracjonalnego biblicyzmu, z kolei przesadne akcentowanie – w skrajnych przypadkach – do podważenia tradycyjnego nauczania Kościoła w takich zagadnieniach, jak: źródła moralności, czyny z natury złe, istnienie obiektywnych norm. W praktyce wykorzystanie poszczególnych źródeł jest zawsze podporządkowane przyjętej wizji życia moralnego, jego źródeł i celu, oraz całościowej koncepcji teologii moralnej. Dlatego można powiedzieć, że miejsce, jakie przyzna się źródłom kulturowym, będzie zależało ostatecznie od ogólnych założeń metodologicznych. Ale też odwrotnie: sposób potraktowania źródeł kulturowych owocuje pewną całościową wizją prowadzonych refleksji. Ujęcie teologii moralnej w duchu biblicyzmu prowadzi więc do nieliczenia się z uwarunkowaniami społeczno-historyczno-kulturowymi. Wszelkie zaś próby sprowadzenia tej dziedziny do rzędu tzw. nauk o człowieku nadają źródłom ogólnym rangę najważniejszych, a niekiedy jedynych. Zjawiska kulturowe stają się też jedynym wyznacznikiem oceny moralnej we wszelkich ujęciach etyki wyłącznie na płaszczyźnie etosu, czyli zastanej moralności. Jeśli początek i cel życia moralnego będzie postrzegany na płaszczyźnie wyłącznie naturalnej, wówczas i źródła kulturowe refleksji zajmą istotne miejsce w argumentacji. Jeśli zaś uzna się nadprzyrodzony charakter początku i celu moralności, źródła te zyskają jedynie charakter względny, ograniczony. Miejsce, jakie teologia moralna przyzna źródłom kulturowym, zależy również od przyjętej metody. Tak zwana metoda pozytywna ogranicza się do interpretacji danych biblijnych. Źródła kulturowe traktowane są wówczas co najwyżej jako swoiste „prolegomena”. Ich analiza, prowadzona najczęściej w ramach wstępu, pozwala lepiej zrozumieć treści objawione, ale te są już analizowane bez odniesienia do źródeł ogólnych. Metoda systematyczna natomiast polega na wykorzystaniu różnych przesłanek. Źródła kulturowe stanowią wówczas dodatkowy materiał poznawczy, dodatkową przesłankę, ilustrację dla wywodów opartych na Objawieniu. Zachowanie tożsamości katolickiej teologii moralnej domaga się integralnego ujęcia oraz hierarchizacji wszystkich źródeł. Tak zwane źródła kulturowe mają dla niej charakter ograniczony; są niepełne i niedoskonałe. Nie są one ani pierwszym, ani tym bardziej jedynym wyznacznikiem dobra i zła moralnego. Nie dają też one pełnej odpowiedzi na pytanie o dobro. Taką odpowiedź daje tylko Objawienie. Dlatego zadaniem teologa moralisty jest wydobywanie spod wszelkich nawarstwień treści wymagań moralnych, jakie Bóg kieruje do człowieka tu i teraz, a więc także w skomplikowanych uwarunkowaniach kulturowych, które mogą przesłonić istotę wezwania Bożego zawartego w Objawieniu.Pozycja Dziecko ofiarą antykultury przemocyZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Violence against children has different forms and calls for various measures to eliminate it. However, this will be possible, when will determine not only the symptoms, but also the source of violence. These sources should be seen not only in the material conditions of the family, but also in the contemporary culture, that by creating the space for violence, it rather becomes an anticulture. The child becomes the victim of a „culture” based only on the material values, moral relativism and religious skepticism. Violence is also born of lies, manipulation, selfishness, consumerism, utilitarianism, extreme liberalism.Pozycja Ekologia – prawdy i mity przesłanie moralne Kościoła. Sprawozdanie z Sympozjum Instytutu Teologii Moralnej KUL (4 grudnia 2001)Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Formacja kandydatów do kapłaństwa w kontekście współczesności ‒ cele i metodyZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2018)Pozycja Formacja moralna – formacja sumienia. Sprawozdanie z sympozjum (KUL, 18 X 2005 r.)Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Istota i cechy miłości chrześcijańskiej w biblijnym obrazie naśladowania Chrystusa. W poszukiwaniu fundamentu personalistycznej koncepcji miłościZadykowicz, Tadeusz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Catholic reflection on love is a synthesis of natural experience, philosophical – including pre-Christian – thought, and the message contained in the Bible. The Holy Scripture does not, in fact, constitute a systematic lecture on love, but in a way that is characteristic of it, using its own terminology, images and symbols, presents the essence and characteristics of love. One of such images is imitating Christ that reveals the basic elements of the personalistic conception of love. As the Biblical terminology and the context of imitating Christ show, love is born of His call and gift. Hence it has a supernatural character. It puts in order all the dimensions of human life. In its light no area of human existence is autonomous. In a fundamental way it defines human behavior. Love that is shown in the image of imitating Christ engages all the person and is based on its dynamics. It assumes involving human freedom. Also sacrifice is its expression. This love has the ability to create a community not only with God, but with other people as well. In the light of imitating Christ it is the most adequate attitude towards the recognized value of the person of the Teacher and His disciples. Hence the image of imitating Christ contains everything that contemporary personalism tries to formulate in the philosophical language.Pozycja Kapłaństwo – dar i tajemnicaZadykowicz, Tadeusz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The Year for Priests concluded on 11 June 2010 was a special opportunity for the Church to reflect on priesthood in the changing situation. Contemporary attempts made by priests to give priority to ago over esse (acting over being) urgently require thinking over the essence of priesthood again with respect to that esse; and in this task defining it as a gift and mystery may be helpful. Such a definition of priesthood is not a new thing, but also today it may be considered a topical key for understanding its essence. The Holy Scriptures and the Tradition of the Church emphasize that the gift of God is the source of priesthood and its nature. The gift is presented to the very person who is ordained, but also to the Church, or even to the whole mankind. The statement saying that priesthood is a gift also leads to recognizing a mystery in it. It is the mystery of God’s love why He summons only some people, and not others; why He grants his grace only to some people. The gift of priesthood is a mystery also in the sense that it makes one able to celebrate God’s mysteries. The particular connection between the ordained person and Christ is a mystery, which is expressed in the statement that a priest acts in persona Christi. If priesthood is God’s gift and at the same time a mystery of God’s choice, one may not demand it as if it were his due right. Nobody possesses the right to receive the sacrament of Holy Orders. It is God’s gift that is the foundation of priest’s service and of this exceptional dignity of the one who accepts the gift. At the same time the gift gives rise to obligations on the part of the one who is presented with this dignity, but also on the part of all those to whom the service is directed. It requires agreement and cooperation from the one who receives the gift. The duties of the community are reduced to accepting the gift with gratitude. Talking about priesthood as of a gift and a mystery is ultimately a defense of the primacy of grace in the priestly vocation. It also agrees with the whole vision of moral life based on a gift and demanding a free answer from a man.Pozycja Ks. Radosław Kimsza, Od obrazu do podobieństwa. Tomasza Kard. Špidlika (1919-2010) teologia duchowości, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej 2013, ss. 298.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Ksiądz Profesor Janusz Nagórny. Teolog moralista (1950-2006). Sprawozdanie z sympozjum (KUL, 19 X 2007 r.)Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Ku aretologii personalistycznejZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)The Catholic doctrine about virtues has been formed on the basis of the philosophical Hellenistic reflection. Supplemented by biblical premises for all centuries it has been present in moral theology. Owing to traditional aretology we encounter more and more criticism. The picture of virtue it outlines is too ontological, static, individualistic, and naturalistic. Thus there appear claims to have a more theological, Christocentric, and personalistic approach to virtue. This approach would truly render the specific character of moral action at the level of Christian existence, and it would take into account the findings of the contemporary sciences about man. This kind of revival is still more a postulate than a fact.Pozycja Między zoopersonalizmem a reifikacją zwierzątZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)Pozycja Miłość, wierność i uczciwość małżeńska. Przesłanie moralne Kościoła. Sprawozdanie z sympozjum (KUL, 1 XII 2005 r.)Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Miłosierdzie jako fundament moralności chrześcijańskiejZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2018)