Przeglądaj wg Autor "Zgraja, Brunon"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ideał chrześcijanina w świetle Konstytucji apostolskichZgraja, Brunon (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Zarówno apostołowie, jaki i wiele pokoleń głosicieli Ewangelii, chcąc ułatwić chrześcijanom realizację Chrystusowego wezwania do doskonałości, konstruowali obraz doskonałego ucznia Chrystusa, modyfikowany w zależności od panujących tendencji teologicznych, filozoficznych koncepcji oraz od kultury i obyczajów środowiska. Cennym źródłem do poznania ideału chrześcijanina, na którego kształt miała wpływ wielokulturowość oraz różnorodność wyznaniowa, są powstałe pod koniec IV wieku Konstytucje apostolskie. Zaprezentowany w nich obraz doskonałego chrześcijanina, wynikający z troski autora dzieła o chrześcijańską tożsamość, stanowi – jak wykazała to analiza ekshortacji i nakazów zawartych w Konstytucjach – wezwanie do podążania drogą wierności Chrystusowemu przykazaniu miłości Boga i bliźniego, którego realizacja przejawiać się miała przede wszystkim w pobożności, postawie nawrócenia oraz gotowości do męczeństwa. Istotne dopełnienie tak wypełnianego Chrystusowego nakazu miłości widział autor Konstytucji w pielęgnowaniu pobożności i gotowości do nieustannego przebaczania, miłości nieprzyjaciół, wspieraniu potrzebujących, posłuszeństwie władzy świeckiej i duchowej. Rozumiana w ten sposób miłość bliźniego wiązała się także z pielęgnowaniem miłości małżeńskiej i rodzicielskiej, czego wyrazem miały być: wierność małżeńska, otwarcie na życie, szacunek, wzajemna miłość, oddanie i wsparcie, a w odniesieniu do miłości rodzicielskiej – troska o przyszłość potomstwa. W ideał chrześcijanina wpisana została też akceptacja przez ucznia Chrystusa doktryny Kościoła, jak również postawa roztropności, nieodzowna w przypadku obcowania z kulturą obcą chrześcijaństwu i towarzyszące jej starania, mające na celu umocnienie i rozwój wiary.Pozycja Ideał wdowieństwa w „Listach” św. HieronimaZgraja, Brunon (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2010)Pozycja Klemensa Aleksandryjskiego koncepcja αρετη (cnoty)Zgraja, Brunon (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2009)The analysis of the term arete (virtue), done in this article, considered by many researchers as a strictly philosophical term, proved, first of all, that it is an anthropological and theological concept which has a complex structure, created not so much through an indissoluble „chain of virtues” with agape at the forefront, as through values belonging to the intellectual, moral and existential sphere. And directed at the Divine community of the Holy Trinity, it unceasingly aims at a perfect harmony of all the mentioned values, on the model of Logos-Christ.Pozycja Obraz moralny społeczeństwa chrześcijańskiego V wieku w świetle De gubernatione Dei Salwiana z MarsyliiZgraja, Brunon (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012)Salvian from Marseille, in spite of the disputable appraisal of the value of his literary oeuvre today, remains for us a source of information about civilization of the fifth century, whereas in his main literary work De gubernatione Dei he acquaints us with the religious-and-moral condition of Christians of his time, who inhabited Gaul, Spain and Africa. From the analysis of his literary work it is evident that the believers in Christ participated in pagan shows, neglecting thus their participation in liturgy on feast days; not infrequently they worshipped pagan gods, prostituted and also committed murders. They were familiar too with drunkenness and gluttony. Moreover, they sinned by lack of love for others, by injustice, greed, oppressing the poor, by perjury, pride, contempt of good, hostility for those who worshipped God, and by persecussion of monks and clergy.Pozycja Owoce cnoty według Klemensa z AleksandriiZgraja, Brunon (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)This article discusses the goods, both in individual and social dimension, understood in the doctrine of Clement of Alexandria as an ordered character, aiming at complete harmony with the divine Logos Christ in the sphere of moral, existential and intellectual values. In individual dimension, virtue gives a person freedom from sins, which have an expression in morally good acts, and also makes man becomes the friend of God. In addition, it guarantees a state of happiness and eternal salvation. In social dimension virtue builds friendly relationships between people, brings and multiplies many goods in building of an marriage community, guaranteed to pray for others, as well as being ready to witness belonging to God, even at the cost of martyrdom.Pozycja Przyjaciele Boga (gnostycy) – współdziałającymi w trudzie nabywania cnoty. Przyczynek do aretologii Klemensa AleksandryjskiegoZgraja, Brunon (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2012)Acquiring virtue, understood as a well-ordered personality, is connected with a considerable toil, as follows from the writings of Clement from Alexandria. Its source is to be ascribed, first of all, to the necessity of being true to God’s commandments, but also to overcoming discouragement caused by: the long-lasting process of its acquiring, the conviction of impossibility to achieve it, undertaking yet again the ceased “moral cultivation” or other appropriate actions not infrequently given up under the influence of the opinion of the environment. Therefore, the one who acquires virtue, is supported by a gnostic, a perfect Christian, filled with concern for others, who, thanks to his acquired and constantly perfected virtue, becomes – both, for those who intend undertaking the toil of its acquiring, and those who walk the road of virtue – first of all a guarantor of its achievement, encouraging thereby to acquiring it. While being somehow a witness of virtue, he uses in relation to those who strive for it, credible verbal instructions, thus mobilizing those who are discouraged by the toil of acquiring it, to walk the chosen road of virtue. Besides, he tries to discern the moral and intellectual condition of those who begin to acquire virtue, which has an essential influence on the character of the proposed actions that introduce to its acquiring. What’s more, an expression of that help is an encouragement to follow him, a command and also prayer. However, the help provided this way should be a contribution not so much of the gnostics himself, as of the whole people of God, obliged to holiness on account of the sacrament of baptism.