Roczniki Teologiczne, 2008, T. 55, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/12622
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2008, T. 55, z. 2 wg Temat "anthropology"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kwestia personalizmu ukraińskiegoGorban, Richard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)The author makes an attempt at showing the Ukrainian personalism on the example of several of its most important representatives: Grygorij Skorovoda, Pamfil Jurkevitch, Aleksandr Kulczyckij. He points that the Ukrainian personalistic thought - albeit still not very much developed - first of all has the anthropological character and is a profound reflection on the phenomenon of the human person. Like most of the personalistic Western thought, also the Ukrainian personalism focuses its attention on the problems of man and God. Within the Ukrainian personalism the idea of cordo-centrism was put forward and developed, which points to the spiritual center of man - the heart that is the center of the human person. A. Kulczyckij’s conception deserves special attention; according to this conception the human person, in order to be able to develop and fulfill himself, to realize and consolidate his place among other beings and his relations with them, should form the “personal superstructure”, that is his own conception of perception, relations and attitudes towards the surrounding reality, putting the concept of “person” in the center of everything. Kulczyckij does not limit his conception to theory only, but he sees the need of introducing the proposed personalistic ideas into the area of the Ukraine’s social-political life. The Ukrainian personalism clearly has Christian inspirations.Pozycja Osoba a duszaBartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)The term „person” is not ontologically empty, or it cannot be reduced to the role of the synonyms „man” or „soul” It is an ontological entity; it is real and of a higher order. It signifies the whole of human subsistence, somatic-pneumatic, subjectified into „self” and so it is not tantamount to the term „soul” Hence the human person is usually briefly defined as „someone subsisting in reality in the mode of ego” Boethius’ definition is only a definition of the human individual, and not of the person.Pozycja The Slovak Personalism in the 20th and 21st CenturyLetz, Ján (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Artykuł prof. Jana Letza z Trnawy (Słowacja), napisany w języku angielskim, pokazuje trzy źródła personalizmu uprawianego na terenie Słowacji: myśl tomistyczna, kultura chrześcijańska i myśl społeczno-filozoficzna, mająca również w dużej mierze podłoże chrześcijańskie. Na podkreślenie zasługuje fakt, że autor artykułu po raz pierwszy dokonuje całościowej prezentacji tego nurtu, który ma być wyróżnikiem kultury myślowej Słowaków, związanej przez stulecia z duchem chrześcijaństwa. Dzięki przedstawionym poglądom poznajemy wspólnotę tradycji, kultury i ducha - łączących Słowację i Polskę.